کد خبر: 79859

محمدناصر سقای‌بی‌ریا، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

با جریاناتی که به ارزش‌های انقلاب نزدیک‌تر باشند تعامل خواهیم کرد

محمدناصر سقای‌بی‌ریا، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی ابتدا با این توضیحات از برنامه‌ریزی جبهه پایداری برای ورود به انتخابات مجلس دوازدهم خبر داد: «اولا لازم است بگویم ما حتما به انتخابات ورود خواهیم کرد.

محمدناصر سقای‌بی‌ریا، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی ابتدا با این توضیحات از برنامه‌ریزی جبهه پایداری برای ورود به انتخابات مجلس دوازدهم خبر داد: «اولا لازم است بگویم ما حتما به انتخابات ورود خواهیم کرد. الان هم جلسات خودمان درباره انتخابات را آغاز کرده‌ایم. باتوجه به اصول و مرامنامه‌ای که داریم و همچنین با توجه به سوابق، دیدگاه‌ها و جهت‌گیری‌هایی که داشته‌ایم، به‌نفع انقلاب اسلامی برنامه‌ریزی می‌کنیم. به‌‌طور‌کلی جبهه پایداری انقلاب اسلامی برای حفظ ارزش‌های انقلاب و به میدان آوردن افراد ارزشی تشکیل‌شده و جهت‌گیری ما همیشه همین بوده و درنهایت هم با توجه به میدان، شرایط و عوامل مختلف تاثیرگذار بر انتخابات تصمیم‌گیری خواهیم کرد. هنوز هیچ‌چیز مشخص نیست، البته آهسته‌آهسته گروه‌های مختلف به‌میدان می‌آیند و به‌مرور آرایش نیروها مشخص می‌شود. ماهم باتوجه به آن اصولی که داریم وارد میدان خواهیم شد. بنابراین درحال‌حاضر نمی‌توان به‌طور قطعی چیزی گفت.»

  باید دید دلیل اختلاف برخی اصولگرایان با جبهه پایداری بر چه مبنایی ا‌ست
عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در پاسخ به پرسشی درباره دلیل اختلافات برخی جریان‌های اصولگرا با این حزب سیاسی گفت: «باید دید مخالفت این افراد و جریانات با جبهه پایداری بر چه مبنایی ا‌ست‌ و آیا دلیل مخالفت‌شان اصولی است یا خیر و طبق برنامه‌های موقت است. همین نکاتی که وجود دارد تصمیمات و آرایش سیاسی بعدی را رقم می‌زند. ما الان نمی‌توانیم به‌طور قطعی دراین‌باره اظهارنظر کنیم. ما همان‌طور‌که بارها گفته‌ایم نسبت به نیروهای انقلاب، به‌عنوان دوایر متحدالمرکز برخورد می‌کنیم. یعنی تمام نیروهای انقلاب در حول و محوریت اسلام عزیز و انقلاب اسلامی به محوریت ولایت فقیه.»

  در شرایطی ممکن است رقابت بین اصولگرایان به‌نفع انقلاب باشد
سقای‌بی‌ریا افزود: «همان‌طورکه اشاره شد این جریانات با درنظر گرفتن میزان دوری و نزدیکی‍‌شان به انقلاب، یک‌سری دوایر متحدالمرکزی هستند که باید تلاش کنند باتوجه به آن اصول مشترک با یکدیگر همکاری کنند. در بعضی از شرایط ممکن است حتی رقابت، مساله‌ای قابل قبول و به‌نفع انقلاب باشد، در چنین شرایطی اشکالی ندارد که نیروهای انقلاب با یکدیگر رقابت کنند. اگر اتحاد دربرابر نیروهای مخالف به مصلحت باشد و امکانش وجود داشته باشد در حدی که می‌شود و اصول ما و همچنین اهداف انقلاب و اسلام اجازه می‌دهد، می‌توان ائتلاف، همکاری و هم‌افزایی را صورت داد. الان هنوز هیچ‌چیز معلوم نیست. ما داریم همه این گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم و ان‌شاءالله بعد از آن اعلام‌نظر خواهیم کرد.» 

  اصلاح‌طلبان یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ؛ مردم عملکرد آنها را فراموش نمی‌کنند
این فعال سیاسی اصولگرا درپاسخ به اظهارنظر برخی اصلاح‌طلبان درباره دلیل کاهش مشارکت و مرتبط دانستن آن با عملکرد مجلس یازدهم گفت: «اصلاح‌طلبان خودشان یکی به نعل می‌زنند و یکی به میخ. یعنی از یک‌ طرف القا می‌کنند که مشارکت کم است، همزمان ادعا می‌کنند اگر ما بیایم مشارکت درست می‌شود. این واقعیت ندارد. یعنی الان مردم با توجه به سوابقی که از اصلاح‌طلبان در دو دوره دولت قبلی به‌خاطر دارند، به آنها هم اقبال نخواهند داشت. دولت مورد حمایت آنها مشکلات زیادی برای کشور ایجاد کرد. بسیاری از چالش‌های حال‌حاضر هم ریشه در عملکردهای دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان دارد. مردم اینها را دیده‌اند و فراموش نمی‌کنند. اینها ادعا می‌کنند اگر ما به‌ میدان بیایم، مردم هم به‌ میدان خواهند آمد. ما این را قبول نداریم، این یک تحلیل نادرست است. از یک ‌طرف می‌بینیم آنها موقعی که اغتشاش می‌شود، خودشان را در جهت و همسو با اغتشاش نشان می‌‌دهند، بعد می‌آیند زیاده‌خواهی می‌کنند و می‌گویند این ما هستیم که می‌توانیم مساله اغتشاشات را حل کنیم. درحالی‌که خودشان در آتش این اغتشاشات دمیده بودند و همچنان هم می‌دمند. شما نگاه کنید و ببینید که جهت‌گیر‌ی‌هایشان چیست. چیزی هم نیست که پنهان باشد. به روزنامه‌های زنجیره‌ای‌شان نگاه کنید. جهت‌گیری‌شان همیشه به‌سمت اپوزیسیون و مخالفان انقلاب است. باوجود این جهت‌گیری‌ها ادعا می‌کنند که منجی خواهند بود. ما این نگاه اصلاح‌طلبان درباره انتخابات را قبول نداریم. معتقدیم اگر نیروهای انقلاب خالصانه وارد میدان شوند، مردم را روشن کنند و با آنها تعامل خوبی داشته باشند، هم مشارکت بالا می‌رود و هم مردم به کسانی رأی خواهند داد که دلسوزان اصلی جامعه و انقلاب باشند.»
 سقای‌بی‌ریا در پایان نسبت به برخی اظهارات نواصولگرایان درباره جبهه پایداری و ائتلاف سال 98شان مبنی‌بر اینکه «اگر نمایندگان جبهه پایداری، سال 98 در لیست قالیباف قرار نمی‌گرفتند، برای ورود به مجلس یازدهم رأی نمی‌آوردند»، اینطور واکنش نشان داد: «معمولا تحلیل‌های مربوط به گذشته قابل اثبات نیست. بالاخره در گذشته براساس منطق برآمده از مذاکرات توافق‌هایی صورت گرفته و برخی بعد از آن، تحلیل‌هایی ارائه می‌کنند، کسی هم نمی‌تواند این تحلیل‌ها را اثبات کند. قابل اثبات هم نیست. همان‌طور‌که عرض کردم ما پیش از تصمیم‌گیری همه شرایط را نگاه می‌کنیم و براساس وظیفه‌ای که داریم، با نیروهای انقلاب و آنهایی که باتوجه به اصل ارزش‌ها به انقلاب نزدیک‌ترند تعامل خواهیم داشت. حالا ممکن است بعضی‌ها دورتر باشند و بعضی‌ها نزدیک‌تر. ما باید به میدان و شرایط نگاه کنیم.»