کد خبر: 80053

سیدمهدی طالبی

آمریکا در صندوق ترکیه نبرد

روز گذشته با برگزاری دومین دور از انتخابات ریاست‌جمهوری 2023 ترکیه، رجب طیب اردوغان، نامزد ائتلاف جمهور و رهبر حزب عدالت و توسعه، پیروز انتخابات شد.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار:اردوغان در انتخاباتی فشرده برای ۵ سال دیگر رئیس‌جمهور ماند

*در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری، 88.48 درصد از واجدان شرایط آرای خود را به صندوق انداختند اما در دور دوم این میزان به 84.57 رسید. 

*میزان مشارکت مهاجران ترکیه‌ای در جهان، در دور نخست 1.8 میلیون نفر بود اما در دور دوم تعداد آنها با 5 درصد افزایش به 1.9 میلیون نفر رسید. 

*کمال قلیچداراوغلو از سال 2010 که به عنوان رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق انتخاب شده، به اشکال مستقیم و غیرمستقیم در 6 مقطع انتخاباتی و 8 انتخابات از اردوغان شکست خورده است.

*جو بایدن پس از مشخص شدن پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تاکید کرده بود تمایل دارد اردوغان به جای کودتا از طریق صندوق رای برکنار شود. این ادعا درحالی صورت می‌گرفت که دولت آمریکا در زمانی که وی معاونت رئیس جمهور را برعهده داشت، تلاش کرده بود تا با کودتای نظامی در سال 2016، رئیس‌جمهور ترکیه را دستگیر کرده و یا به قتل برساند.

*اندکی اشتباه در تشخیص محل استقرار اردوغان وی را از گزند کشته شدن و اسارت رهاند و سپس تدبیر منطقه‌ای اندیشیده‌شده برای کشاندن مردم به سطح خیابان، مانع از تداوم کودتا شد. با آشکار شدن زمینه نامناسب برای کودتا،  فشارها و رایزنی‌های آمریکا ائتلافی از 6 حزب در ترکیه ایجاد کرد تا آنها بتوانند قدرت را در دست گرفته و فرمان فعلی این کشور را بار دیگر به طور کامل به سمت واشنگتن بازگردانند. 

*آنکارا در دوران اردوغان نیز پیرو واشنگتن بود اما این مساله به دلیل تمایل ترکیه به استقلال بیشتر، تفاوت‌های بسیاری با دوران گذشته یافته است. 

*اردوغان اندکی پیش از دور نخست انتخابات درباره بایدن گفته بود: «بایدن جایی گفته است باید اردوغان را سرنگون کرد و من از این موضوع خبر دارم، همه مردم هم این را می‌دانند اما پای صندوق‌های رای پاسخ مناسبی به آنها خواهند داد.» سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه  نیز دو هفته قبل از دور نخست طی مصاحبه‌ای با روزنامه «هابرترک» گفته بود: «ما می‌دانیم که آمریکا پشت کودتا در ترکیه بوده و آنها می‌خواهند انتقام کودتاهای نافرجام را بگیرند.» او روز 4 خرداد و اندکی پیش از برگزاری دور دوم اعلام کرد: «آمریکا تلاش کرد تا کمال قلیچداراوغلو در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه پیروز شود، ولی هر دو در این انتخابات شکست خوردند.»
 

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها