کد خبر: 79522

«فرهیختگان» از بخش دانشجویی هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران گزارش می‌دهد

کاوشگران فضایی به ربوکاپ آمدند

هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران روز گذشته در واحد علوم‌وتحقیقات با شرکت بیش از 230 تیم در دو بخش دانش‌آموزی و دانشجویی آغاز به کار کرد و قرار است طی 3 روز، این تیم‌ها در بیش از 20 لیگ به رقابت بپردازند.

زهرا رمضانی-راضیه فلاح، خبرنگار:هفدهمین دوره مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران روز گذشته در واحد علوم‌وتحقیقات با شرکت بیش از 230 تیم در دو بخش دانش‌آموزی و دانشجویی آغاز به کار کرد و قرار است طی 3 روز، این تیم‌ها در بیش از 20 لیگ به رقابت بپردازند. لیگ‌هایی که قرار است از سوی بیش از 100 داور مورد ارزیابی قرار بگیرد تا از این طریق برگزیدگان بخش‌های مختلف شناسایی شده و از این طریق تیم‌های رباتیک ایران برای حضور در رقابت‌های جهانی مشخص شوند. در این دوره از مسابقات که آوازه جهانی هم دارد 6 کشور خارجی برزیل، روسیه، آلمان، چین، افغانستان و مصر حضور پیدا کرده‌اند تا از این طریق تیم‌های ایرانی و خارجی در کنار یکدیگر به رقابت بپردازند، هرچند برخی از تیم‌های خارجی به‌صورت آنلاین در این دوره حضور یافتند، اما در اولین روز از برگزاری هفدهمین دوره، لیگ‌های مختلف در بخش‌های دانش‌آموزی و دانشجویی برگزار شد تا تیم‌ها برای برگزاری مسابقات فینال در روز جمعه آماده شوند. در این گزارش نگاهی داشتیم به بخش دانشجویی این دوره از مسابقات که در آن نزدیک به 40 تیم دانشجویی شرکت کرده‌اند. 

