کد خبر: 79768

 گفت‌وگوی «فرهیختگان» با دختران هاکی روی یخ ایران

تاریخ‌سازی با دست‌های خالی!

اسماعیلی: اتحاد رمز موفقیت این تیم است حیدری: برای شکست تایلند رفته بودیم اما نشد

تا سه سال قبل همه چیز شبیه به یک رویا بود. احتمالا هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد روزی تیمی به قدرت و دقت دختران هاکی روی یخ امروز ایران داشته باشیم و تنها سه سال پس از تشکیل این تیم، آنها شگفتی‌ساز ایران شوند.

یگانه عصاری، خبرنگار:تا سه سال قبل همه چیز شبیه به یک رویا بود. احتمالا هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد روزی تیمی به قدرت و دقت دختران هاکی روی یخ امروز ایران داشته باشیم و تنها سه سال پس از تشکیل این تیم، آنها شگفتی‌ساز ایران شوند. ملی‌پوشان هاکی روی یخ ایران که برای نخستین بار در مسابقات قهرمانی آسیا حضور یافته بودند با نایب‌قهرمانی خود در آسیا تاریخ‌ساز شدند و حالا عنوان‌دار ایران و آسیا هستند. عنوانی برای دختران هاکی روی یخ ایران ‌که تبدیل به یکی از مهم‌ترین اخبار رسانه‌ها شد و حالا به جرات می‌توان از آنها به‌عنوان پدیده‌های جدید ورزش ایران نام برد. تیمی یک‌دست و متحد که بازیکنان این اتحاد را رمز موفقیت خود می‌دانند. با تمام این اوصاف و با وجود تاریخ‌سازی این تیم، البته باید اشاره کرد که مشکلات فراوانی بر سر راه این تیم وجود داشت. بدقولی اسپانسرها و ارگان‌های دولتی و پرداخت بخشی از هزینه اعزام توسط خود بازیکنان، یکی از مهم‌ترین آنها بود. درباره این تاریخ‌سازی و راه‌های سخت رسیدن به آن توسط دختران ایران، با فاطمه اسماعیلی و عسل حیدری هم‌کلام شدیم. فاطمه اسماعیلی عنوان بهترین فوروارد و خانم‌گل مسابقات آسیایی را به دست آورد و عسل حیدری بهترین بازیکن زمین در بازی با امارات و زننده گل مهم بازی با سنگاپور بود. 

 فاطمه اسماعیلی، بهترین فوروارد و خانم‌گل بازی‌های آسیایی: خانم‌گلی آرزو و هدفم بود
شما تاریخ‌سازی کردید و نایب‌قهرمان آسیا شدید. درباره این شگفتی بگو. 
حس خیلی خوبی دارد. با اینکه ما الان خیلی خوشحال نیستیم چون همه تلاش‌مان را کردیم تا مدال طلا بیاوریم، اما نقره آسیا هم خیلی اتفاق بزرگی است. به‌خصوص که این اولین بار است که ما در این دوره از مسابقات شرکت کردیم. نمی‌دانم چطور بگویم که ما برای چیزی که الان به دست آوردیم، خیلی زحمت کشیدیم. 

بهترین فوروارد و خانم‌گل مسابقات هم شدی. 
آرزویم بود! نمی‌گویم به آن فکر کرده بودم، من آن اوایل که هاکی را شروع کرده بودم به اینکه بخواهم به این عنوان دست پیدا کنم فکر نکرده بودم ولی در سه سال گذشته که ما هاکی روی یخ را شروع کردیم، یکی از بزرگ‌ترین آرزوهایم بود و در چند ماه اخیر بزرگ‌ترین هدفم شده بود، الان خیلی خوشحالم که به هدفم رسیدم. 

در بازی فینال به نظرت ما مغلوب تجربه تیم تایلند شدیم؟
تیم تایلند واقعا تیم قوی‌تری بود. ما تمام تلاش‌مان را کردیم ولی نتوانستیم موفق شویم. تا دست دوم بازی مساوی بود، ولی متاسفانه ما دو گل دیگر هم دریافت کردیم. تایلند میزبان مسابقات بود و تماشاگران زیادی هم داشت. بله تایلند از ما باتجربه‌تر بود، آنها به مسابقات مختلف رفته بودند و چندین میدان بزرگ را دیده بودند. البته ما حتی تا آخرین دقایق فکر می‌کردیم که تایلند را می‌بریم، اما نشد. 

گفته بودی تیم ملی تنهاست. شما هیچ اسپانسری برای حضور در این مسابقات نداشتید و بخشی از هزینه اعزام را هم خودتان پرداختید. 
بله. هم اسپانسرها و هم ارگان‌های دولتی مربوطه تا لحظه آخر به ما قول دادند که هزینه‌ها پرداخت می‌شود اما لحظه آخر همه چیز برعکس شد و گفتند برای حضور در مسابقات آسیایی باید خودتان هزینه‌ها را بدهید. حدود 50 درصد از هزینه‌ها را خود بچه‌ها دادند(هزینه بلیت) و الباقی را با کمک اسپانسرهای مختلف جور کردیم. پول غذا و هتل هم برعهده برگزار‌کننده مسابقات بود. البته تا الان قول‌های بسیاری به ما دادند، ولی هنوز اتفاقی نیفتاده است. 

