کد خبر: 79474

پرسپولیس چگونه دربی 100 را برد؟

ریسک یحیی و روحیه بالا

دربی 100 با تمام تلخی و شیرینی‌هایش برگزار شد و بازی‌ای که می‌توانست سپاهان را یک گام تا قهرمانی نزدیک‌تر کند برنده داشت تا تنور لیگ همچنان داغ بماند. برای اینکه این اتفاق رخ دهد دربی باید یک قربانی می‌داد.

حمیدرضا اسکندری، خبرنگار:دربی 100 با تمام تلخی و شیرینی‌هایش برگزار شد و بازی‌ای که می‌توانست سپاهان را یک گام تا قهرمانی نزدیک‌تر کند برنده داشت تا تنور لیگ همچنان داغ بماند. برای اینکه این اتفاق رخ دهد دربی باید یک قربانی می‌داد. شاگردان ساپینتو که به‌عنوان صدرنشین لیگ پا به این مسابقه گذاشته بودند به نوعی قربانی این بازی لقب گرفتند، از این جهت که با این شکست هم صدرنشینی را از دست دادند و هم اینکه دربی را در این فصل واگذار کردند. بدون تردید این شکست برای استقلال و هوادارانش به‌راحتی قابل هضم نخواهد بود. مخصوصا اینکه آنها هنوز بابت حذف از آسیا در شوک هستند. به نظر می‌آید سال 1402 برای استقلالی‌ها تا الان سال چندان خوبی نبوده است و دو اتفاق اشاره‌شده خودش گویای همه‌چیز است. 
البته لیگ هنوز هم می‌تواند با اتفاقات غیر‌منتظره‌ای در سه هفته پایانی همراه باشد و استقلال می‌تواند امیدوار باشد که اتفاقات پیش‌رو به نفع آنها رقم بخورد تا فرصت بازگشت دوباره به صدر جدول را داشته باشند. شاگردان ساپینتو در جام حذفی هم یکی از مدعیان قهرمانی هستند و شاید این فرصت هم نصیب‌شان بشود که انتقام شکست در دربی را از پرسپولیس در این جام بگیرند. مشابه آنچه دو فصل پیش رخ داد و استقلال با فرهاد مجیدی بعد از اینکه بازی برگشت دربی را اتفاقا با تک گل عیسی آل‌کثیر واگذار کرد، در جام حذفی در ضربات پنالتی موفق شد پرسپولیس را حذف کند و فینالیست شد. 
اما پرسپولیس و استقلال در شرایطی در دربی به مصاف هم رفتند که شرایط‌شان از نظر فنی تا حد زیادی برابر بود و هر دو به نوعی در اوج دوران خود در این فصل به‌سر می‌بردند. اینکه چه شد تیم یحیی برنده این بازی شد بد ندیدیم به چند نکته اشاره داشته باشیم. 

شرایط متفاوت سرخابی برای گرفتن مجوز حرفه‌ای
پرسپولیس در یک ماه گذشته با کمترین حواشی مواجه بود که بخشی از آن بر‌می‌گشت به اقداماتی که مدیریت این باشگاه در جهت اخذ مجوز حرفه‌ای انجام داد. این در حالی بود که در تیم رقیب که استقلال باشد شرایط کاملا متفاوت را شاهد بودیم. کم‌کاری‌ها و بی‌تدبیری مدیریت این باشگاه در زمینه پرداخت به موقع بدهی‌ها باعث شد که استقلال نتواند مدارکش را برای گرفتن مجوز حرفه‌ای به‌موقع بارگذاری کند و از این رو همه شانس خود را در این زمینه از دست داد. این اتفاق نه‌تنها شوک سنگینی را به بازیکنان استقلال وارد کرد بلکه هواداران این تیم هم هنوز بابت این ماجرا دلخور هستند و مسببان آن را نخواهند بخشید. چنین ماجرایی شاید در بازی‌های استقلال قبل از دربی اثر خود را نگذاشت اما طبیعتا در دربی بی‌تاثیر نبود. ماجرای حذف از آسیا اتفاق کوچکی نیست که راحت هضم و به فراموشی سپرده شود و طبیعتا ضربه بدی به تیم ساپینتو زد. در آن‌سو نیز سرخپوشان بابت اینکه باشگاه‌شان توانسته بود گام‌های بلندی را برای اخذ مجوز حرفه‌ای بردارد با روحیه خوبی به استقبال دربی آمدند. 
دغدغه مالی که در پرسپولیس
برطرف شد

اعضای دو تیم پرسپولیس و استقلال تا قبل از دربی در دریافتی‌های خود از باشگاه تقریبا شرایط برابری داشتند. از این جهت که سرخپوشان تقریبا 55 درصد قراردادشان را گرفته بودند اما استقلالی‌ها حدود 50 درصد. در همین راستا باشگاه پرسپولیس قبل از دربی در یک اقدام به موقع 10 درصد از قرارداد بازیکنان و مربیانش را پرداخت کرد تا آنها برای دربی دغدغه مالی نداشته و به نوعی شارژ روحی شوند. اما در باشگاه استقلال این اتفاق را شاهد نبودیم. البته پاداش چند برد آبی‌پوشان قبل از دربی به آنها پرداخت شد اما برای همه بازیکنان این اتفاق رخ نداد و مسئولان این باشگاه در صحبت با بازیکنان مدعی شدند در پرداختی‌ها مشکل ایجاد شده و برای بقیه نفرات هم بعد از دربی واریزی انجام خواهد شد. در واقع باشگاه استقلال در این زمینه هم نتوانست آرامش‌ لازم را در تیمش فراهم کند. 

