کد خبر: 79843

در سفر دکتر طهرانچی به فارس و اصفهان چه گذشت؟

رشته‌های مهندسی با اجرای طرح مسکن احیا می‌شوند

دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای پایانی هفته گذشته با سفر به استان‌های فارس و اصفهان ضمن شرکت در نشست شورای دانشگاه این دو استان با اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد استان فارس نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. حضور در اجلاس دبیران دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد بخشی دیگری از برنامه‌های رئیس دانشگاه در اصفهان بود. 

دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در روزهای پایانی هفته گذشته با سفر به استان‌های فارس و اصفهان ضمن شرکت در نشست شورای دانشگاه این دو استان با اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد استان فارس نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. حضور در اجلاس دبیران دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد بخشی دیگری از برنامه‌های رئیس دانشگاه در اصفهان بود. 

  راه‌اندازی سرای نوآوری صنعت ساختمان
دکتر طهرانچی در نشست صمیمانه با اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد استان فارس با بیان اینکه نظام آموزش عالی به‌شدت در معرض آسیب است، گفت: «آسیب‌هایی که امروز در سطح جامعه به‌عنوان مطالبه مطرح می‌شود از این قرار است که وقتی دانشگاه جوانان را توانمند نمی‌کند پس چرا به دانشگاه بیاید؟ اگر این تفکر در جامعه پیاده شود، منجر به فروریختن اقبال اجتماعی نسبت به دانشگاه خواهد شد و در این حالت دانشگاه دیگر معنایی نخواهد داشت.» 
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه نسخه بهبودی وضعیت دانشگاه این بود که دانشگاه را محل مورد اعتماد برای توانمندسازی جوانان کنیم و مسیر دانایی را به توانایی برسانیم، گفت: «بحمدالله امروز جمعیت دانشگاه آزاد از ۸۳۰ هزار نفر به یک‌میلیون ۲۵۰ هزار نفر رسیده و بودجه دانشگاه نیز رشد سه‌برابری داشته است.» 
دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه افت کار آموزش عالی، یکسان‌نگری در نظام یادگیری است، گفت: «دانشگاه تاکنون به اثرات متقابل یاددهی و یادگیری توجه نداشته است. مدل دانشگاه آزاد برای اصلاح آموزش عالی، اتصال دانشگاه به جامعه است و برای آن مفهوم «سرا» را مطرح کرده‌ایم تا مانند رشته‌های علوم پزشکی، بتوانیم یک محیط تربیت عملی برای تمامی رشته‌ها داشته باشیم.» 
رئیس دانشگاه آزاد گفت: «طرح مسکن کارکنان و اعضای هیات‌علمی علاوه‌بر اینکه به موضوعات معیشتی و تامین مسکن کارکنان توجه دارد، به‌دنبال ایجاد محیط عملی برای تربیت دانشجویان رشته‌های مهندسی است و در این راستا به‌زودی سرای نوآوری صنعت ساختمان راه‌اندازی خواهد شد. 730 شغل با صنعت ساختمان مرتبط است و باید در این حوزه تحول ایجاد کنیم.» 

  تبدیل واحد علوم‌وتحقیقات مرودشت به اردوگاه آموزش زبان
بخش دیگری از برنامه سفر رئیس دانشگاه آزاد به استان فارس هم به تشکیل جلسه شورای دانشگاه آزاد این استان اختصاص یافت. این نشست به ریاست دکتر طهرانچی و با حضور عنایت‌الله ملکی‌تبار رئیس مرکز نظارت، ارزیابی، بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه آزاد، محمدرضا قائدی رئیس دانشگاه آزاد استان فارس و واحد شیراز و دیگر اعضا برگزار شد. 
دکتر طهرانچی در این نشست، ضمن بررسی وضعیت دانشگاه آزاد استان فارس در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجویی، علوم پزشکی، مالی، ورزش و تربیت بدنی، آزمایشگاه‌ها و قراردادهای برون‌دانشگاهی، نظرات دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات‌علمی این دانشگاه درباره واحدها و مراکز استان را مورد بحث قرار داد. 
تبدیل محل سابق واحد علوم‌وتحقیقات مرودشت به اردوگاه آموزش زبان فارسی برای دانشجویان غیرایرانی، به‌روز‌رسانی و تجهیز کارگاه‌های ساخت و تولید، بتن و خاک و دیگر آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های استان، توسعه آموزش‌های کوتاه‌مدت و موضوعات آمایشی استان از موارد مطرح‌شده در این نشست بود. در حاشیه جلسه شورای دانشگاه آزاد استان فارس از دو نرم‌افزار نگارش‌شده توسط اداره فناوری اطلاعات واحد شیراز رونمایی شد. 

