کد خبر: 80198

رضا غلامی

ما و مساله حجاب

حجاب، به تمایلات جنسی مردان و زنان جامعه، تا حد قابل اعتنایی اعتدال می‌بخشد.

رضا غلامی، رئیس پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی وزارت علوم:امروز لازم است به فراخور موقعیتی که در آن قرار داریم، مروری دوباره به موضوع حجاب و عقلانیت آن و نیز منطق رویارویی با آن به مثابه یک ابژه اجتماعی داشته باشم؛

یکم
*حجاب یک ضرورت عقلی و شرعی است که فوائد آن برای بانوان شریف ایرانی کم نیست. حجاب، فرصت خودآگاهی و هویت‌یابی بانوان گرامی را به وجود می‌آورد.

دوم
*حجاب مساوی با چادر به سر کردن نیست که طبیعی است برای برخی از بانوان دشوار و دفع‌کننده می‌باشد. شاید یکی از دلایل کم‌رونق شدن حجاب در سال‌های گذشته، اصرارهای بی‌جا برای یکدست‌سازی بانوان در نوع پوشش و حجاب، و نیز سیاه و سفید کردن صحنه حجاب بوده است.

سوم
*برخی از ضعیف‌الحجاب‌ها از افرادی که به همه ظواهر شرعی التزام‌ نشان می‌دهند مومن‌ترند، اما به هر دلیل این کاستی در رفتارشان بروز و ظهور یافته است. یکی از اشتباهات ما برچسب‌زنی‌های بی‌منطق و جدا کردن ضعیف‌الحجاب‌ها از جریان اسلامی و انقلابی و فربه کردن جریان مقابل اسلام و انقلاب بوده است.

چهارم
*پنج دلیل عمده بی‌حجابی عبارتند از؛ اختلال در هویت و تشخص بانوان ایرانی، ورود گسترده ارزش‌ها و سبک زندگی غیر‌دینی به جامعه ما از طرق غیر‌فکری و به تبع آن،  عدم‌پاسخگویی قانع‌کننده و جذاب ما به پرسش‌های روز درباره آزادی و حقوق زن، رفتارهای تحقیرآمیز با زن در مواجهه با موضوع ظواهر دینی، برخورد صفر و صدی با حجاب و عدم‌تنوع و تکثر معقول و جاذب در شکل حجاب

پنجم
*دعوت به حجاب اصالتا یک امر فرهنگی است و رعایت حجاب نیز در درجه اول یک امر عقلی- قلبی است که از طریق اقناع عقلی و پیوند آن با روحیه لطیف انسان حاصل می‌شود.

ششم
*هرچند کشف حجاب در جامعه ما یک‌ پدیده غیرشرعی و غیرقانونی است، اما باید مراقب بود همه آنهایی که مبادرت به کشف حجاب می‌کنند را با یک چشم ندید.

هفتم
*یکی از نگرانی‌های ‌بجای عقلا در جمهوری اسلامی، تشدید شکاف اجتماعی و استمرار دوقطبی‌سازی‌ها از سوی برخی عناصر سیاسی کم‌خرد است. 

هشتم
*کار فرهنگی جذاب و نوآورانه برای سوق‌دهی بی‌حجاب‌ها به رعایت حجاب، یک اولویت تردید‌ناپذیر است که ما در این زمینه مردود شده‌ایم.

دهم
*با آنکه رعایت حجاب در کشور ما یک قانون است اما اجرایی کردن این قانون ظرایفی دارد که نباید از نظرها مخفی بماند. 

یازدهم
*نباید کشف حجاب را با مفاسد و جرایم اجتماعی دیگر یکسان دانست و شرایط برخورد قانونی با آن شرایط را در این عرصه نیز تجویز کرد. باید از اقدامات پلیسی و قهرآمیز با کشف‌حجاب‌کننده‌ها، رویارویی فیزیکی و تند با آنها و هر اقدامی که موجبات تحقیر و ارعاب آنان را فراهم می‌کند اجتناب کرد.

دوازدهم
*قانون‌گذاری یا تجدید قانون در باب حجاب، یک امر به‌شدت دقیق و پیچیده است و بدون در‌نظر گرفتن ظرایف اجتماعی و آنچه در زیرپوست جامعه در جریان است، ممکن نیست. 

سیزدهم
*با آنکه حجاب در حفظ سلامت اجتماعی نقش مهمی دارد و منطقا ارزش آن را دارد که به آن توجه ویژه شود، اما توجه داشته باشیم که ما مسائل دیگری نیز در جامعه داریم که چه‌بسا عدم‌رسیدگی درست به آن مسائل، در کم‌رونقی حجاب بی‌اثر نبوده است. مساله کنترل تورم و گرانی‌ها، مساله تامین رفاه حداقلی برای عموم مردم، مساله عدالت اجتماعی، مساله قانون‌گرایی و مبارزه با فساد، مساله نظم اجتماعی و مهار دیوان‌سالاری افسار‌گسیخته و نیز مساله ناآرامی‌ها و تنش‌های مستهلک‌کننده در فضای سیاسی کشور، از‌جمله مسائلی است که نباید مورد کم‌توجهی قرار گیرد.  

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

 

مرتبط ها