هدف نهایی‌مان صنعتی کردن خودروهای خودران است 

مرتضی عباس‌زاده، سرپرست 4 تیم دانشجویی از دانشگاه آزاد تبریز با بیان اینکه در حوزه رباتیک، هم هوش‌مصنوعی هم رشته‌های فنی و مهندسی و برق و... را شامل می‌شود، گفت: «یکی از مزیت‌هایی که این مسابقات دارد، این است که دانشجویان کار گروهی را یاد می‌گیرند. در‌حالی‌که طی سال‌های گذشته در این حوزه تیم‌های دانشجویی ما زمانی که در مسابقات جهانی شرکت می‌کردند، با چالش‌هایی همراه می‌شدند که خوشبختانه با تاکید مقام‌معظم‌رهبری بر حوزه هوش‌مصنوعی، شاهد کاهش این مشکلات هستیم.» 
وی ادامه داد: «یکی از تیم‌های ما در حوزه خودروهای خودران است که ربات این حوزه همه کارها را خودش با استفاده از هوش‌مصنوعی انجام می‌دهد، البته کار اصلی این ربات، نرم‌افزاری است اما طبیعتا در کنار آن بخش سخت‌افزاری را هم داریم. در لیگ ربات‌های پرنده هم تیم‌ها با چالش‌های خاص به خودشان همراه هستند؛ چراکه ربات‌ها باید در نقاط تعیین‌شده فرود بیاید و این کار را ساخت می‌کند. با این حال پیشرفته‌ترین لیگ این دوره، لیگ ربات‌های انسان‌نما است که به‌دلیل مختلف مانند نیاز به همکاری ربات‌ها با یکدیگر باید آن را نسبت به دیگر لیگ‌ها متمایز کرد.» 
سرپرست 4 تیم دانشجویی از دانشگاه آزاد تبریز تصریح کرد: «هدف اصلی این مسابقات آن است که در آینده نزدیک بتوان ربات‌های حاضر مانند ربات خودروهای خودران را صنعتی کرد و اصلا اگر نخواهیم به این سمت حرکت کنیم، لزومی به برگزاری چنین لیگ‌هایی در کشور نیست. در اصل ما باید در صنعت خودروسازی، پست و... از خودروهای خودران استفاده کنیم تا از این طریق هم هزینه‌ها را کاهش دهیم و هم بتوانیم در میان کشورهای پیشرفته حرفی برای گفتن داشته باشیم. امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک بخش هوش مصنوعی به کارگرفته شده در خودروهای خودران را در خودروهای ساخت داخل هم به کار بگیریم تا از این طریق جلوی بسیاری از تصادفات گرفته شود.» 
عباس‌زاده تصریح کرد: «خوشبختانه کشورمان طی سال‌های اخیر توانسته پیشرفت‌های چشمگیری را در حوزه هوش مصنوعی داشته باشد؛ با این حال به‌دلیل مسائل مالی تیم‌ها امروز با مشکلات مختلفی همراه هستند، هر‌چند از حیث فنی و تکنیک هیچ مشکلی نداریم، اما در مواردی مانند خرید قطعه چه قطعاتی که در بازار داخل وجود دارد و چه آنهایی که باید از طریق واردات تامین کنیم، با چالش‌های مختلفی همراه هستیم.» 
وی بیان داشت: «اگر مسئولان بتوانند بخش اصلی مورد‌نیاز را که همان تامین قطعات است، برای تیم‌های دانشجویی تسهیل کنند، هیچ‌گونه مشکلی برای رقابت با تیم‌های خارجی نداریم. این‌طور نیست که بگوییم تیم‌های ایرانی از تیم دیگر کشورها عقب است، اما نمی‌توان این چالش را هم نادیده گرفت.» 
سرپرست 4 تیم دانشجویی از دانشگاه آزاد تبریز با تاکید بر اینکه وقفه ایجادشده به‌دلیل کرونا، باعث افول مسابقات ربوکاپ در تمام دنیا از‌جمله ایران شده است، تصریح کرد: «قطعا در سال‌های کرونایی برخی از تیم‌ها حذف شده‌اند، اما آنچه در این دوره از مسابقات می‌بینیم، این است که تیم‌ها دوباره در‌حال شکل‌گیری‌اند و امیدواریم که بتوانیم دوباره به سال‌های قبل از سال 97 برگردیم که این مسابقات را همه دنیا می‌شناختند و حداقل از 10 کشور در آن شرکت می‌کردند، هر‌چند قطعا طی 2 تا 3 سال آینده دوباره به دوران اوج باز خواهیم گشت.» 