  باید آموزش، پژوهش و دانش مهدوی ارتقا یابد
اجلاس دبیران دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد با حضور دکتر طهرانچی در خانه مشروطیت اصفهان برگزار شد. 
دکتر طهرانچی در سخنرانی با موضوع «مهدویت در متن یا حاشیه زندگی» گفت: «سوال جدی که مطرح می‌شودریال این است که مهدویت در متن یا حاشیه زندگی ماست؟ در قاعده حکمرانی فلسفه سیاسی جمهوری اسلامی ایران، امامت و مهدویت و ولایت فقیه قرار دارد، بنابراین نقش دانشگاه در پرداختن به امامت و‌ مهدویت، ایجاد سبک زندگی و مقوم حکمرانی است. پس چه از منظر سبک زندگی و چه حکمرانی، موضوع مهدویت جایگاه خاصی در دانشگاه دارد و باید در دانش و بینش، گرایش و کنش مقوم مهدویت باشد.» 
رئیس دانشگاه آزاد ادامه داد: «سالانه ۴۰۰ هزار دانشجوی مقطع کارشناسی وارد دانشگاه می‌شوند، باید ارزیابی داشته باشیم که میزان دانش آنها از مهدویت در بدو ورود به دانشگاه و هنگام فارغ‌التحصیلی چه تغییر و پیشرفتی داشته است. تفاوت دبیرخانه امامت و مهدویت و موسسه فرهنگی و هنری امامت و مهدویت دانشگاه آزاد در این است که دبیرخانه متولی ارتقای دانش مهدویت است. در دانش مهدویت لازم است پژوهش‌های مبنایی انجام شده و دانش مهدویت در آموزش رسوخ پیدا کند تا بتوانیم رفتار مهدوی که «انتظار» است را بسازیم و در جامعه جاری کنیم.» 
رئیس دانشگاه آزاد با تاکید بر جلوه‌گری زینت دانشگاه در مسجد، گفت: «مسجد نهادسازی است که در علم و فرهنگ موثر است و باید نگین انگشتر دانشگاه باشد، باید مسجد را به‌عنوان کانون فکر در دانشگاه از غربت دربیاوریم و با همه توان علمی، ادبی و هنری که داریم و ساختارهایی که خلق کردیم به مهدویت بپردازیم. اگر این کار را نکنیم، جامعه در سبک زندگی به‌سمت دیگری می‌رود.»

  رشته‌های مهندسی با طرح مسکن احیا می‌شوند
دکتر طهرانچی در جلسه شورای دانشگاه آزاد استان اصفهان با تاکید بر لزوم توجه و اهتمام روسای واحدها به جلب رضایت خانواده دانشگاه، گفت: «مجموعه‌ مردمی و بزرگی مانند دانشگاه آزاد اسلامی که به اقبال اجتماعی توجه دارد، باید رضایت دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات‌علمی را مدنظر قرار دهد و این موضوع باید برای مدیران مهم باشد. از این رو در سازمان مرکزی نظرسنجی‌های مختلفی را از خانواده دانشگاه تهیه و نظرات را بررسی و به آنها رسیدگی می‌کنیم. روسای واحدها نیز باید نسبت به نظرسنجی و رضایت‌سنجی از مخاطبان دانشگاه اقدام کنند.»  او با اشاره به برنامه تحول و تعالی دانشگاه آزاد گفت: «در اجرای برنامه بسیار جدی هستیم و هر هفته جلسات شورای راهبردی سند در سازمان مرکزی برگزار می‌شود. یکی از اقدامات این سند، اجرای سازوکار کارآمد برای کارآمادگی دانشجویی با الگوبرداری از حوزه علوم پزشکی با استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه است. طرح مسکن اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه آزاد علاوه‌بر بحث تامین مسکن و رسیدگی به دغدغه معیشتی همکاران، به‌دنبال احیای رشته‌های مهندسی در قالب سرای نوآوری صنعت ساختمان است تا بتوانیم از این طریق، ضمن ورود فناوری‌های جدید به کشور، صنعتی‌سازی ساختمان را توسعه دهیم.» 

مرتبط ها