کد خبر: 79572

باگ عجیب آیین‌نامه انضباطی برای استفاده از بازیکن غیر‌مجاز

زنده‌باد جعل!

قوانین انضباطی فوتبال ایران نیاز جدی به اصلاح و به‌روز شدن دارد. متاسفیم که باید بگوییم در آیین‌نامه فعلی باگ‌هایی حیرت‌انگیز وجود دارد که به متخلفان اجازه می‌دهد آگاهانه در هفته آخر مسابقات هر لیگی تخلف کنند و با این کار صعود به یک لیگ بالاتر هم داشته باشند.

حسین قهار:قوانین انضباطی فوتبال ایران نیاز جدی به اصلاح و به‌روز شدن دارد. متاسفیم که باید بگوییم در آیین‌نامه فعلی باگ‌هایی حیرت‌انگیز وجود دارد که به متخلفان اجازه می‌دهد آگاهانه در هفته آخر مسابقات هر لیگی تخلف کنند و با این کار صعود به یک لیگ بالاتر هم داشته باشند. منتها تخلف آنها تاثیری در صعودشان نخواهد داشت. 
ماده 61 آیین‌نامه کمیته انضباطی مربوط به استفاده از بازیکن غیرمجاز است؛ بازیکنی که طبق بند الف و ب، مطابق مقررات نقل و انتقالات و دستورالعمل اجرایی آن ثبت‌نام نشده باشد و با استفاده از مدارک و مستندات مجعول، مزور، غیر‌واقعی یا توسل به روش یا وسایل متقلبانه ثبت‌نام شده باشد. پس همه می‌دانند که استفاده از بازیکن غیر‌مجاز تخلف محسوب می‌شود و طبیعتا انتظار همه این است که هرگاه یک بازیکن غیرمجاز در یک مسابقه رسمی بازی کند، تیم وی به حکم کمیته انضباطی 0-3 بازنده اعلام شده و حداقل 300 میلیون ریال جریمه نقدی می‌شود. 
در بند پنجم ماده 61 آیین‌نامه انضباطی اما یک فاجعه بسیار بزرگ وجود دارد. البته مقررات مندرج در ابتدای این بند تا جایی که در آن نوشته شده: «‌درصورتی‌که بازیکن غیر‌مجاز با ارتکاب جرم (نظیر جعل، تزویر، استفاده از سند مجعول و...) مجوز حضور در مسابقات را تحصیل نموده باشد، اعتراض به حضور وی مشمول محدودیت زمانی (‌24 ساعت بعد از مسابقه‌) نیست و رسیدگی به تخلف وی در هر زمانی امکانپذیر است و هر زمان قبل از خاتمه مسابقات می‌توان نتیجه مسابقاتی را که وی در آنها حضور داشته تغییر داد.»
ماجرای تاسف‌بار اما مربوط به ادامه مقررات این بند است که در آن آمده: «‌بعد از خاتمه مسابقات نیز علاوه‌بر مجازات بازیکن متخلف، باشگاه متخلف به کسر امتیاز به میزان تعداد مسابقاتی که از بازیکن مذکور بهره برده است در رقابت‌های فصل بعد محکوم می‌شود.» یعنی اگر در یک مسابقه فینال، پلی‌آف، بازی هفته آخر هر لیگ، یا فینال و پلی‌آف صعود به یک رده بالاتر با بازیکن غیر‌مجاز شرکت کند، خیالش راحت خواهد بود که نتیجه مسابقه و سرنوشت صعود درصورت استفاده از بازیکن غیر‌مجاز و اثبات تخلف تغییر نخواهد کرد. چون براساس قوانین خنده‌دار و عجیب در آخرین بازی هر دوره از لیگ با مسابقاتی، درصورت تخلف آشکار نتیجه تغییر نخواهد کرد و این ماجرا دست همه تیم‌ها را برای تخلف باز می‌گذارد و به ضرر تیم‌هایی است که از تخلف رقیب متضرر می‌شوند. 
برای این قوانین غیرقابل باور که در فوتبال ایران اجرا می‌شود همین حالا مثال واضح هم داریم. در بازی پلی‌آف لیگ 2 نونهالان بین تیم‌های اهورا پارسه‌نوین پایتخت و مقاومت کوثر ری، بازیکنی به اسم مهدی حسین‌نژاد به جای برادر خود محسن حسین‌نژاد در ترکیب تیم مقاومت بازی کرده و در فاصله کمتر از 30 دقیقه حضور در زمین یک گل هم به ثمر رسانده و بازی درنهایت با نتیجه دو بر دو به پایان رسیده و تیم مقاومت که امتیاز آن را آکادمی کیا خریداری کرده است، با برتری در ضربات پنالتی به لیگ دسته یک صعود کرده است. 
حالا کمیته انضباطی هیات فوتبال تهران با استناد به آیین‌نامه کمیته انضباطی سه ماه بعد از ثبت شکایت باشگاه پارسه، به پرونده رسیدگی کرده و بر مبنای رایی که در سایت هیات فوتبال تهران هم منتشر شده، تخلف بازیکن صغر سن با استفاده از شناسنامه برادرش و جعل هویت رسما ثابت شده و فرد متخلف 6 ماه از حضور در میادین محروم شده است. باشگاه کیا هم به خاطر استفاده از بازیکن غیرمجاز رقابت‌های فصل بعد در لیگ دسته یک را باید با منفی سه امتیاز آغاز کند. پس مدیران باشگاه در افزایش ارزش تیم خود به خاطر صعود به یک لیگ بالاتر سود مالی قابل توجهی هم برده‌اند. برای اصلاح این مقررات و جلوگیری از اجرای این بند و تبصره‌های دلهره‌آور و غیرقانونی همین فردا هم دیر است. هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال باید همین حالا جلوی اجرای این قوانین را بگیرد تا این فاجعه در هفته‌های پایانی فوتبال ایران در لیگ‌های بزرگ‌تر و حساس‌تر تکرار نشود.

مرتبط ها