سطح کیفی تیم‌ها ارتقای چشمگیری داشت

مهدی یوسفی‌مقدم، داور لیگ ربات پرنده بخش دانشجویی درباره این دوره از مسابقات ربوکاپ گفت: «لیگ ربات پرنده چند سالی است که برگزار می‌شود اما تفاوت آن با سال‌های قبل این است که امسال، ربات‌های خودکار را شاهد هستیم و دیگر اپراتور دخالتی در آن ندارد و تنها بحث استارت یا فرود اضطراری ربات را انجام می‌دهند. خوشبختانه سطح تیم‌های شرکت‌کننده ارتقای قابل توجهی نسبت به ادوار قبل داشته است؛ چراکه پیش‌تر، اپراتور در برخی مواقع برای به پرواز در‌آوردن ربات‌ها وارد می‌شد، اما امسال همه کارها به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد.»  او ادامه داد: «تیم‌ها توانسته‌اند بنا به هدف‌گذاری که برای هر‌کدام از ربات‌های پرنده صورت گرفته، بحث فعالیت‌های خودکار آنها را دنبال کنند و این نویدبخش اتفاقات خوب است. البته باید این مساله را هم بگویم که در لیگ ربات‌های پرنده، تیم خارجی در این دوره از مسابقات شرکت نکرده، اما معتقدم اگر تیم‌های این دوره به مسابقات جهانی اعزام شوند، حتما حرفی برای گفتن در سطح دنیا خواهند داشت و می‌توانند با تیم‌های دیگر رقابت جدی داشته باشند.» 
داور لیگ ربات پرنده بخش دانشجویی تصریح کرد: «خوشبختانه دانشگاه آزاد چه در زمان برگزاری مسابقات و چه اعزام‌ها به مسابقات جهانی، همیشه حامی تیم‌های دانشجویی بوده است و امیدوارم این حمایت‌ها هر سال بیشتر شود. با این حال مشکل جدی ما نوسان قیمت ارز و تحریم‌ها است که قطعا مشکلات جدی برای تیم‌ها ایجاد کرده است. به‌عبارت دیگر در گذشته اسپانسرهای مختلفی را برای حمایت از تیم‌ها داشتیم، اما طی سال‌های اخیر به‌دلیل مسائل مالی این حمایت‌ها کاهش پیدا کرده است.» 
یوسفی‌مقدم افزود: «امروز شاهد آن هستیم که تعداد حامی‌ها از تیم‌های دانشجویی کاهش پیدا کرده و به همین دلیل تیم‌ها یا با بودجه‌های شخصی یا با حمایت‌های واحدهای دانشگاهی وارد مسابقات می‌شوند، با این حال شاهد پیشرفت چشمگیر تیم‌ها از حیث فنی هستیم، طبیعتا در این وضعیت اگر شاهد تزریق مالی به این حوزه باشیم، قطعا نتیجه بهتری خواهیم گرفت و تیم‌ها با اطمینان کامل‌تری به مسابقات جهانی می‌روند.» 
او بیان داشت: «مساله‌ای که باید به آن توجه کرد، کارکرد ربات‌های پرنده است؛ چراکه آنها در صورت بروز حادثه می‌توانند تصویر و نمای کلی از فضایی که دسترسی انسان به آن محدود است، ارائه دهند و قطعا این مهم کار تیم‌های امدادی را راحت‌تر کرده و باعث می‌شود تا کارها در زمان کمتری انجام شود. در چنین وضعیتی طبیعتا حمایت از تیم‌ها می‌تواند باعث شود تا ربات‌های پرنده با کاربردهای واقعی ساخته شود. البته این بدان معنی نیست که ربات‌های فعلی کارکرد واقعی ندارند، اما برای رسیدن به رباتی که بتوان در عملیات واقعی از آن استفاده کرد، شرایط متفاوت خواهد شد.» 

پای تیم‌های برگزیده به بنیاد ملی نخبگان باز می‌شود
محمد نوروزی، مسئول لیگ پرنده مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران با بیان اینکه در این دوره از مسابقات 15 تیم متقاضی شرکت در بخش لیگ ربات پرنده بودند که بعد از بررسی‌ها، 7 تیم توانستند تاییدیه فنی را گرفته و در این لیگ شرکت کنند، گفت: «البته در این دوره 300 شرکت‌کننده در قالب 50 تیم در بخش لیگ دانشجویی و در دو حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شرکت کرده‌اند.»  او ادامه داد: «اکثر داوران نیز از میان کسانی انتخاب شده‌اند که چندین دوره در مسابقات جهانی به‌عنوان شرکت‌کننده حضور داشته‌اند و بعد از اینکه فارغ‌التحصیل شده و حالا در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند؛ در این چند روز به‌عنوان داور حضور دارند.»  مسئول لیگ پرنده مسابقات بین‌المللی ربوکاپ آزاد ایران خاطرنشان کرد: «به‌صورت روزانه 2 راند مسابقه را در این لیگ داریم و روز جمعه نیز 2 مسابقه برای فینال برگزار می‌کنیم.»  نوروزی خاطرنشان کرد: «در بخش دانشجویی لیگ‌های ربات انسان‌نما، ربات‌های صنعتی، خودرو‌های خودران، ربات‌های پرنده و لیگ خاصی به نام ربات‌های مریخ‌نورد در مسابقات ربوکاپ به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.»  او درباره نحوه حمایت از تیم‌های برگزیده این دوره از مسابقه گفت: «تمام تیم‌های برگزیده به بنیاد ملی نخبگان معرفی خواهند شد و از این طریق شرایط را برای استفاده آنها از تسهیلات ویژه فراهم می‌شود که یکی از آنها این است که بتوانند بدون کنکور برای ادامه تحصیل به دانشگاه‌ها معرفی شوند.» 

