کد خبر: 79436

سربازهای میلیاردی؛ دلیل بقای ملوان

زارع می‌ماند چون نوری ماندنی است

بعد از دربی مهم‌ترین بازی این هفته لیگ برتر تقابل سپاهان و ملوان است. نتیجه این مسابقه می‌تواند در تعیین قهرمان لیگ بسیار تاثیرگذار باشد.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:بعد از دربی مهم‌ترین بازی این هفته لیگ برتر تقابل سپاهان و ملوان است. نتیجه این مسابقه می‌تواند در تعیین قهرمان لیگ بسیار تاثیرگذار باشد. از این رو شرایط دو تیم در جدول و حتی وضعیت دو تیم برای بازی امروز بسیار مهم است. سپاهان که در کورس برای قهرمانی رقابت می‌کند و به امتیاز تمام بازی‌ها نیاز دارد. این تیم بدون‌شک با خط حمله تهاجمی، هافبک‌های دونده میانی و مدافعان توانمند و قدرتی‌ای که دارد یکی از بهترین تیم‌های لیگ برتر و و لایق قهرمان شدن است. با این حال دو رقیب سنتی یعنی استقلال و پرسپولیس کار را برای او سخت کردند. از این‌رو ملوان در این بازی کار سختی در پیش دارد؛ چراکه چشم همه بالانشینان به ساق پای بازیکنان این تیم نظامی است. 
ملوان در جدول رده‌بندی در جایگاه سیزدهم قرار دارد و ۲۵ امتیازی است. این تیم در این دوره از رقابت‌ها بعد از سال‌ها رنگ لیگ برتر را به خود دید و هر‌چند به‌نظر می‌رسد می‌خواهد در این رقابت‌ها ماندگار شود اما به‌واقع با پتانسیلی که داشتند فصل سختی را سپری کرده‌اند. به این ترتیب نباید فراموش کنیم که ملوان با مازیار زارع و پژمان نوری، با توجه به مشکلاتی که به‌عنوان تیمی با هزینه شخصی داشتند کارشان بسیار سخت بود و به‌نوعی همین که در لیگ برتر بمانند شق‌القمر کرده‌اند. 

سربازهای 15 میلیاردی
با نگاهی به بازیکنان این تیم می‌توان فهمید که ملوانان اگر از امتیاز جذب بازیکن نظامی برخوردار نبودند چه‌بسا تا همین‌جا هم نمی‌آمدند، چون نمی‌توانستند بازیکنی به خدمت بگیرند؛ چراکه اساسا با این پول‌هایی که ملوان خرج می‌کند بازیکنی در لیگ برتر بازی نمی‌کند. شاید بازیکن سرباز در تیم‌های دیگر حتی ۱۵ میلیارد بگیرد، اما ملوان می‌تواند با قیمت پایین‌تر این بازیکنان را در‌صورت سرباز بودن جذب کند. این را بگذارید کنار از دست دادن بازیکنانی چون محمد مرادمند و سیاوش یزدانی که با ادا و اصولی که درآوردند مازیار زارع قیدشان را زد. 
ملوان از گذشته همین‌طور بوده و نباید آن را با تیم‌های دیگر قیاس کنیم. این تیم از گذشته همیشه کاسه چه کنم در دست داشته و ما روز خوش از این تیم به‌لحاظ مالی به یاد نداریم. از این رو این روزهای ملوان نیز عجیب نیست. در‌هر‌حال ملوان با همه این نفرات مانده است و قرار است در بازی با سپاهان نقش قهرمان را تا حدودی تعیین کند. 
نوری نیز خود چنین باوری دارد، او می‌گوید: «مطمئنا با تیم‌هایی مثل سپاهان و فولاد نمی‌توانیم رقابت کنیم و بازیکن ۲۰ میلیاردی بیاوریم. این واقعیتی است که باید قبول کنیم. در این چند ساله در تیم‌های پایه سرمایه‌گذاری کردیم و چون پول خرید بازیکن نداریم، می‌خواهیم در دوره‌های بعد از سرمایه‌هایی که ساختیم استفاده کنیم. باید از نیروی دریایی به‌خاطر اینکه این اجازه را می‌دهد بازیکن سرباز بیاوریم تشکر کنم.»

پژمان رفت و برگشت
از‌جمله مشکلات ملوان می‌توان به تنها بودن این باشگاه اشاره کرد. ملوان هر‌چند تیمی نظامی است اما به شکل شخصی اداره می‌شود و از جیب پژمان نوری و رفقا به‌عنوان مالک و مدیرعامل ارتزاق می‌کند. این تیم شاید تیمی نظامی به‌حساب بیاید و به‌واسطه وابستگی به نیروی دریایی از امتیازاتی از‌جمله جذب بازیکن برخوردار باشد، اما عملا هیچ کمک نقدی‌ای دریافت نمی‌کند و هزینه‌ها کلا شخصی است. 
در چنین شرایطی مسئولان استانی نیز پا پس کشیده و به این بهانه که دیگران هزینه‌های این تیم را می‌دهند از هر‌گونه کمکی به این باشگاه اجتناب می‌کنند. اخیرا نیز به همین دلیل نوری از تیم قهر کرده بود و مدتی بود نه کنار تیم دیده می‌شد و نه در بازی‌ها او را اطراف تیم می‌دیدیم. نوری اما بعد از مدتی نمایان و مجبور به بازگشت شد؛ چراکه هیچ مشکلی از این تیم حل نشد. در‌واقع تنها اسپانسر و البته دوست نوری که‌ در این یکی دوساله هزینه‌ها را تقبل می‌کند دیگر زیر بار مشکلات کمر خم کرده و شاید تنها راه برای نوری قهر بود و حالا که مسئولان را متوجه شرایط کرده است می‌خواهد ادامه دهد. 
او درمورد قهرش تاکید می‌کند: «من همیشه گفته‌ام این میز و صندلی را دوست ندارم و فقط به عشق ملوان و این مردم هستم. دوست دارم همیشه همین‌جوری در زمین باشم بدوم، بجنگم ولی واقعا این پست را دوست ندارم.» 

تصمیم احساسی
مازیار زارع می‌خواهد برود. او دوست دارد حالا که لیگ برتر را تجربه کرد، شاید تیمی به‌جز ملوان را هم امتحان کند. آمار اما برای او خوب نیست و او نمی‌تواند با رزومه‌ای که از خود در ملوان به‌جا گذاشته است، مشتری پیدا کند. البته مازیار زارع در این مدت که در فوتبال حضور داشت به‌خوبی ثابت کرده است که تصمیماتش چندان منطقی نیست و بیشتر بر مبنای احساس تصمیم می‌گیرد. از این رو ترک ملوان از سوی او چیز عجیبی نیست. خصوصا اینکه ناملایمات را هم می‌بیند و دم نمی‌زند. با این حال اگر نوری بماند و بتواند اسپانسر متمولش را در تیم نگه دارد، مازیار را هم حفظ خواهد کرد. چون او به‌خوبی می‌داند که نه مربی دیگری با این پول‌ها در ملوان کار می‌کند و نه زارع جز ملوان و جز در کنار او که خوب می‌شناسدش می‌تواند مربیگری کند. 
پژمان نوری اما می‌خواهد بماند. او یک بار قهر کرد نه برای اینکه می‌خواست برود بلکه تلاش کرد با این کار مسئولان نیروی دریایی و شهری را متوجه وضعیت بد مالی تیم کند، اما درنهایت برگشت چون از ابتدا خیال رفتن نداشت. این‌طور که شنیدیم او باز هم می‌خواهد بماند و می‌خواهد زارع را هم نگه دارد. او در این مورد می‌گوید: «این قول را می‌توانم بدهم که اگر من بمانم تمام تلاشم را می‌کنم مازیار بماند.» با توجه به رابطه خوب این دو نفر اگر نوری می‌گوید او را نگه می‌دارد یعنی حتما می‌ماند. 

حساس مثل بازی با سپاهان
مس‌کرمان، صنعت‌نفت و نفت‌مسجدسلیمان به‌ترتیب پس از ملوان رده‌های چهاردهم، پانزدهم و شانزدهم را به خود اختصاص دادند. این تیم‌ها می‌توانند با کسب نتیجه‌های بهتر در این چند هفته باقی‌مانده ملوان را تهدید کنند. این کار هر‌چند خیلی سخت به‌نظر می‌رسد اما غیر‌ممکن نیست و روی کاغذ هنوز خطراتی برای این تیم وجود دارد. این تیم بعد از سپاهان، سه بازی مهم با مس‌رفسنجان، مس‌کرمان و نفت‌مسجدسلیمان در پیش دارد. اگر بازی امروز با سپاهان برای ملوان خوب پیش نرود سه بازی آخر مخصوصا دو بازی رودررو با تیم‌های انتهای جدول و رقیب به‌شدت اهمیت پیدا می‌کند. 
از این رو ملوان برای بقا محکوم به کسب امتیاز است. این تیم با 30 گل خورده یکی از بدترین خطوط دفاعی را دارد که می‌تواند مقابل خط حمله تهاجمی سپاهان دردسر‌ساز شود. از طرفی فقط 19 گل زده است که این نیز بسیار نا‌امید‌کننده است و می‌تواند در مقابل خط دفاعی کار‌درست سپاهان از کار بیفتد و عملا در گلزنی ناموفق باشد؛ البته با توجه به سیستم هوشمندانه سپاهان و مورایس اگر راهی به دروازه سپاهان پیدا کند. مدیرعامل ملوان اما بسیار به تیمش امیدوار است و به بازگشت احتمالی به لیگ دسته اول فکر نمی‌کند، او از حالا مدعی شده در بازی با سپاهان همه تلاش‌شان را می‌کنند و باقی مسائل را به خدا می‌سپارند. این یعنی نوری می‌داند احتمال شکست در این بازی بالاست از این رو خود و تیمش را به دست تقدیر سپرده است، با این حال می‌گوید: «به بهترین شکل ممکن به زمین می‌رویم. بازیکنان و کادر‌فنی تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا برنده شوند.»

مرتبط ها