یحیی ریسک کرد
پرسپولیس بعد از شکست مقابل سپاهان بود که تصمیم گرفت تغییراتی در ترکیب و سیستم بازی خود ایجاد کند. به این ترتیب که یکی از هافبک‌دفاهی‌های خود را کم کرد و از یک هافبک تهاجمی‌تر بهره برد. ضمن اینکه سعید صادقی هم از بعد دیدار با سپاهان بود که شرایط بازی کردن را پیدا کرد. در حقیقت سیستم سرخپوشان از 1-3-2-4 به 1-4-1-4 تبدیل شد. یحیی در سه بازی قبل از دربی از این سیستم بهره برده بود که نتیجه‌اش سه برد برای سرخپوشان بود. اما برای دربی خیلی‌ها انتظار داشتند که یحیی مجدد به سیستم مورد علاقه‌اش که 1-3-2-4 است برگردد تا از این طریق بتواند تیم تهاجمی ساپینتو را در کنترل خودش در بیاورد. سرمربی پرسپولیس که تنها راه بالابردن شانس قهرمانی تیمش را در پیروزی در دربی می‌دید در این بازی هم تصمیم گرفت از همان ترکیب تهاجمی سه بازی قبل بهره ببرد و در واقع شرایطی را به وجود آورد که استقلال بیشتر به فکر کنترل آنها باشد. این تدبیر یا به قول خود یحیی ریسک او در دربی جواب داد و پرسپولیس تا قبل از زدن گل برتری تیم بهتری از استقلال نشان داد. 

بازیکنان پرسپولیس دربی‌بازتر بودند
از خط دروازه پرسپولیس که نگاه کنیم، نفراتی چون علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، گولسیانی، وحید امیری، سروش رفیعی، دانیال اسماعیلی‌فر و مهدی ترابی به خاطر تجربه بین‌المللی بیشتر شرایط بهتری را در مقایسه با نفراتی چون عارف غلامی، جعفر سلمانی، پیمان بابایی، محمد محبی، سعید مهری، آرش رضاوند و... برای حضور در دربی داشتند. بخش اعظمی از این بازی مساله روحی و روانی و همچنین اعتمادبه‌نفس بالا است که نفرات با تجربه پرسپولیس به نوعی پخته‌تر و هوشمندانه‌تر از نفرات آبی‌پوش نامبرده عمل کردند. 
توانایی بالای بیرانوند در بازی با توپ
علیرضا بیرانوند در یک مورد یک سر و گردن از سید‌حسین حسینی بالاتر بود و آن هم توانایی بازی با توپ بود. بیرانوند در دورانی که زیر نظر برانکو ایوانکوویچ کار کرد در پرسپولیس تبدیل به یک لیبرو شد. پرسپولیس درواقع از زمان برانکو بود که بازیسازی از خط دروازه را در دستورکار خود قرار داد و این روند همچنان در تیم گل‌محمدی هم ادامه پیدا کرد. جالب اینکه در مقطعی که حامد لک جای بیرانوند را در پرسپولیس گرفت این تیم در امر بازیسازی از عقب شدیدا به مشکل خورد. موردی که باعث شد الهلال در بازی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا درس خوبی به تیم گل‌محمدی داده و با پرس شدید آنها را سه بر صفر و مثل آب خوردن شکست دهد. بعد از همان بازی بود که یحیی از مدیریت باشگاهش خواست هر طور شده بیرانوند را برگردانند. علی بیرو در این فصل و البته در بازی دیروز بارها در نقش یک مدافع آخر ظاهر شده و با ضربه سر یا پا به خوبی مدافعان میانی، کناری و حتی هافبک‌هایش را صاحب توپ کرد درحالی‌که حسینی به خاطر ضعف در انجام بازی با پا بارها مجبور شد زیر توپ زده و به نوعی توپ را به حریف بدهد. وقتی نفرات خط دفاع از توانایی بازی با پای دروازه‌بان تیم‌شان اطمینان خاطر داشته باشند خیلی بهتر و راحت‌تر با او پاسکاری می‌کنند، موردی که در دربی 100 در پرسپولیس خیلی بیشتر از استقلال دیده شد. 

مرتبط ها