کد خبر: 79861

اسماعیل گرامی‌مقدم، عضو حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

اصلاح‌طلبان درصورت تایید صلاحیت با چهره‌های میانه ائتلاف می‌کنند

اسماعیل گرامی‌مقدم در ابتدای صحبت‌های خود در توضیح چگونگی مشارکت حزب اعتماد ملی در انتخابات مجلس توضیح می‌دهد: «ما در چهارچوب جبهه اصلاحات فعالیت می‌کنیم. درمورد انتخابات هنوز هیچ بحثی چه در حزب و چه در جبهه اصلاحات صورت نگرفته است. هنوز اعضای حقیقی جبهه اصلاحات مشخص نشده‌اند. بعد از اینکه اعضای حقیقی مشخص شوند جلساتی برگزار شده تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد اما تا جایی که من اطلاع دارم هنوز بحث انتخابات مطرح نیست.»

اسماعیل گرامی‌مقدم در ابتدای صحبت‌های خود در توضیح چگونگی مشارکت حزب اعتماد ملی در انتخابات مجلس توضیح می‌دهد: «ما در چهارچوب جبهه اصلاحات فعالیت می‌کنیم. درمورد انتخابات هنوز هیچ بحثی چه در حزب و چه در جبهه اصلاحات صورت نگرفته است. هنوز اعضای حقیقی جبهه اصلاحات مشخص نشده‌اند. بعد از اینکه اعضای حقیقی مشخص شوند جلساتی برگزار شده تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد اما تا جایی که من اطلاع دارم هنوز بحث انتخابات مطرح نیست.»

  شروط اصلاح‌طلبان برای ورود به انتخابات
عضو حزب اعتماد ملی ورود یا عدم ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس را مشروط به چند اصل دانسته و در این باره توضیح می‌دهد: «ما در جریان اصلاحات انتخابات را به‌عنوان تنها راه حضور مردم در قدرت و تنها راه تبلور جمهوریت و اسلامیت نظام می‌دانیم. انتخابات بسیار حائز اهمیت است و در حقیقت میراثی است که امام خمینی به جا گذاشته است و رای از مردم گرفته است. جریان اصلاح‌طلب حتما به دنبال این است که در انتخاباتی با 3 ویژگی رقابتی، سالم و عادلانه مشارکت کند. ما همواره به این سه ویژگی قائل بوده‌ایم اما شورای نگهبان ابزاری به اسم نظارت استصوابی در اختیار داشته و در سال‌های اخیر اجازه نداده به جبهه اصلاحات که بتواند با نامزدهای اصلی خودش و با تمام قوا وارد انتخابات شود. به همین دلیل نیز اصلاح‌طلبان حضورشان عقیم مانده است. اگر این شرایط بخواهد باقی بماند اصلاح‌طلبان حضورشان به‌خودی‌خود دیگر محلی از اعراب ندارد. 
یعنی عملا شورای نگهبان دارد با ردصلاحیت‌های گسترده اصلاح‌طلبان در انتخابات به آنها می‌گوید که در انتخابات شرکت نکنند. اما اگر تغییر رویه ایجاد شده، درسی از گذشته بگیریم و مشارکت مردم برای ما مهم باشد خب قاعدتا یک پای جریان افزایش مشارکت اصلاح‌طلبان خواهند بود و این بستگی به رویکرد حاکمیت و در سطح پایین‌تر دستگاه‌های نظارتی دارد که باید از ردصلاحیت گسترده جریان اصلاحات دست بردارند.»

  تسری نگاه رهبری به دستگاه‌های اجرایی و نظارتی؛ لازمه تحرک ماشین انتخابات اصلاح‌طلبان 
گرامی‌مقدم ضمن استقبال از اظهارات اخیر رهبر انقلاب که مسئولان امر را موظف به تامین شرایط مشارکت، سلامت و رقابت انتخابات کردند تسری این توصیه‌ها به دستگاه‌های اجرایی و نظارتی را امری لازم برای فعال شدن اصلاح‌طلبان در عرصه انتخابات توصیف کرده و می‌گوید: «فرمایشات اخیر رهبری که درحقیقت خط‌دهنده به دستگاه‌های زیرمجموعه است امیدبخش است اما باید در سطوح پایین کسانی که دست‌اندرکار هستند یعنی دستگاه‌های نظارتی و اجرایی همگی در آن مسیر حرکت بکنند تا نشانه‌هایی از آن مشارکت حداکثری مورد نظر رهبری پدیدار شود. در این صورت حتما اصلاح‌طلبان نیز بعد از اینکه جبهه‌شان در یکی دو هفته آینده شکل گرفت حتما روی این مساله فکر خواهند کرد و برنامه خواهند داشت. اما اگر رویکرد حاکمیت در انتخابات تغییر بکند از الان هم باید تغییر بکند. اینکه اعلام بکنیم رئیس ستاد انتخابات تعیین شد. اینکه اعلام بکنیم روز ثبت‌نام فلان زمان است. این در یک مجموعه و جریانی جذابیت دارد که از قبل می‌داند همه نامزد‌هایش تایید صلاحیت خواهند شد اما مشارکت را افزایش نخواهد داد یعنی چشم‌اندازی برای آن با این شرایط دیده نمی‌شود مگر اینکه این شرایط تغییر کند. به‌هرحال یک اتفاقی باید از طرف حاکمیت که افراد پرنفوذ، صاحب‌نظر و شخصیت‌هایی که در جریان اصلاحات هستند و مردم به آنها اعتماد دارند بیفتد، تا مردم نیز در مناطق مختلف کشور برای حضور در انتخابات رغبت پیدا کنند. اگر این رویکرد از طرف حاکمیت عوض شود آن وقت حتما اصلاح‌طلبان نیز روی انتخابات فکر کرده و می‌توانند ماشین انتخابات‌شان را مجددا راه بیندازند.» 

  انتخابات 94 تکرار نمی‌شود
عضو حزب اعتماد ملی درمورد احتمال ائتلاف با کارگزاران یا سایر گروه‌های اصلاح‌طلبی که احتمال حضورشان در انتخابات پررنگ است می‌گوید: «به گمانم که شرایط برای بازگشت به سال 94 سخت است و این‌طور نیست که اصلاح‌طلبان چند لیست بدهند. یا مثل 98 که یک جریا‌ن‌شان که اصلاح‌طلب نبودند و چهره‌های میانه‌ای بودند لیست بدهند گرچه لیست ناقص بود. با توجه به فضای فعلی امکان بازگشت‌پذیری به آن شرایط وجود ندارد. تقریبا می‌توانیم بگوییم مشارکت اصلاح‌طلبان تابعی از رویکرد جدید حاکمیت در انتخابات خواهد بود.» 

  اصلاح‌طلبان درصورت تایید صلاحیت به دنبال ائتلاف با میانه‌روها خواهند بود
گرامی‌مقدم احتمال اینکه اصلاح‌طلبان برای رای‌آوری بیشتر از ظرفیت جریان‌های اصطلاحا میانه‌رو و چهره‌هایی همچون لاریجانی و روحانی استفاده کنند را رد نکرده و معتقد است: «ریشه این آقایان اصولگرایی است. ضمن احترامی که هم برای آقای لاریجانی و هم آقای روحانی قائل هستم باید بگویم که این چهره‌ها به‌عنوان چهره‌های میانه برای ائتلاف می‌توانند مطرح باشند اما نمی‌توانند مراد اصلاح‌طلبان را از یک انتخابات رقابتی سالم و عادلانه تامین کنند. رقابت سالم و عادلانه این است که نامزدهای اصلاح‌طلبان را تایید بکنند تا بتوانند به دنبال راهبردی برای ائتلاف با میانه‌روها باشند.»

  این توقع از ما وجود دارد که در انتخابات حضور پیدا کنیم
عضو اعتماد ملی درمورد حضور خودش در انتخابات مجلس نیز ابراز تمایل کرده اما دلیل عدم حضور در چند دوره اخیر را این‌گونه تشریح می‌کند: «در انتخابات‌های گذشته ما در انتخابات بودیم، ماها که اساسا تمایل به خدمت کردن داریم، تجربه مجلس را داریم و به‌هرحال مردم از ما توقع دارند که در انتخابات حضور پیدا کنیم. اما مساله‌ای که هست و باعث شده من خودم حداقل هنوز وارد انتخابات نشوم و در دو سه دوره اخیر نیز ثبت‌نام نکنم این است که از قبل می‌دانم من را ردصلاحیت می‌کنند. به خاطر دارم که در همین سال‌های اخیر یا در سال 98 برخی از دوستان هم حزبی، غیرهم‌حزبی و غیراصلاح‌طلب که سوال می‌کردم چرا شما را ردصلاحیت کردند می‌گفتند ما فقط چون عضو اعتماد ملی هستیم، عضو فلان حزب هستیم، عضو همبستگی هستیم ردصلاحیت می‌شویم. بنابراین با این فضا به نظرم می‌رسد که حتما مشارکت حداکثری بعید خواهد بود و حتما با اینکه ریزش مشارکت را داشته باشیم مواجه خواهیم شد. آن سمت قضیه مساله این است که انتخابات درحقیقت به‌گونه‌ای فقط در اختیار یک جریان قرار بگیرد و مباحثی مطرح می‌شود که افراد شرکت نکنند.»

مرتبط ها