استعدادیابی برای پروژه‌های ملی فضایی در دل ربوکاپ
علی خورشیدی، مدیر لیگ میکروکاوشگر ماه این دوره از مسابقات ربوکاپ آزاد ایران با بیان اینکه در این دوره از لیگ 12 تیم شرکت کرده‌اند، گفت: «از میان آنها 5 تیم منتخب شد و بعد از آن، پلتفرم در اختیار هر‌کدام از این تیم‌ها قرار گرفت تا توسعه برنامه‌ای و نرم‌افزاری روی آن انجام دهند. در همین راستا یک دوره آموزشی برای آنها برگزار شد تا هم قبل و هم حین مسابقات، اقدام به برنامه‌نویسی کنند. البته مراحل اولیه برای انتخاب و آموزش این تیم‌ها از آبان سال گذشته انجام شده و بعد از اینکه تیم‌های منتخب انتخاب شدند یک فرصت مطالعاتی در اختیار آنها گذاشتیم و درنهایت بحث تحویل پلتفرم به آنها بود. البته هر‌کدام از تیم‌ها یک فرصت محدود در اختیار دارند تا بتوانند بحث توسعه و برنامه‌نویسی را دنبال کنند.» 
او با تاکید بر اینکه این لیگ با همکاری پژوهشگاه هوافضای ایران و دانشگاه علوم‌وتحقیقات برای اولین دوره به مسابقات ربوکاپ اضافه شده است، اظهار داشت: «از امروز هم مسابقات لیگ برگزار می‌شود و باید بگویم که برای این دوره 3 تیم از علوم‌وتحقیقات و یک تیم از دانشگاه شاهد و یک تیم هم از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی شرکت کرده‌اند و اکثرا نیز دانشجویان مقطع کارشناسی هستند که عمدتا در رشته هوافضا و برخی از آنها هم در رشته‌های برق، مکانیک و کامپیوتر مشغول تحصیلند.» 
مدیر لیگ میکروکاوشگر ماه تصریح کرد: «هدف این لیگ ملی است و درصدد آن هستیم تا بتوانیم از این طریق استعدادیابی را انجام داده و بعد از آن بحث پروژه‌های ملی فضایی اعم از ماه نورد و دیگر پروژه‌های مرتبط با رباتیک و هوش‌مصنوعی را به تیم‌های منتخب سپرده و از ظرفیت آنها در پیشبرد پروژه‌ها بهره ببریم. البته یک مسابقه‌ای معادل آنچه امروز داریم در اروپا برگزار می‌شود که هدف آنها مریخ است و تیم‌های مختلف در آن شرکت می‌کنند.» 
خورشیدی افزود: «قرار نیست تیم‌ها را به این مسابقات اعزام کنیم، اما با برگزاری مسابقات ربوکاپ در ایران قطعا در آینده می‌توان تیم‌هایی را در این حوزه به مسابقات اروپایی فرستاد. هر‌چند هدف اصلی‌مان بیش از آنکه برقراری مسابقه و رقابت بین تیم‌های مختلف باشد، آموزش به تیم‌های مختلف بود؛ چراکه می‌خواستیم از این طریق تعداد دانشجویان بیشتری را جذب کنیم تا بستر برای فعالیت آنها فراهم شود. همین مساله باعث شد تا حتی ربات‌های رایگانی هم در اختیار تیم‌ها بگذاریم و با قیمت مناسبی هم یک دوره آموزشی برای آنها برگزار کنیم و درنهایت هم برگزاری یک مسابقه آن هم در هفدهمین دوره مسابقات ربوکاپ بود تا تجربه حضور در مسابقات را هم داشته باشند. در این میان تلاش می‌کنیم تا به مرور دانشجویان را به این سمت سوق دهیم که خودشان در این حوزه خلاقیت به‌خرج دهند و دیگر به آنها پلتفرم ارائه ندهیم.» 

