کد خبر: 79980

ابعاد جدالی که ربطی به مسائل مردم نداشت

زور پایداری به قالیباف نرسید

 انتخابات اجلاسیه چهارم مجلس صبح سه‌شنبه دوم اردیبهشت ماه برگزار شد و در‌نتیجه آن محمد‌باقر قالیباف توانست در رقابت با الیاس نادران و فریدون عباسی‌دوانی 210 رای کسب کرد و جایگاه خود به‌عنوان رئیس مجلس یازدهم را حفظ کند.

- انتخابات اجلاسیه چهارم مجلس صبح سه‌شنبه دوم اردیبهشت ماه برگزار شد و در‌نتیجه آن محمد‌باقر قالیباف توانست در رقابت با الیاس نادران و فریدون عباسی‌دوانی 210 رای کسب کرد و جایگاه خود به‌عنوان رئیس مجلس یازدهم را حفظ کند.

-همچنین عبدالرضا مصری با 158 رای و مجتبی ذوالنوری با 152 رای نیز توانستند به‌عنوان نایب‌رئیس اول و نایب‌رئیس دوم وارد هیات‌رئیسه شوند.

-قالیباف درحالی توانست در این اجلاسیه 16 رای بیشتر از سال گذشته کسب کند که اخیرا تنش‌های زیادی بین جناح‌های سیاسی حاضر در مجلس به‌وجود آمده و اوج این تنش‌ها به شکل‌گیری یک دعوای علنی بین نمایندگان نزدیک به قالیباف و نمایندگان وابسته به حزب پایداری انجامیده بود.

-این قبیل تقابل‌های سیاسی و جناحی شاید بتواند قدرت رقبا را کاهش داده و با برچسب زنی زمینه کسب کرسی را فراهم آورد، اما درنهایت منافع ملی را به قربانگاه برده و با ایجاد ناامیدی میزان مشارکت در انتخابات را کاهش می‌دهد.

*در ادامه ضمن مرور برخی از اظهارات چند روز اخیر به بررسی اهداف و پیامد‌های این نوع تقابلات سیاسی خواهیم پرداخت. 

   مروری بر نتایج 
در چهارمین و آخرین انتخابات هیات‌رئیسه مجلس محمد‌باقر قالیباف درحالی توانست 210 رای کسب کند که در دوره پیش از آن 196 رای را کسب کرده بود. 

   مروری بر زدوخورد‌های جناحی مجلس
در چند روز منتهی به انتخابات هیات‌رئیسه مجلس، نمایندگان منتسب به جناح پایداری فعالیت ضد قالیبافی خود را که از ابتدای مجلس یازدهم آغاز کرده بودند تشدید بخشیده و به‌یکباره موجی از انتقادات را مطرح کردند تا بلکه بتوانند تغییر در ترکیب هیات‌رئیسه ایجاد کرده و سهمی از آن کسب کنند. 

   مطالبات اصلی بین دعواهای سیاسی گم شد
 طرح صیانت از فضای مجازی و شفافیت آرای نمایندگان را می‌توان مهم‌ترین  طرح‌ها دانست. درحالی‌که هر دوی این موارد حواشی بسیاری را در مجلس به وجود آورد و دستاویز خوبی برای ضد و خوردهای سیاسی بین جبهه پایداری و نمایندگان نزدیک به قالیباف، ایجاد کرد اما درنهایت هردو بدون نتیجه کنار گذاشته شد . چنین دعوایی ‌جز اینکه برای وزن‌کشی سیاسی کارکرد داشته باشد، هیچ دستاورد دیگری نخواهد داشت و به‌خوبی این گزاره را اثبات می‌کند که آنچه در نتیجه غرض‌ورزی‌ها و دعواهای پوچ سیاسی ذبح می‌شود، تنها دغدغه‌ها و مطالبات اصلی مردم است. 

   دعواهایتان گرهی هم از مساله «مشارکت مردم در انتخابات» باز کرد؟
همزمان با روزهای جدی شدن بحث استیضاح سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر وقت صمت بود که فضای عمومی کشور با چیزی تحت عنوان «فیدلیتی‌گیت» درگیر حاشیه‌‌های دامنه‌‌دار شد؛ حاشیه‌هایی که قرار بود به ماجرای استیضاح ربط پیدا کند و باعث افزایش آرای مخالف ابقای فاطمی‌امین برای مسند وزارت صنعت، معدن و تجارت شود اما فقط به ماجرای استیضاح محدود نماند و بعد از برکناری فاطمی‌امین، حواشی مرتبط با ماشین شاسی‌بلند، دامن مجلس را رها نکرد. البته علاوه‌بر مجلس، پای دولت و حتی مسئولان سابق قوه قضائیه را هم وسط ماجرا کشید و همزمان با شکل‌گیری این فضا، این اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی کشور بود که ذره ذره آب می‌شد. یعنی چیزی که از مجلس به جامعه مخابره می‌شد آن بود که یک تعدادی از نمایندگان، در آستانه استیضاح وزیر دولت، خودروهای شاسی‌بلند دریافت کرده‌اند که از رای موافق‌شان به استیضاح منصرف شوند. روایتی که هم شأن مجلس و سرمایه اجتماعی باقی‌مانده بهارستان را در دید افکار عمومی تخریب کرد و هم شان دولت و وزرایش را. 
 غرض از یادآوری این حواشی درباره مجلس، آنکه در فاصله چند ماه مانده تا انتخابات و با وجود اتفاقاتی که در هفته‌های منتهی به جلسه مهم نمایندگان برای ابقای قالیباف یا انتخاب جایگزین برای اداره مجلس در سال چهارم افتاد، شاید این نگرانی بیش از هر زمان دیگری پررنگ شد که گویی وکلای ملت هنوز کاملا نسبت به چالش احتمالی انتخابات اسفند 1402 درباره مشارکت مردم التفات کافی ندارند. مساله‌ای که اگر امروز برای آن فکری نشود، ممکن است وضع را از اینی که هست، بحرانی‌تر کند.

 

برای خواندن متن کامل اینجا را بخوانید.

 

مرتبط ها