کد خبر: 79864

علی‌محمد نمازی، عضو حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

کارگزاران با جبهه اصلاحات هماهنگ‌ می‌شوند

علی‌محمد نمازی درمورد برنامه آتی این حزب در انتخابات آتی مجلس گفت: «تا آنجا که من خبر دارم هنوز کارگزاران به جمع‌بندی خاصی نرسیده است.» او در ادامه ضمن بررسی عواملی که لازمه برگزاری انتخابات است احتمالاتی را نیز درمورد جهت‌گیری کارگزاران در انتخابات پیش رو مطرح می‌کند. 

علی‌محمد نمازی درمورد برنامه آتی این حزب در انتخابات آتی مجلس گفت: «تا آنجا که من خبر دارم هنوز کارگزاران به جمع‌بندی خاصی نرسیده است.» او در ادامه ضمن بررسی عواملی که لازمه برگزاری انتخابات است احتمالاتی را نیز درمورد جهت‌گیری کارگزاران در انتخابات پیش رو مطرح می‌کند. 

  لوازم برگزاری انتخابات 
عضو حزب کارگزاران سازندگی در توضیح عوامل مورد نیاز برای مشارکت بالا در انتخابات می‌گوید: «برگزاری انتخابات متاثر از چند عامل بسیار مهم است. اول رای‌دهندگان که ملت است. دوم قوانین و مقررات حاکم بر آن انتخابات، سوم عوامل اجرایی و چهارم عوامل نظارتی. 
درمورد عامل اول باید بگویم که الان وقتی به جو شهرها و فضای کشور نگاه می‌کنیم، به‌نظر می‌رسد آمادگی برای شرکت در انتخابات وجود ندارد. اگرچه چون انتخابات مجلس است، ممکن است در شهرستان‌ها رقابت‌های محلی شکل بگیرد و عده‌ای را پای صندوق بیاورد. اما فضای عمومی حکایت از عدم مشارکت در انتخابات دارد. درمان این مشکل ایجاد امید در مردم است. مردم یعنی اکثریتی که باید پای صندوق رای بیایند. این در دست حکمرانی است. اولا باید به اعتراض و مطالبات مردم توجه شود و یکجوری باید آشتی شکل بگیرد بین مطالبات مردم و محدودیت‌هایی که الان وجود دارد و حتی‌الامکان به این مطالبات پاسخ داده و از یک انتخابات آزاد، رقابتی و سالم صحبت و به مردم ثابت شود که قرار است در این انتخابات ردصلاحیت‌ها به آن صورتی نباشد که در دوره‌های دهم و یازدهم بود. باید این راهبرد به مردم منعکس شود که رای‌دهندگان با هر گرایشی در انتخابات کاندیدا خواهند داشت. دوم قانون و مقررات است. نظر من‌ این است که به قوانین فعلی دست زده نشود، با این استثنا که نظارت استصوابی ابطالش اعلام شود یا اینکه برگردیم به قانون انتخاباتی که در دوره امام وجود داشت، چون در آن زمان تازه انقلاب شکل گرفته بود، مطالبات کاملا مشخص بود، اعتراضات به رژیم کاملا معلوم بود، پیروز شده بودیم و در راستای قول‌هایی که انقلابیون داده بودند قانون انتخابات نوشته شده بود و انتخابات هم برگزار شده بود. سوم مجریان‌ هستند. وزارت کشوری که الان وجود دارد سختگیرانه‌تر از شورای نگهبان در تعارض با حق انتخاب مردم اعلام نظر می‌کند یا باید وزیر کشور عوض شود یا اینکه تکلیف شود و وزیر کشور اعلام کند که این وزارتخانه به‌هیچ‌وجه اعمال نظری در بحث انتخابات نخواهد کرد.  چهارم ناظران انتخابات هستند که اعضای شورای نگهبان محسوب می‌شوند. شورای نگهبان باید چنین اعتمادی را به مردم بدهد. اگر این اتفاقات بیفتد، مطمئنا مردم  پای صندوق‌های رای می‌آیند و در انتخابات شرکت می‌کنند. بارها مقام رهبری از مشارکت حداکثری صحبت کرده‌اند. این هدف خوب است. هدف خوب هرچند خوب توضیح داده شود اما اگر سازوکاری برای اجرا نداشته باشد، نتیجه‌ای ندارد.»

  حضور مستقل کارگزاران در انتخابات 98 تجربه‌ای کاربردی بود
نمازی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد درصورت عدم ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات کارگزاران همچون سال 98 فهرست مستقلی ارائه دهد، می‌گوید: «از نظر من آن هم تجربه‌ای بوده است برای حزب و قطعا اگر حزب بخواهد تصمیم بگیرد، آن تجربه را هم مدنظر خواهد داشت که البته من قضاوتی درمورد خوب یا بد بودنش ندارم اما تجربه کمک‌کننده‌ای بوده است و آن تجربه مد نظر قرار خواهد گرفت. حزب کارگزاران یکی از احزاب فعال کشور است و درمورد مسائل مهم کشور قطعا نظر خواهد داشت.» 

  کارگزاران همسو با جبهه اصلاح‌طلبان
نمازی در تحلیل اینکه کارگزاران سازندگی درصورت حضور در انتخابات آیا با اعتدالیون و چهره‌هایی مثل حسن روحانی و علی لاریجانی ائتلاف می‌کند یا به‌سمت جبهه اصلاحات سوق پیدا خواهد کرد، می‌گوید: «ترکیب جبهه اصلاحاتی درحال شکل‌گیری است و دارد به نهایت خودش می‌رسد تا 15 نفر به‌عنوان اعضای حقیقی و 15 نفر هم دبیران احزاب به‌عنوان اعضای حقوقی انتخاب شوند. به نظر من کارگزاران تلاش خواهد کرد در هماهنگی با جبهه اصلاحات حرکت کند.»

  معیارها برای معرفی افراد در لیست انتخاباتی 
عضو حزب کارگزاران سازندگی در پایان به معیارهای انتخابات چهره‌های احتمالی در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان می‌پردازد و می‌گوید: «به نظر من معیارها باید از نیاز‌های کشور اتخاذ شود. نیاز‌های کشور الان هرچه هست باید به آن توجه و معیارها تعریف شوند. یکی از نیازهای مهم کشور برگرداندن اعتماد مردم است که یک مساله مهم است. الان نوعی بی‌اعتمادی بین ملت و دولت به وجود آمده است و این اعتماد باید احیا شود. اعتماد زمانی احیا می‌شود که به مطالبات اکثریت مردم توجه شود. الان از نظر سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم مطالباتی دارند و به‌ویژه از نظر اقتصادی اوضاع خوبی در کشور وجود ندارد. موضوع تخم‌مرغ و مرغ ببینید چه وضعیتی برای کشور درست کرده است. خلاصه این امر وجود دارد و معیار‌ها از نیازهای حال و آینده کشور ایران باید تعریف شود.»

مرتبط ها