حمایت نباشد، فرصت مسابقات فرانسه مثل سال قبل از دست می‌رود
نگار دودانگی، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی پزشکی و عضو تیم MRL Atwork از دانشگاه آزاد واحد قزوین درخصوص سابقه فعالیت خود در حوزه رباتیک عنوان کرد: «حدود 6 سال عضو این تیم بوده و در حوزه ساخت ربات‌های «امدادرسان در کار» فعالیت دارم. به‌طور خاص رباتی که امسال در این دوره از مسابقات آورده شده، توانسته 6 مقام برتری در مسابقات بین‌المللی خارجی در کشورهای آلمان، کانادا و فرانسه را کسب کند.»
او با بیان اینکه ربات سرویس‌رسان در کار برای بسیاری از صنایع از قبیل صنعت خودرو‌سازی کارایی دارد، اظهار کرد: «تیم MRL Atwork یکی از قدیمی‌ترین تیم‌های حاضر در این دوره از مسابقات بوده و تاکنون حدود 10 دوره از مسابقات ربوکاپ را شرکت کرده است. این تیم در دوره‌های مختلف نیز به دفعات در بین تیم‌های برتر قرار گرفته و عناوین بین اول تا سوم را کسب کرده است. به عنوان مثال در دوره قبلی مسابقات بین‌المللی ربوکاپ عنوان سومی را از آن خود کرده است.»
دودانگی درمورد کارایی این دسته از ربات‌ها توضیح داد: «ربات‌های سرویس‌رسان در کار دقت بالایی دارند و کارایی بالایی در صنایع مختلف مانند خودرو‌سازی دارند. کافی است به این ربات‌ها دستورات لازم داده و آنها بدون کم‌وکاست دستورات را اجرا می‌کنند. اگر صنایع برای تولید این نوع ربات هزینه‌های تولید را تامین کنند، در مدت‌زمان یک‌ساله می‌توان این دسته از ربات‌ها را به راحتی تولید کرد.»
عضو تیم MRL Atwork دانشگاه آزاد واحد قزوین درخصوص حضور در مسابقات جهانی بیان کرد: «به علت مشکلات اقتصادی و بالا رفتن هزینه‌ها، بودجه‌ای در این زمینه در اختیار تیم قرار نگرفت و مسابقات جهانی تایلند از دست رفت. مسابقات تیر ماه کشور فرانسه نیز به علت هزینه‌های بالای سفر به احتمال زیاد از دست خواهد رفت.» او با اشاره به اینکه تلاش‌های بسیاری برای جذب سرمایه‌گذار خارج از دانشگاه توسط اعضای تیم انجام شده اما تاکنون این امر محقق نشده، ادامه داد: «هیچ یک از سازمان‌ها و نهادهای کشوری برای فعالیت‌های تیم و شرکت در دیگر مسابقات بین‌المللی حمایتی نکرده‌اند. حتی به دفتر معاونت علمی ریاست‌جمهوری نامه زدیم اما تاکنون از این نهاد دولتی هیچ پاسخی ارسال نشده است. امسال نیز برای جذب سرمایه‌گذار تلاش‌های بسیاری شده که تاکنون بی‌نتیجه مانده است. درحالی‌که هر سرمایه‌گذاری می‌تواند با مبلغ جایزه تیم صاحب عنوان، همه هزینه‌های خود را برگرداند.»
دودانگی در توضیح روند برگزاری مسابقات به نسبت سال گذشته گفت: «روند برگزای مسابقات به نسبت سال گذشته بهتر شده و استقبال تیم‌ها نیز به نسبت بالا رفته است. حضور تیم‌های خارجی در این دوره بعد از وقفه‌ای که بین سال‌های شیوع کرونا افتاده بود، نقطه‌عطف این دوره به حساب می‌آید.»
عضو تیم MRL Atwork دانشگاه آزاد واحد قزوین در پاسخ به این سوال که با توجه به موفقیت‌های این تیم کدام صنایع برای تولید انبوه برای سرمایه‌گذاری به آنها مراجعه کرده، عنوان کرد: «هنوز صنایع برای خرید یا سرمایه‌گذاری برای ساخت این دسته از ربات‌ها به ما مراجعه نکرده‌اند و حتی با توجه به مشکلات اقتصادی باز هم راضی به خرید ربات از داخل کشور نیستند. با آنکه خرید و تعمیر ربات‌های خارجی به مراتب از انواع داخلی سخت‌تر و گران‌تر است اما خریدی انجام نشده است.»

