کد خبر: 79875

لیگ بیست‌ودوم هم در حال اتمام است ولی وضعیت داوران از امکانات تا مباحث مالی بدتر از قبل شده است

کمیته نابود کردن داوری

شاید بتوان گفت لیگ بیست‌و‌دوم یکی از بهترین فصول فوتبال ایران از لحاظ کیفی بود.در فصلی که گذشت، اشتباهات تاثیر‌گذار داوری بیش از حد مجاز بود و صدای خیلی از تیم‌ها را در مقاطع مختلف درآورد.

 

شاید بتوان گفت لیگ بیست‌و‌دوم یکی از بهترین فصول فوتبال ایران از لحاظ کیفی بود. اگرچه تقریبا نیمی از بازی‌های این فصل بدون حضور هواداران برگزار شد و بعد از آن هم تماشاگران محدودیت‌هایی برای ورود به ورزشگاه‌ها داشتند اما با این حال بازی‌ها با هیجان و جذابیت قابل قبولی برگزار شد. برخی حضور مربیان خارجی مثل مورایس، ساپینتو و خمس به فوتبال ایران را دلیل پیشرفت لیگ برتر می‌دانند که بدون شک بی تاثیر نبود اما یکی از دلایل هم می‌تواند این باشد که چون در تابستان فصل گذشته تعداد تیم‌هایی که برای خرید بازیکن هزینه‌های هنگفتی کردند افزایش یافت، بازیکنان کمتری راهی لیگ‌های عربی شدند و این باعث شد که لیگ‌مان مثل فصل پیش خالی از ستاره نشود.

اما در کنار این مسائل همیشه انتظار می‌رود که وضعیت داوری‌مان بهتر شود و یا حداقل به سطح لیگ‌مان برسد. در فصلی که گذشت، اشتباهات تاثیر‌گذار داوری بیش از حد مجاز بود و صدای خیلی از تیم‌ها را در مقاطع مختلف درآورد. به طوری که در کارشناسی هر هفته مشخص بود که تیم‌ها بارها از اشتباهات داوران متضرر شده‌اند و همین موضوع باعث شد تا به‌خصوص در هفته‌های پایانی بازار بیانیه‌نویسی و اعتراض به داوری‌ها بسیار داغ شود.
خداداد افشاریان زمانی که به عنوان رئیس کمیته داوران انتخاب شد منتقدان زیادی داشت و خیلی‌ها او را گزینه مناسبی برای این پست نمی‌دانستند اما عملکرد داوران در این فصل نشان داد که حق با منتقدان افشاریان بود. در مقطعی وعده‌های زیادی از سوی رئیس فدراسیون فوتبال و کمیته داوران در مورد آوردن کمک‌داور ویدئویی به فوتبال‌مان شد اما نه‌تنها وعده برای این فصل عملی نشد بلکه برای فصل آینده هم بسیار بعید است که شاهد اجرایی شدن آن و ورود VAR باشیم. این در حالی بود که در این فصل داوران از امکانات پیش‌پا‌افتاده نرم‌افزاری هم محروم بودند. بماند که حقوق عقب‌افتاده هم زیاد داشتند و حتی همین حقوق بسیار کم نیز که فاصله بسیار زیادی با آنچه در لیگ‌های مطرح دنیا به داوران پرداخت می‌شود دارد، به‌موقع پرداخت نمی‌شود. در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت که سطح داوری کشورمان بالا رفته و مجدد داورانی در سطح علیرضا فغانی را در رقابت‌های مهم جهانی داشته باشیم.
در چنین شرایطی بعید است که کمیته داوران که برخلاف قول‌های قبلی نتوانسته شرایط پایداری برای داوری کشور فراهم کند و در مشکلات این قشر و انتقاداتی که به آنها می‌شود نقشی مهم و تاثیرگذار داشته، بتواند برای فصل بعد هم این مشکل را حل کند و در حالی‌که حدود 8 ماه از عمر فدراسیون فعلی می‌گذرد داوری کشور حتی برای تامین هدست رادیویی هم با مشکل مواجه است. به همین دلیل نمی‌توان انتظار داشت که در مدت کم باقی‌مانده تا شروع لیگ جدید افشاریان و همکارانش که به نوعی باعث عقبگرد داوری و افت آن شده‌اند، بتوانند این مشکلات را رفع کرده و برای فصل جدید شاهد کم شدن مشکلات و اشتباهات داوری باشیم.

 

مرتبط ها