کد خبر: 79693

جوابیه باشگاه سپاهان و پاسخ «فرهیختگان»

باشگاه سپاهان در واکنش به مصاحبه روزنامه «فرهیختگان» با فرزاد آشوبی که روز چهارشنبه در این نشریه به چاپ رسید.

باشگاه سپاهان در واکنش به مصاحبه روزنامه «فرهیختگان» با فرزاد آشوبی که روز چهارشنبه در این نشریه به چاپ رسید، جوابیه‌ای به روزنامه ارسال کرده که در ادامه می‌خوانید. در این نامه که با امضای محمدرضا ساکت، مدیرعامل این باشگاه ارسال شده، آمده است: «باشگاه سپاهان لازم می‌داند در رابطه با مطلب روزنامه فرهیختگان و مصاحبه با یکی از بازیکنان سابق فوتبال که به تازگی فوتبال را کنار گذاشته و کارشناس فوتبال لقب گرفته پاسخی ارائه نماید. درمورد اینکه چرا مصاحبه‌ها و حواشی اطراف تیم‌ها را گرفته، بهتر است ابتدا به‌جای نکوهش به دنبال دلیل این موضوع رفت و ریشه اتفاقاتی که سبب ایجاد حواشی می‌شود را بررسی کرد؛ هرکسی بارها مورد ظلم قرار گیرد صدایش در‌می‌آید و این موضوع حتی در لیگ‌های معتبر دنیا دیده می‌شود اما اینکه از ابتدای فصل و وقتی هنوز هیچ چیزی مشخص نیست فریاد وامصیبتا سر دهید و مدام بگویید نمی‌خواهند و نمی‌گذارند قهرمان شویم، فقط از یک تیم خاص بر‌می‌آید.
اما در مورد آن به اصطلاح کارشناس فوتبال باید گفت سپاهان قبل از پیروزی مقابل پرسپولیس نیز صدرنشین لیگ برتر بود اما اینکه برای رسیدن به صدر جدول چه راهی را طی کرده کاملا واضح و مبرهن است؛ البته بهتر است بگوییم چه برنامه‌ای برای پایین کشیدن سپاهان از صدر جدول اجرا شد. نکته دیگر اینکه هواداران تیم ما خیلی خوب از اتفاقات آگاهی دارند و می‌بینند چه بلایی از طرف چه کسانی بر سر تیم‌شان می‌آید و اگر سپاهان فریاد دادخواهی بلند می‌کند فقط به این امید است که بالاخره رعایت عدالت و برابری شرایط برای همه تیم‌ها به‌خصوص تیم‌های شهرستانی انجام شود. در مورد مباحث فنی هم آمار گویای همه چیز است. کسب 3 برد و یک تساوی مقابل تیم‌های پرسپولیس و استقلال و به دست آوردن 10 امتیاز از 12 امتیاز ممکن به خوبی گویای تفاوت فنی بالای ژوزه مورایس با سایر مربیان لیگ برتر است. همچنین نمایش قابلیت‌های فنی و تکنیکی بازیکنان تحت هدایت مواریس بر همگان روشن است.
بحث تکراری و رنگ‌باخته مباحث مالی و هزینه‌ها هم دست‌مایه افرادی شده که اطلاع درستی از مدیریت در فوتبال ندارند و اشتباهات مدیریتی در موضوعات مالی در تیم‌های پایتخت را از روی ناآگاهی به هزینه‌ها ربط می‌دهند در حالی‌که امسال به صورت واضح اعلام شد که استقلال و پرسپولیس بیشتر از سایر تیم‌ها هزینه کرده‌اند.»