ربات ماه‌نورد کلید استارتاپ شدن گروه ویستا می‌شود؟

حسین پورقاسم، عضو گروه ویستا دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات درباره نوع فعالیت این تیم در مسابقات ربوکاپ عنوان کرد: «این تیم در لیگ ربات‌های مریخ‌نورد حضور دارد که این لیگ برای اولین‌بار در این دوره از مسابقات با حضور 5 تیم برگزار شده است. شایان ذکر است که این دوره از مسابقات برای اولین‌بار لیگ ربات‌های مریخ‌نورد را در خود دارد و فرصتی تازه برای حضور تیم‌های فعال در این دسته از صنعت رباتیک را نیز ایجاد کرده است.»
او درباره کارایی ربات ماه‌نورد که توسط این تیم برای نخستین‌بار در مسابقات ربوکاپ حاضر شده، اظهار کرد: «ربات ماه‌نوردی است که برای نمونه‌برداری یا عکسبرداری از قمر ماه ساخته شده است. البته این نوع ربات در مسابقات به صورت شبیه‌سازی عمل می‌کند. ربات ماه‌نورد تیم ویستا متشکل از 6 چرخ، مانیتور، دوربین و کامپیوتر است تا بتواند در ماه به راحتی تصاویر لازم را گرفته و اگر نیازی به برداشتن سنگ از این کره باشد نیز می‌تواند این اقدام را نیز انجام دهد.»
پورقاسم با توضیح اینکه در این گروه 5 نفری از دانشجویان رشته هوافضا و رشته‌های مهندسی کامپیوتر و هوش مصنوعی نیز هرکدام یک نفر حضور دارند، بیان کرد: «سطح برگزاری مسابقات بسیار بالا بوده و حتی تیم‌های حاضر در این لیگ نیز از توانایی زیادی برخوردار هستند. همچنین حمایت‌های لازم از جانب دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات و پژوهشگاه فضایی به نحو خوبی بوده است. پژوهشگاه فضایی تیم‌هایی که در این دوره از مسابقات رتبه کسب کنند را به‌عنوان استارتاپ معرفی و با توجه به این عنوان حمایت‌های لازم را خواهند داشت.»

هرچه چالش‌ها بیشتر؛ نتایج دقیق‌تر و قابل قبول‌تر
سینا حسینی عضو تیم At Work دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین درباره نوع فعالیت این تیم در این دوره از مسابقات ربوکاپ عنوان کرد: «این تیم 8 نفره متشکل از دانشجویان مکانیک، برق و هوش مصنوعی است که در زمینه ساخت و پردازش ربات‌های صنعتی فعالیت دارد. ربات با استفاده از دوربینی که روی خود دارد توانایی تشخیص قطعات را از بین دیگر قطعات داشته، می‌تواندبردارد و از آن استفاده کند. استفاده این نوع ربات کارایی بالایی در ساخت و تولید صنایع مختلف دارد و می‌تواند به انسان کمک شایانی داشته باشد. حتی می‌توان با تغییر در برخی از مراحل ساخت این نوع ربات آن را به‌عنوان ربات امداد رسان نیز استفاده کرد.»
او در ادامه افزود: «برای ساخت این گونه ربات‌ها از هوش مصنوعی، طراحی درایوها، شناسایی تصویر، طراحی پی‌سی‌وی استفاده شده است. این ربات مستطیل‌شکل بوده و چهارچرخ آن زوایای خاصی دارد تا در هر جهت توانایی حرکت داشته ‌باشد. چرخ‌ها به نوعی طراحی شده تا به جای حرکت و چرخ به‌صورت همزمان، در مواقعی که ایستاده است چرخش لازم را داشته‌ و جهت مورد نظر را تشخیص دهد.»
حسینی درباره تعداد دفعاتی که این تیم در مسابقات بین‌المللی ربوکاپ شرکت داشته، اظهار کرد: «این تیم برای نخستین بار توانسته در این دوره از مسابقات حاضر شود و به‌عنوان یک تیم نوپا در مسابقات حاضر شده است.»
عضو تیم At Work دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین در پاسخ به این سوال که نحوه برگزاری مسابقات چگونه بوده است، گفت: «امروز روز اول از 3 روز مسابقات است؛ در این مدت نحوه برگزاری خوب و سازنده بوده است. حضور تیم‌های مختلف با سابقه‌های متفاوت شرکت در دوره‌های قبلی یا دیگر مسابقات برای تیم اولی مانند ما؛ بسیار خوب است. افرادی که مانند ما برای اولین‌بار در این مسابقات حاضر می‌شوند می‌توانند به‌راحتی از تجربه آنها استفاده کرده و در کار خود از آن استفاده کنند. در این گفت‌وگوها آمادگی تیم‌های مختلف به خوبی مشخص بود که همین امر به جذاب شدن هر چه بیشتر مسابقات کمک شایانی دارد.»
او درمورد تاثیر برگزاری و شرکت تیم‌های رباتیک کشور در این نوع مسابقات بر روند کاری و هدف‌گذاری بلندمدت تیم‌ها، بیان کرد: «شناخت و آشنایی با رقبا و روبه‌رو شدن با چالش‌ها از اولین محاسن شرکت در این مسابقات است. همین امر تغییر مسیر لازم برای بهبود عملکرد ربات را به‌خوبی مشخص می‌کند و هدف‌گذاری دقیقی را در اختیار اعضای تیم می‌گذارد. برای مثال مواردی که تیم ما به‌عنوان یک تیم‌اولی نیاز است برای ارتقای ربات خود را انجام دهد در این مسابقات به‌خوبی مشخص می‌شود و دور بعد به‌تبع نتایج بالاتری نیز کسب خواهد کرد. هرچه چالش‌ها برای تیم‌ها بیشتر باشد نتایج دقیق‌تر و قابل قبول‌تری نیز به دست خواهد آمد.»
حسینی درخصوص نحوه برگزاری این دوره از مسابقات عنوان کرد: «امکانات خوبی را در اختیار تیم‌ها قرار داده بودند و ناظران در فواصل مختلف جویای نیازهای تیم‌ها بودند. همین موارد ساده می‌تواند در روند برگزاری مسابقه کمک بسیاری کند.»

مسابقات نیازمند سازوکار شفاف‌تری برای پاسخگویی به شرکت‌کنندگان است
سیدمحمد میرلوحی، عضو تیم پویش بنیاد آموزشی و فرهنگی امام صادق(ع) درخصوص اعضای حاضر این تیم در مسابقات ربوکاپ عنوان کرد: «اعضای تیم متشکل از دانشگاه‌های مختلف دولتی از قبیل صنعتی اصفهان، امیرکبیر، سمنان بوده و در لیگ At work حضور دارد. تیم پویش در زمینه ساخت ربات‌های دستیار برای کمک به افرادی که در صنعت کار می‌کنند فعالیت دارد. برای مثال این ربات وسایل مورد نیاز مانند پیچ‌هایی که در دسترس انسان نیست را باز یا بسته می‌کنند. به بیان دیگر این ربات‌ها کمک دستیار افراد است.»
او درباره ربات‌هایی که در لیگ At work و کارایی که دارند، توضیح داد: «ربات‌های این لیگ باید به‌صورت هوشمند بتوانند پردازش تصویر، حرکت، تشخیص وسیله، برداشتن جسم از سطح را انجام دهند. این ربات‌ها قسمت‌های مختلف اصلی و فرعی دارند. قسمت‌های اصلی این دسته‌ از ربات‌ها متشکل از موبایل‌ربات برای حرکت روی سطح زمین و بازوی رباتیک برای برداشتن و حمل اجسام است. قسمت پردازش تصویر ربات ساخته‌شده در این گروه با الگوریتم یولوی5 نوشته شده و برای بازوی رباتیک 5 درجه آزادی در نظر گرفته شده تا بتواند به‌خوبی فضا را پوشش دهد. موتورهای بازوی این نوع ربات توانایی این را دارد تا به‌صورت یک برنامه کلی تمام دستورات طراحی شده را انجام دهد و نیازی به کنترل مکانیکی ندارد. چرخ‌های آن به نوعی انتخاب شده که برای چرخش همزمان با حرکت مشکلی نباشد و به‌راحتی آن را بتوان کنترل کرد.»
پورقاسم درباره تعداد دفعاتی که این تیم پیش از این در مسابقات ربوکاپ شرکت داشته اظهار کرد: «تیم پویش پیش از این در بسیاری از لیگ‌های دیگر شرکت داشته و امسال برای اولین‌بار در این لیگ شرکت داشته است. این دوره از مسابقات بسیار فشرده برگزار شده اما نحوه برگزاری آن به‌درستی تاکنون پیش رفته است.» عضو تیم پویش درمورد عناوینی که در دوره‌های قبلی توسط این تیم کسب شده، بیان کرد: «سال گذشته در لیگ امدادگر مقام دومی از آن تیم ما شد. اما با آنکه رتبه کسب کردیم هزینه‌ای به‌عنوان حمایت از جانب هیچ سرمایه‌گذاری برای تیم در نظر گرفته نشد. اما دانشگاه صنعتی اصفهان سایتی را در اختیار تیم قرار داد تا بتوان در آن پردازش تصویر ربات آموزش داده شود. به بیان دیگر فضای کار برای ساخت و آموزش این نوع ربات را در اختیار تیم پویش قرار داد. از سوی دیگر بنیاد آموزشی فرهنگی امام صادق(ع) نیز به‌عنوان اصلی‌ترین مشوق تیم اقدامات درخوری را داشته است.»
او در انتقاد به برخی از حواشی مسابقات امسال گفت: «برخی شبهات مانند حضور داورهایی از برخی از تیم‌های حاضر مسابقات در همان ساعات اولیه دهان‌به‌دهان شد. با آنکه مسئولان مسابقات این امر را رد کرده‌اند اما همین شائبه مشکلات بسیار فکری و روحی را برای برخی از تیم‌ها به همراه داشته است. به بیان جزئی‌تر توضیحات درستی درباره نحوه برگزاری مسابقات ارائه نشد و این کم‌کاری برخی حواشی هرچند بی‌اهمیت را برای تیم‌ها به همراه داشته است. بهتر بود پیش از برگزاری مسابقات سازوکار شفاف‌تری برای پاسخگویی به شرکت‌کنندگان در نظر گرفته می‌شد تا شائبه‌ای به برای نحوه برگزاری مسابقات ایجاد نمی‌شد.»

مرتبط ها