کد خبر: 79959

سید امیر موسوی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌‌وگو با «فرهیختگان» تاکید کرد

دولت‌های عربی بودند که به سمت ایران و سوریه بازگشتند نه برعکس

به‌منظور بررسی شرایط حال حاضر کشورهای منطقه و روند رو به بهبود روابط دولت‌های عربی با ایران و سوریه، همچنین ارزیابی مولفه‌هایی که باعث شد سران اتحادیه عرب از تداوم لفاظی‌ها علیه تهران صرف نظر کنند، با سیدعبدالامیر موسوی، کارشناس مسائل منطقه گفت‌وگو کرده‌ایم

گزیده گفتگو با سید امیر موسوی، کارشناس مسائل منطقه را در ادامه می‌خوانید:

 

*در سال 2011 و حدود چهار ماه بعد از آشوب‌هایی که در سوریه به‌راه افتاد، وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست قاهره بیانیه‌ای صادر کردند و عضویت سوریه در همه موسسات و ارگان‌های این اتحادیه معلق شد. 

*امروز اما بعد از حدود 12 سال شاهد این هستیم که سوریه با اقتدار و بدون اجرای هیچ‌کدام از شرط‌های اتحادیه عرب به این نشست برگشت و کشورهایی که با سوریه درافتاده بودند شکست سختی خوردند.

اصطلاح برگشتن سوریه به جامعه عربی را دقیق نمی‌دانم بلکه این جامعه عربی بود که به دمشق برگشت. چون آنها بودند که شرایط سوریه را پذیرفتند؛ پس عرب‌ها به سوریه برگشتند نه برعکس.

*در این تحولات، آنچه قابل توجه بود، حکمت، صبر و بردباری ایران است. سعه صدر و صبر استراتژیک ایران آنها را به این نتیجه رساند که اهداف‌شان محقق نخواهد شد، بنابراین همه به سمت دمشق و تهران برگشتند و دیدند میلیاردها دلاری که برای عقب نشاندن ایران و جریان مقاومت هزینه کردند جواب نداده است. 

 

برای خواندن متن کامل گفتگو اینجا را ببینید.

مرتبط ها