کد خبر: 80173

بررسی اتفاقات دربی 101 با کارشناس داوری: اخراج ساپینتو؟ اشتباه را با اشتباه جبران کردند

میرزابیگی: آقای افشاریان، به‌خاطر فوتبال استعفا دهید

دیدار دربی در‌حالی برگزار شد که قضاوت این مسابقه از هر‌حیث با حاشیه‌های زیادی همراه بود. در این گزارش به ابعاد این موضوع و حواشی قضاوت این دربی جنجالی نگاهی می‌اندازیم.

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:دیدار دربی در‌حالی برگزار شد که قضاوت این مسابقه از هر‌حیث با حاشیه‌های زیادی همراه بود. در این گزارش به ابعاد این موضوع و حواشی قضاوت این دربی جنجالی نگاهی می‌اندازیم.

*در مورد پروسه انتخاب داور دربی، برخلاف تصور عموم که فکر می‌کنند این کار در روزهای آخر منتهی به دربی شکل می‌گیرد، اما این کار از هفته‌ها قبل برنامه‌ریزی می‌شود و دقیقا برای تحقق این امر علاوه‌بر مسئولان مربوطه، برخی افراد بالادستی دیگر هم به آنها سفارش‌هایی را انجام می‌دهند.

* مهم‌ترین نفری که می‌توانست این دیدار را قضاوت کند به‌جز خورشیدی، بیژن حیدری دیگر داور کم‌اشتباه فصل گذشته بود، اما قضاوت دیدار پرسپولیس و نساجی که قهرمان را هم تعیین می‌کرد شانس قضاوت حیدری را از وی گرفت تا تنها گزینه باقی‌مانده اشکان خورشیدی باشد. 

*علی میرزابیگی: «خورشیدی به‌دلیل آسیب‌دیدگی قدیمی نتوانسته بود در نیم‌فصل اول تست‌های خود را پاس کند و در نیم‌فصل دوم به چرخه قضاوت‌کنندگان در لیگ برتر اضافه شد. این در شرایطی است که در نیم‌فصل دوم تست‌ها به‌سختی تست ابتدای فصل نیست و داوران شانس بیشتری دارند تا به لیست اضافه شوند.»

* «ابوالفضلی و منصوری در دربی 100 کمک‌های پیام حیدری بودند و بهتر بود برای این بازی سعید قاسمی نفر دوم لیست بین‌المللی به‌جای ایلدروم انتخاب می‌شد.» 

* خورشیدی همه توانش را گذاشت و تصمیمات خوبی را هم در نیمه‌اول گرفت اما در نیمه‌دوم قوای جسمانی وی تا حدودی تحلیل رفته و در حساس‌ترین دقایق دیگر نتوانست به کار ادامه دهد تا برای اولین‌بار در تاریخ دربی شاهد تعویض داوری باشیم. 

*بارز‌ترین تصمیمی که ایلدروم در این دیدار گرفت روی گل استقلال بود. جایی که خطایی رخ نداده و او پرچمش را به نشانه خطا بالا می‌برد. درنهایت هم بدترین اتفاق رقم خورده و این توپ وارد دروازه پرسپولیس می‌شود تا بازی به تساوی کشیده شود.»

نقش پررنگ ایلدروم در نتیجه و حواشی دربی 
* میرزابیگی در این مورد تاکید می‌کند: «اشتباه محرزی که قبل از گل ایلدروم انجام داده ذهن این کمک را مشغول کرده و او را به‌هم می‌ریزد، چون اشتباه او در نتیجه بازی تاثیرگذار واقع می‌شود. اما ایلدروم این‌بار اشتباه بعدی را انجام و احتمالا قصد داشته اشتباه قبلی خود را جبران کند. وی قبل از شروع دوباره بازی داور را صدا زده و مجددا در کار داوری دخالت ویژه‌ای را انجام می‌دهد و از زاهدی‌فر می‌خواهد تا ساپینتو را اخراج کند.

 ظهیری و خورشیدی عکس‌هایشان را محکوم می‌کنند
* کمک دوم بازی در جشن قهرمانی پرسپولیسی‌ها شرکت کرده است.

*خورشیدی با عوامل یکی از تیم‌ها در‌حال بگوبخند است و او هم این حرکت را توجیه‌پذیر نمی‌بیند.

* یکی از اصلی‌ترین دلایل این اتفاقات کمیته داوران، برخی از اعضای آن و شخص خداداد افشاریان به‌عنوان رئیس است.

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها