کد خبر: 80156

گزارش فرهیختگان از ابهامات یک بیانیه؛

ساپینتو رفتنی است؟

دو ابهام بزرگی که بیانیه ساپینتو ناخودآگاه به آن رسمیت داد؛ تخفیف و تمدید قرارداد با شرایط گفته شده غیر قابل باور است.

به گزارش فرهیختگان؛ یکسال پس از بیانیه خداحافظی فرهاد مجیدی از استقلال یک بیانیه دیگر از سرمربی پرتغالی آبی‌ها خبرساز شده است. ساپینتو اما برخلاف بیانیه مجیدی حرفی از رفتن نزده و بیشتر با کدگذاری‌های دقیق چراغ سبز ماندن نشان داده است. کدهای بیانیه ساپینتو اخبار و شایعات درباره درگیری او و مدیران استقلال را تایید می‌کند و البته نشان می‌دهد او برخلاف مصاحبه‌های طوفانی بعد از بازی، مشاوران ایرانی آشنا به افکار عمومی هم دارد.

ساپینتو شاید به خاطر تحمل تغییرات مدیریتی زیاد در استقلال(که رکورد‌دار لیگ محسوب می‌شود) و بازی‌های پرگل مخصوصا در نیم‌فصل دوم رضایت سکوها را داشت، دربی فینال حذفی هرچند از میزان رضایت آبی‌ها کم کرد ولی هنوز مرد پرتغالی را به حدی از مخالفت نرسانده که مدیران استقلال برای عبور از او کار راحتی داشته باشند. در واقع این رضایت نسبی هواداران استقلال و ترس از عدم ثبات هرساله زمینه انتشار بیانیه ساپینتو خطاب به هواداران بوده است. به هرحال تغییر ۳ مدیر در طول فصل، حذف از آسیا و از دست دادن سهمیه قطعی، مشکلات مالی در طول فصل تا جایی که درباره جزئیات چالش‌های مالی در تلویزیون ملی صحبت شد و البته عدم جذب بازیکن در پنجره زمستانی فوتبال ایران نتیجه پایان فصل آبی‌ها را قابل تفسیر به نفع مربی پرتغالی کرده است. کسب ۶۲ امتیاز هر چند استقلال را در رتبه بهتر از سومی قرار نداد ولی با یادآوری اینکه این امتیاز در سال‌های گذشته هیچ‌گاه برای تیم سوم جدول دست‌یافتنی نبوده و حتی با کمتر از آن قهرمان لیگ مشخص شده، باز هم اوضاع را به نفع ساپینتو کرده است.

از طرف دیگر در پنج تقابل مستقیم با دو ضلع دیگر قدرت فوتبال ایران یعنی پرسپولیس و سپاهان، تیم ساپینتو کارنامه بسیار بدی به جا گذاشت. چهار باخت و تنها یک مساوی تردیدها درباره ادامه همکاری با کادر فعلی استقلال را زیاد کرده است. شاید رفتار ساپینتو در هنگام اخراج در دربی حذفی هم تیر آخر بر این فرضیه باشد که او نمی‌تواند در استقلال ادامه دهد.
بعضی اخبار مبنی بر درگیری ساپینتوی احساسی با مدیران و چند بازیکن تیم هیچ‌گاه تایید نشد ولی به هرحال نکات مهم‌تری در خصوص آینده نیمکت استقلال مطرح است. دو ابهام بزرگی که بیانیه ساپینتو ناخودآگاه به آن رسمیت داد؛ اول اینکه او چگونه از افزایش تنها ۱۵ درصدی قرارداد صحبت می‌کند، در حالی که طبق قرارداد فعلی دست‌کم مدیران استقلال باید ۲۰ درصد به حقوق فصل پیش ریکاردو و تیمش اضافه کنند! آیا عددی که در بیانیه آمده یک عملیات تامین رضایت هواداران است یا باید عدد اعلامی مدیر استقلال در شب بازی فینال حذفی را بیشتر باور کنیم. حجت کریمی شایعات درباره درخواست افزایش ۳۰۰ هزارتایی قرار قبلی با ساپینتو را تایید کرد و حالا بیانیه ساپینتو به قرارداد مکتوب دو طرف ۵ درصد هم تخفیف داده! چیزی که زیاد قابل باور نیست.

دومین ابهام به درخواست قرار دو ساله برمی‌گردد، جایی که تیم‌های پایتخت بابت‌ش هزینه زیادی پرداخت کرده‌اند، مثل ماجرای کالدرون و استراماچونی و.... حتی مدافعان سرسخت ماندن ساپینتو هم می‌گویند باید یک سال دیگر به او وقت بدهیم تا او از فرصت شناخت از فوتبال ایران و بازیکنان اسمش استفاده کند، اگر نتیجه نداد آن وقت پروژه تغییر کلید بخورد. نکته کلیدی اینجاست که اگر قراردادی بیش از یکسال با ساپینتو امضا شود، و او در سال دوم نتیجه نگیرد احتمالا پرونده‌ای جدید در فیفا برای آبی‌ها شکل خواهد گرفت و داستانی تازه شروع می‌شود. 

به هرحال نویسنده‌ی بیانیه ساپینتو می‌داند هواداران استقلال هنوز درباره ماندن یا نماندن او تردید دارند، مخصوصا چون گزینه‌های جایگزین در دسترس هرکدام به دلایلی مانع دارند.

مرتبط ها