کد خبر: 79746

فاطمه برمکی، بهترین کوراش‌کار زن جهان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: همیشه برای بهترین مدال تلاش می‌کنم

برای موفقیت، خیلی حرف‌ها را نمی‌شنوم

«فاطمه برمکی بهترین کوراش‌کار زن سال 2022 جهان شد»، این تیتر چند ماه قبل رسانه‌های ایرانی و خارجی بود. انجمن بین‌المللی کوراش با اعلام رسمی این خبر، جمله عجیبی درباره او به کار برد.

یگانه عصاری، خبرنگار:«فاطمه برمکی بهترین کوراش‌کار زن سال 2022 جهان شد»، این تیتر چند ماه قبل رسانه‌های ایرانی و خارجی بود. انجمن بین‌المللی کوراش با اعلام رسمی این خبر، جمله عجیبی درباره او به کار برد. «تکنیک‌هایی که او در مسابقاتش به‌کار می‌برد، توفانی از هیجان را در میان هواداران کوراش برمی‌انگیزد.» دختر ایرانی که البته کلکسیونی از افتخارات دارد و به‌تازگی مدال نقره مسابقات آسیایی هانگژو چین را هم از آن خودش کرد، امسال مسابقات زیادی پیش‌رو دارد. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان»، از حس بهترین کوراش‌کار جهان شدن و ورودش به این رشته گفت و خواستار حمایت مسئولان از این رشته شد. رشته‌ای که حالا یکی از پرمدال‌ترین ورزش‌های ایران است. 

بهترین کوراش‌کار زن جهان بودن چه حسی دارد؟ سال قبل در‌حالی به این عنوان رسیدی که گفته بودی خودم هم باور نمی‌کردم. 
‌حس خیلی‌ خوبی دارد. حس اینکه تمام زحماتی که کشیدم در سطح جهانی دیده شده و این عنوان باعث شد من از دید کشورهای دیگر جایگاه ویژه‌ای داشته باشم. این عنوان باعث شد‌ انگیزه بیشتری برای مسابقات پیش‌رو پیدا کرده و تلاشم را چند‌برابر کنم. 

متاسفانه شاید خیلی‌ها هنوز در کشور ما درباره رشته کوراش اطلاع دقیقی نداشته باشند. یک توضیح درباره این رشته می‌دهی؟
ورزش کوراش یکی از ورزش‌های باستانی است که شروع آن در منطقه تاجیکستان و ازبکستان بوده و شباهت زیادی به ورزش جودو دارد. این رشته برای دفاع شخصی بسیار کاربردی است و مسابقات آن هم در سطح آسیا، جهانی و المپیک برگزار می‌شود. 

چطور شد که شما به سمت این رشته آمدی و انتخابش کردی؟
آغاز فعالیت ورزشی من با جودو بود. با تعلیق جودو، نزدیک‌ترین رشته به رشته اصلی خودم کوراش بود. طبیعتا هر ورزشکاری هم به‌دنبال مدال و کسب افتخار است. بنابر‌این تصمیم گرفتم فعالیت ورزشی خودم را در رشته کوراش ادامه دهم تا بتوانم به اهدافم برسم که باید بگویم این بهترین تصمیم زندگی‌ام بود و باعث شد اتفاق‌های خوبی در زندگی‌ام بیفتد. 

با تعلیق جودو، کوراش زیرمجموعه فدراسیون ووشو شد. الان اوضاع حمایت و پیشرفت تیمی این رشته بهتر شده؟
بله، خدا را شکر. الان از نظر حمایت و پیشرفت تیم و کسب مدال اتفاق‌های خوبی افتاده است و خواهد افتاد. ولی خب انتظار داریم این حمایت‌ها بیشتر باشد چون هر ورزشکاری تمام‌وقت و زندگی‌اش را برای کسب مدال می‌گذارد. درواقع باید از زمانش برای خانواده، شغل، سلامتی، درآمد و... بگذرد و روی کسب مدال و افتخارآفرینی برای ایران تمرکز کند. ما انتظار داریم این حمایت‌ها بیشتر شود تا نگرانی برای آینده نداشته باشیم. 

یک‌سری کلیشه‌هایی هست که احتمالا تو هم به‌عنوان یک ورزشکار با آن مواجه بودی. مثلا اینکه رشته شما خشن است یا مناسب خانم‌ها نیست. چطور با این حرف‌ها کنار آمدی؟
متاسفانه بله. این کلیشه‌ها هنوز هم هست و من با اینکه ۱۵سال سابقه ورزشی در سطح ملی دارم هنوز هم این حرف‌ها را می‌شنوم. می‌گویند این ورزش خشن است، آسیب‌دیدگی دارد، یک خانم نباید وارد رشته‌ای به این سنگینی شود، آخر این همه ورزش کردن چه می‌شود و هزار جور حرف دیگر. اما هیچ‌وقت این کلمات در من تاثیر نگذاشت. من آگاهانه این رشته را انتخاب کردم و از روز اول با هدف پیش رفتم. هر راهی سختی خودش را دارد. من هیچ‌وقت اجازه ندادم که این کلیشه‌ها و کلمات من را از هدفم دور کند. موفقیتم، مدال‌هایم و عنوانی که دارم، جواب من به تمام این افراد است. 

و البته در مسابقات اخیر در هانگژو یک مدال نقره هم به این عناوین اضافه شد. 
بله، مدال آخری که گرفتم مدال نقره مسابقات آسیایی هانگژو چین، تست‌گیم بازی‌های آسیایی بود که مسابقات بسیار مهمی برای کسب سهمیه است. این مسابقات سطح بسیار بالایی هم داشت و با بهترین‌های این رشته مسابقه دادیم. 

امسال مسابقات زیادی هم پیش‌روی شماست و باید منتظر مدال‌های بیشتری باشیم. 
سال ۱۴۰۲ سال پر‌مسابقه‌ای برای ماست. مسابقات جایزه بزرگ ازبکستان، مسابقات جهانی ترکمنستان، بازی‌های آسیایی هانگژو، بازی‌های داخل سالن در تایلند و... . من همیشه برای بهترین مدال تلاش می‌کنم. 

تو بهترین کوراش‌کار جهان هستی. اگر بخواهی چند کلمه با افرادی که به این رشته علاقه‌مند هستند صحبت کنی، به آنها چه می‌گویی؟
به تک‌تک این عزیزان می‌گویم که حتی یک ثانیه از هدف‌شان دست برندارند. کسب مدال و موفقیت، سختی دارد، از خودگذشتگی می‌خواهد و باید صد‌درصد خودتان را بگذارید. در راه موفقیت همیشه کسانی هستند که انرژی منفی دارند و نمی‌خواهند شما موفق شوید پس رو به کلیشه‌ها می‌آورند. برای موفقیت شاید بارها زمین بخورید اما هرگز نباید کم بیاورید، نباید هر‌حرفی را بشنوید و باید با هر‌زمین خوردن قوی‌تر بلند شوید. من مطمئنم که تک‌تک بانوان و دخترهای سرزمینم قدرتمند هستند و توانایی بالایی دارند. فقط باید به خودشان باور داشته باشند. 

مرتبط ها