کد خبر: 80291

مریم فضایلی

قصه‌گوی نقش‌ها و رنگ‌ها

موفقیت سریال آکتور را می‌توان به چند دلیل بررسی کرد. اصلی‌ترین دلیل برای موفقیت این سریال را می‌توان مربوط به موضوع و جنس پرداخت تازه آن دانست.

مریم فضایلی:سریال« آکتور» با جمله‌ای از ویلیام شکسپیر شروع می‌شود: «دنیا صحنه نمایشی بیش نیست، زنان و مردان همگی بازیگران آنند و هرکس در زندگی خود نقش‌های بسیاری را بازی می‌کند.» به‌مرور با هر قسمت که می‌بینیم متوجه این می‌شویم که تمام شخصیت‌ها درحال ایفای نقش هستند از مادربزرگ علی برای اینکه پسرش را ببیند تا صاحبکار سارا تا بتواند دلش را به دست بیاورد. اما موضوع اصلی سریال، نقش بازی کردن بازیگران در دنیایی واقعی و برای آدم‌های واقعی است.

موفقیت سریال آکتور را می‌توان به چند دلیل بررسی کرد. اصلی‌ترین دلیل برای موفقیت این سریال را می‌توان مربوط به موضوع و جنس پرداخت تازه آن دانست.

سینمای ایران این مدل روایت و داستان‌گویی را کمتر داشته است. با اینکه در خرده‌موضوعات مانند جدا شدن سارا و مرتضی شباهت‌های بسیاری به سریال‌های دیگر ایرانی دارد اما در نحوه‌ پردازش و جمع‌بندی داستان‌ها از نگاهی متفاوت و خلاقانه استفاده شده است. موضوعاتی که انتخاب شدند بیشتر رنگ و بوی اجتماعی دارند؛ از اعتیاد تا قصه‌های مرتبط با مسائل مهاجران افغانستانی. دوم اینکه دیالوگ‌ها و شخصیت‌پردازی‌های این سریال کلیشه‌ای نیست.

در داستان زندگی هر کدام از شخصیت‌ها، مشکلات و چالش‌هایی دیده می‌شود که هرکدام آنها را به روش خودشان حل می‌کنند.یکی دیگر از نکاتی که باعث جذابیت این سریال شده، قاب‌بندی و تصویرپردازی خوبی است که بسیار به انتقال حس کمک می‌کند. استفاده از رنگ و نورهایی که بیشتر تناژ قهوه‌ای، چوبی، سبز و گرم دارند فضای فیلم را شبیه سریال‌های کلاسیک هنری کرده است. گریم بازیگران در این سریال جزء یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که بازتاب خوبی داشته است.

اخیرا فیلم جدیدی از گریم نوید محمدزاده منتشر شد که بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. گریمور این سریال بابک اسکندری است که از نوید محمد‌زاده‌ ۳۷ ساله پیرمردی 70ساله ساخته است

البته این گونه نیست که کارگردان فقط به کمک گریم‌ها رنگارنگی قاب‌های این کار را به رخ بیننده بکشد و به‌کارگیری گویش‌ها، لوکیشن‌های متنوع و طراحی موقعیت‌های متفاوت برای نقش‌آفرینی هر بازیگر باعث شده که با رنگین‌کمانی از قصه‌های متنوع همراه شوید.

اما چیزی که آکتور را برای مخاطب خاص می‌کند، ترکیب 3گانه‌ علی، مرتضی و آلماست. در این ترکیب هر کسی سر جای خودش قرار گرفته است. موفقیت این گروه به دلیل این است که هرکسی توانایی‌هایش را می‌شناسد و تلاش می‌کند از پس نقش‌هایی که به او داده شده بربیاید

فصل اول این سریال و بعد از 20قسمت با سکانسی از همان جمله‌ معروف شکسپیر که ابتدای سریال می‌آمد، به پایان رسید. سریالی که توانسته با به‌کارگیری صحیح عناصر هنری و روایی به یکی از پرفروش‌ترین سریال‌های فیلیمو و نماوا تبدیل شود.

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها