کد خبر: 80322

سید‌محمود آقامیری، کارشناس حوزه صنایع هسته‌ای در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

زیرساخت‌های بهره‌گیری از فناوری هسته‌ای باید با قدرت به کار گرفته شوند

رهبر انقلاب در دیدار روز گذشته با دانشمندان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای با اشاره به اینکه حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای در زمینه‌هایی اشکال ندارد، تاکید کردند طی این توافقات زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای موجود که حاصل زحمت دیگران است، نباید خراب شود.

در گفت‌وگویی که با سید‌محمود آقا‌میری، کارشناس مسائل هسته‌ای داشته‌ایم به این موضع پرداخته‌ایم که در چند سالی که از آغاز مذاکرات می‌گذرد چه بخش‌هایی از زیرساخت‌های هسته‌ای ایران دچار آسیب شده و برای جلوگیری از این امر چه سیاست‌هایی باید اتخاذ شود.
 
*آقامیری در پاسخ به این سوال که مهم‌ترین زیرساخت‌های هسته‌ای کشور که در حال حاضر باید حفظ بشوند چه مواردی هستند، گفت: دو بخش باید حفظ بشود؛ یک بخش مربوط می‌شود به مساله غنی‌سازی که به نظر من باید آن تلاشی که صورت گرفته، خیلی جدی حفظ بشود. بخش دوم هم برمی‌گردد به کارخانه‌هایی مثل UCFS اصفهان، بندرعباس و جاهایی از این دست که در این مدت ایجاد شده. اینها باید فعال بماند. این یک بخش کار است. 
 
* وقتی یک صنعت را به خاطر برجام متوقف می‌کنیم وقتی می‌خواهیم راهش بیندازیم، همین مشکل یعنی آسیب به زیرساخت به وجود می‌آید و شاهد این هستیم که غلبه بر اصطکاک برای راه‌اندازی این صنعت چندبرابر از ما انرژی می‌گیرد. 
 
*ما باید آمادگی خودمان را دائما حفظ کنیم؛ یعنی اینکه همه بخش‌ها کار خودشان را در حد تعهداتی که ما با آژانس داریم، انجام بدهند که اگر طرف مقابل به هر دلیل دوباره زیر تعهدش زد ما دیگر متوقف نمانیم تا دوباره بتوانیم راه‌اندازی به وجود بیاوریم.
 
متن کامل را اینجا بخوانید.

مرتبط ها