 پاسخ «فرهیختگان»
روزنامه «فرهیختگان» با توجه به رسالت رسانه‌ای خود تلاش دارد تا بدون جهت‌گیری و حمایت از باشگاه خاصی به پوشش اتفاقات ورزشی و به‌خصوص فوتبالی بپردازد. در همین راستا روز چهارشنبه مصاحبه‌ای با فرزاد آشوبی، بازیکن سابق تیم‌های پرسپولیس، استقلال و تراکتور به چاپ رسید تا رقابت‌های لیگ برتر فوتبال که به هفته‌های حساس و پرهیجان خود رسیده مورد بررسی قرار گیرد. عجیب اینکه باشگاه سپاهان به مواردی در این مصاحبه استناد کرده که بعضا به تمجید از این باشگاه پرداخته شده و به نظر می‌رسد مدیرعامل و روابط‌عمومی این باشگاه به دقت این مصاحبه را نخوانده‌اند. 
در ابتدای این مصاحبه این بخش‌ها که توسط نویسنده نوشته شده است، مورد انتقاد سپاهان قرار گرفته: «در این هفته‌ها جدا از مسائل فنی شاهد حواشی زیادی هم اطراف تیم‌ها هستیم. از بیانیه‌نویسی باشگاه‌ها علیه یکدیگر تا مصاحبه عوامل مختلف تیم‌ها در رابطه با موارد مختلف از جمله داوری‌ها، که بدون تردید از جذابیت‌های فوتبال می‌کاهد.» و همچنین «در شرایطی که در ایران باشگاه‌ها همه چیز را فدای نتیجه کرده و برای رسیدن به خواسته خود حاضرند همه حرمت‌ها را زیر پا بگذارند. درواقع رقابت بین تیم‌ها فقط در میادین خلاصه نمی‌شود بلکه باشگاه‌ها در بیانیه‌نویسی، مصاحبه علیه تیم‌های رقیب، لوث کردن بردهای آنها، تخریب رقبا و... هم شدیدا رقابت می‌کنند.» کاملا مشخص است که در این بخش به تیم خاصی اشاره نمی‌شود و از وضعیت کلی لیگ و حواشی آن انتقاد شده است و مشخص نیست چرا سپاهانی‌ها آن را به خود گرفته‌اند. 
آشوبی در بخشی از مصاحبه‌اش به تمجید از سه تیم مدعی این فصل پرداخته و می‌گوید: «حتی وقتی که پرسپولیس نتیجه را به سپاهان واگذار کرد در مصاحبه‌هایم گفتم که این تیم دوباره به صدر جدول بازخواهد گشت چون راهش را بلد است. البته که سپاهان و استقلال هم در این فصل تیم‌های خیلی خوبی نشان دادند و کاملا مستحق قهرمانی هستند.» با این حال ظاهرا مدیرعامل این باشگاه نظری خلاف این موضع دارد و تیم خود را مستحق قهرمانی نمی‌داند که به این بخش نیز معترض بوده است. 
بخش‌های دیگری که مورد انتقاد باشگاه اصفهانی قرار گرفته، صحبت‌های آشوبی درباره اعتراضات به داوری و همچنین جنگ بیانیه‌ها بین باشگاه‌هاست که کاملا مشخص است که به تیم خاصی انتقاد نمی‌شود و وی معتقد است که شرایط کلی تیم‌ها در این دو زمینه مناسب نیست. «اینکه یک تیم از داوری سود برده باشد را اصلا نمی‌پذیرم. هم پرسپولیس و هم استقلال و سپاهان در این فصل در برخی مواقع اشتباهات داوری به سودشان بود و در برخی بازی‌ها هم علیه‌شان. اینکه حالا تیمی از کورس عقب می‌افتد و با پرداختن به مسائل داوری دنبال بهانه‌جویی است را نمی‌شود کاریش کرد.» و «هر باشگاهی راحت به خودش اجازه می‌دهد قبل و بعد از هر بازی در مورد همه چیز بیانیه صادر کند. برخی فکر می‌کنند با این بیانیه‌ها هواداران خودشان را بابت شکست یا ناکامی آرام می‌کنند، غافل از اینکه این کارها تماشاگر را از فوتبال دور می‌کند.»
جالب اینکه سپاهانی‌ها به این جمله مصاحبه‌شونده که به تعریف از سرمربی پرتغالی تیم‌شان پرداخته شده نیز اعتراض داشته‌اند؛ «سپاهان هم با مورایس روند خوبی را درپیش گرفته و باید دید می‌تواند ادامه دهد یا نه.»
یکی از مهم‌ترین انتقادات سپاهان به مصاحبه که در جوابیه نیز به آن اشاره شده مربوط به این بخش است. «به‌طور نمونه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از لحاظ مالی و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قابل مقایسه با باشگاه سپاهان و حتی چند باشگاه خصوصی دیگر نیستند. این دو باشگاه همیشه مشکلات مالی داشته‌اند و توان خرید هر بازیکن خارجی را ندارند، درحالی‌که باشگاهی مثل سپاهان هر فصل کمترین دغدغه مالی را در فصل نقل و انتقالات و کورس بازی‌ها دارد.» با این حال باید توجه داشت که باشگاه سپاهان با توجه به اینکه در این سال‌ها همیشه بودجه مشخص و مصوب از کارخانه فولاد مبارکه داشته است، معمولا در زمینه مالی مشکلی نداشته و پرداخت‌ها به صورت منظم انجام می‌شود و از طرف دیگر مدیریت این باشگاه احتمالا می‌گذرد که در زمینه امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شرایط بهتری نسبت به سرخابی‌های پایتخت دارند و نمی‌توانند در این زمینه ابراز ناراحتی کنند. البته این بخش هم به نوعی تمجید از عملکرد مدیران باشگاه اصفهانی طی سال‌های گذشته است که توانسته‌اند امکانات خوبی را برای باشگاه خود فراهم کنند. در زمینه بودجه و هزینه‌های تیم هم روزنامه «فرهیختگان» این آمادگی را دارد در صورتی‌که مدیران باشگاه سپاهان تمایلی به شفاف‌سازی هزینه‌ها، درآمدها و بودجه خود داشته باشند بیلان مالی این تیم در فصل جاری را ارسال کنند تا منتشر شود. 

مرتبط ها