کد خبر: 80324

حسین آبنیکی، کارشناس حوزه صنایع هسته‌ای در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تاکید کرد

حفظ زیرساخت‌ها لازمه‌ استفاده از دیگر ظرفیت‌های صنعت هسته‌ای

رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته با دانشمندان و دست‌اندرکاران صنعت هسته‌ای تاکید کردند که توافق اشکالی ندارد، باید زیرساخت‌های هسته‌ای حفظ شود. به همین بهانه، با هدف بررسی مهم‌ترین زیرساخت‌های هسته‌ای کشورمان و آن دسته از مواردی که حفظ‌شان مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفت، با حسین آبنیکی، کارشناس مسائل هسته‌ای گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه سیاست: با هدف بررسی مهم‌ترین زیرساخت‌های هسته‌ای کشورمان و آن دسته از مواردی که حفظ‌شان مورد تاکید رهبر انقلاب قرار گرفت، با حسین آب نیکی، کارشناس مسائل هسته‌ای گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

*ما یک صنعت هسته‌ای توسعه‌یافته و پیشرفته برای سال‌های آتی را مد‌نظر داریم که الان آن را حفظ می‌کنیم. ممکن است دیدگاهی هم باشد که ما همین حد که یک سطح عمومی از زیرساخت‌ها است را نگه داریم و حفظ کنیم. 

*قاعدتا یک بحث زیرساخت‌ها مربوط به نیروی انسانی و ظرفیت‌های انسانی این صنعت است که هم در داخل سازمان حضور دارند هم در بیرون از سازمان در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی فعالند و برای توسعه آتی این صنعت آموزش می‌بینند. این زیرساخت اساسی است که باید حفظ شود و حتی توسعه پیدا کند.

*دوره گذشته مذاکرات به حفظ زیرساخت‌ها آسیب زد و ما تقریبا بخش وسیعی از آن را از دست دادیم و بعد از کنار گذاشتن برجام توانستیم خیلی از اینها را بازسازی و اصلاح کنیم. 

* ما باید بتوانیم حجم مواد غنی‌شده‌مان را توسعه بدهیم که به‌نوعی، هدف‌های کلان و بلندمدت ما را تامین کند. ساخت رآکتورهای متعدد و پروژه‌های ساخت اینها را که برخی در برجام متوقف شد، شروع کرده‌ایم و برخی را در برنامه داریم. این باید در سال‌های آتی به‌طور جدی جلو برود. پیشران‌های هسته‌ای که ما در دو، سه‌سال اخیر با آن کار می‌کردیم، حتما باید ادامه پیدا کند. 

* کل صنعت هسته‌ای ما فریز شد و بخش‌های بسیار قابل‌توجهی آسیب دید و از بین رفت. ما دوبار این روند را طی کرده‌ایم، یک‌بار هم در دهه 70 این مسیر را رفتیم و دچار همین آسیب‌ها شدیم و باز همه‌چیز را فریز و قبول کردیم اما آخرش دستاورد تقریبا هیچ به‌دست آوردیم. هیچ‌گونه اعتمادی هم برای طرف غربی ایجاد نشد. غرب که هیچ‌گونه دلیلی بر بی‌اعتمادی نسبت به ما نداشت، بهانه‌جویی می‌کرد. 

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها