کد خبر: 80063

3 استان با بدترین محیط کسب‌وکار؛

آقایان کاری کنید!

طی هفته گذشته، اتاق بازرگانی ایران گزارش پایش ملی محیط کسب‌وکار کشور در زمستان 1401 را منتشر کرد. براساس این گزارش، در زمستان 1401 شاخص محیط کسب‌وکار به 6.11 رسیده که نسبت به عدد 6.05 در پاییز 1401 نامساعدتر شده است.

فرید کریمی، خبرنگار: در زمستان 1401 فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در پایش محیط کسب‌وکار، به ترتیب سه مولفه 1ـ غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات 2ـ دشواری تامین مالی از بانک‌ها و 3ـ بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب‌وکار را نامناسب‌ترین مولفه‌های محیط کسب‌وکار کشور نسبت به سایر مولفه‌ها ارزیابی کرده‌اند. براساس نتایج این پایش در زمستان 1401، وضعیت محیط کسب‌وکار در بخش خدمات (6.15) در مقایسه با بخش‌های صنعت (5.94) و کشاورزی (5.99) نامناسب‌تر ارزیابی شده است. 

براساس یافته‌های این طرح در زمستان 1401، استان‌های کردستان، سیستان‌وبلوچستان و گیلان به ترتیب دارای نامساعدترین وضعیت محیط کسب‌وکار و استان‌های مرکزی، فارس و سمنان به ترتیب دارای مساعدترین وضعیت محیط کسب‌وکار نسبت به سایر استان‌ها ارزیابی شد‌ه‌اند. استان کردستان که به‌عنوان بدترین استان به لحاظ فضای کسب‌وکار معرفی شده، در 18 مولفه از 28 مولفه محیط کسب‌وکار وضعیتی بدتر از میانگین کل کشور دارد. 

کردستان در مولفه «فساد و سوءاستفاده افراد از مقام و موقعیت اداری در دستگاه‌های اجرایی» پس از کهگیلویه‌و بویراحمد استان دوم کشور معرفی شده است. در مولفه «فقدان ارتباط مناسب میان عوامل تامین مواد اولیه، تولید و عرضه یک محصول در بازار»، تنها دو استان وضعیتی بدتر از کردستان دارند و در 5 مولفه «فقدان یا شفاف نبودن آمار و اطلاعات مورد نیاز برای فعالیت اقتصادی»، «ضعف زیرساخت‌های حمل‌ونقل (جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی و بندری)»، «دخالت غیرمنطقی نهادهای حاکمیتی در تعیین قیمت‌ها در بازار»، «کارگریزی عمومی و ضعف فرهنگ کار در جامعه» و «کمبود فناوری‌های نوین و تجهیزات مورد نیاز» تنها 3 استان کشور وضعیتی بدتر از کردستان دارند. 

آمارهای مختلف اعم از رتبه اول بیکاری کردستان و رتبه اول بدترین فضای کسب‌وکار به خوبی نشان می‌دهد ترمیم تیم اقتصادی دولت در کردستان یک ضرورت فوری و انکارناپذیر است. همچنین وضعیت مدیران استانی کردستان بسیار قابل تأمل است.
متن کامل را اینجا بخوانید.
 

مرتبط ها