به نظرت رمز موفقیت تیم ملی هاکی روی یخ دختران ایران چیست؟
این تیم کاملا یک‌دست بود. نمی‌شد گفت یکی از دیگری بهتر است، همه یک‌دست بودند و با هم کاملا متحد بودند. ما در این چند روز مثل یک خانواده بودیم، با هم زندگی کردیم و کنار هم مسابقه دادیم تا برنده باشیم. اگر این اتحاد نبود، شاید به اینجا نمی‌رسیدیم. وقتی آقای هوشیدری به ما اضافه شدند و به‌عنوان سرمربی کنارمان بودند، خیلی به ما کمک کردند. ما سه ماه است که به‌طور مداوم و منظم تمرین می‌کنیم و آقای هوشیدری نکته‌های خیلی خوبی به ما گفتند و کمک‌مان کردند. 

مربی تیم زیر 14 سال ایران هم هستی. به نظرت از بین شاگردانت یک نسل طلایی دیگر خواهیم داشت؟
حتما نسل بسیار قوی جایگزین ما خواهد شد، آنها از سنین خیلی پایین شروع کردند، من شاگردی دارم که پنج‌ساله است و اگر روزی بخواهد به تیم ملی برسد، با این پتانسیل وارد زمین خواهد شد. الان بچه‌ها دائم روی یخ تمرین می‌کنند و اینکه در سن پایین شروع کردند و تجربیات افرادی که این راه را رفتند‌ در اختیارشان قرار می‌گیرد، خیلی به آنها کمک می‌کند. ما قطعا به جای 20 بازیکن یک‌دست و توانمند، چندین و چندین بازیکن یک‌دست و توانمند هاکی روی یخ خواهیم داشت. آنها بچه‌های بسیار توانمند و با پشتکار بالایی هستند. 

حرف دیگری اگر هست بفرمایید؛ و الان به‌عنوان نایب قهرمان آسیا از مسئولان چه انتظاری دارید؟
می‌خواهم از این تیم زحمت‌کش تشکر کنم که باعث شد ما در این مسابقات شرکت کنیم و با آرامش مسابقه دهیم. ما وقتی به تایلند رسیدیم، تمام تمرکز و دغدغه‌مان این بازی‌ها بود. آقای هوشیدری سرمربی تیم و آقای صدقی که زحمات زیادی کشیدند؛ خانم سنایی، کاپیتان و مربی تیم که همه‌جوره پای ما ایستادند، آقای حسن‌زاده مدیر تیم و چندین نفر دیگر. من از طرف خودم و الباقی بچه‌ها می‌گویم که هزینه تجهیزات ما خیلی زیاد است، یک چوب در هاکی روی یخ که ممکن است در هر بازی بشکند، بالای ده میلیون قیمت دارد. مسئولان کمی‌ توجهشان را به ما بیشتر کنند، بودجه‌ای برایمان در نظر بگیرند، تامین این تجهیزات با هزینه‌ دلاری خیلی سخت است. من باید از ایران مال و پیست یخ تشکر کنم که پیست رایگان در اختیار بچه‌های تیم ملی قرار داد. 
 عسل حیدری: این نایب‌قهرمانینتیجه تلاش و اتحاد است
نایب‌قهرمان شدید و با تاریخ‌سازی به کشور باز‌می‌گردید. از عملکرد خودت در مسابقات راضی بودی؟
از آنجا که قبل از شروع مسابقات تمرینات فشرده و سختی را داشتیم، توانستیم با آمادگی خوبی در مسابقات حاضر شویم و خدا را شکر می‌کنم که من هم توانستم در مسابقه برابر امارات بهترین بازیکن انتخاب شوم و به‌عنوان یکی از بازیکنان حمله تیم موثر باشم. من قبل از مسابقات گفته بودم که با مدال برمی‌گردیم و به‌عنوان یک بازیکن تمام تلاشم را کردم که برای تیمم موثر باشم، البته برای رسیدن به طلا جنگیدیم ولی نشد. این کمی ناراحت‌مان می‌کند. 

گلی که به سنگاپور زدی، تیر خلاصی بر پیکر این تیم بود. تو در این بازی‌ها یکی از موثرترین بازیکنان حمله بودی. 
سنگاپور برای برد و رسیدن به فینال آمده بود، خیلی بهتر از بازی‌های قبل که از آنها دیده بودیم ظاهر شدند و خدا را شکر می‌کنم، بچه‌ها تلاش کردند و توانستیم با بردی شیرین آن بازی را تمام کنیم و به فینال برسیم. من هرکاری کردم برای تیم بود و خوشحالم که تلاش‌هایم نتیجه داد. 

 بازی با تایلند را چطور دیدی؟
 تایلند تیم بسیار آماده‌ای بود و تمام بازی‌هایش را با اختلاف برنده زمین بود، میزبان این مسابقات هم بود و ما هم کمی بدشانسی آوردیم. همه ما برای برد به زمین رفته بودیم و متحد شده بودیم که تایلند را شکست دهیم اما نشد. ان‌شاءالله دفعه بعد و در مسابقات بعدی با طلا برمی‌گردیم. 

رمز موفقیت تیم را چه می‌بینی؟
متحد بودن تیم. ما یک خانواده هستیم و به لطف آقای صدقی حالا یک خانواده بزرگ در هاکی روی یخ داریم. من باید از آقای هوشیدری و خانم اعظم سنایی هم تشکر ویژه‌ای داشته باشم. یک تیم که همه وقت و انرژی‌‌اش را صرف بهتر شدن می‌کند و باعث می‌شود که روزبه‌روز پیشرفت کنیم. این خانواده هاکی روی یخ است که روزبه‌روز بزرگ‌تر شود و بازیکنان تیم ملی هم تمام تلاش خود را برای روزبه‌روز بهتر شدن می‌کنند. این نایب‌قهرمانی نتیجه تلاش و اتحاد است. 

مرتبط ها