کد خبر: 79348

چه کسی بود صدا زد قارچ خور؟

برخلاف تصور و پیش‌بینی‌های کارشناسان منفی‌نگر، «سوپرماریو» به سرنوشت «سوپرسونیک» دچار نشد. هر دو از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های تاریخ بوده و هستند و همین الان هم کلی کشته مرده دارند ضمن اینکه سوپرسونیک از امتیاز بهره‌گرفتن از جادوی جیم کری نیز برخوردار بود ولی درنهایت به شکست تجاری محکوم شد.

هومن جعفری، خبرنگار:1. من هیچ وقت ماریوی قارچ‌خور بازی نکردم! یادم نمی‌آید بازی کرده باشم. شاید چند بار دستگرمی و سریع هم می‌باختم. لامصب بازی‌اش فوت‌وفن داشت. من بیشتر دنبال بازی‌های اکشن‌طور بودم. شورش در شهر و کنترا و بازی‌های این‌طوری. به دلیلی که شاید هیچ وقت نفهمم چه باشد، بازی‌هایی مثل سوپرسونیک و ماریوی قارچ‌خور برایم تبدیل به بازی محبوب کودکی نشدند و اتفاقا الان که فکرش را می‌کنم، بیشتر وسوسه می‌شوم که یک نسخه روی گوشی موبایلم نصب کنم و سری بزنم به دنیای کودکی. فرصت خوبی است. فرصت پس گرفتن بخشی از کودکی زندگی نکرده. شما هم اگر عین منید، همین کنید. بازی‌اش برای اندروید حتما هست. 
2. برخلاف تصور و پیش‌بینی‌های کارشناسان منفی‌نگر، «سوپرماریو» به سرنوشت «سوپرسونیک» دچار نشد. هر دو از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین بازی‌های تاریخ بوده و هستند و همین الان هم کلی کشته مرده دارند ضمن اینکه سوپرسونیک از امتیاز بهره‌گرفتن از جادوی جیم کری نیز برخوردار بود ولی درنهایت به شکست تجاری محکوم شد. شاید دلیلش این بود که گیم‌های کودکانه نباید به فیلم تبدیل شوند. انیمیشین برای آنها انتخاب بهتری است. شاید هم عناصر دیگری دخیل باشند. مثلا بازاریابی اشتباه یا تبلیغات بدون نتیجه یا اصلا همزمانی با اکران فیلم‌های بهتر. خوب یا بد، سوپرسونیک باید فروش خیره‌کننده و نیم میلیارد دلاری رقیبش سوپرماریو را ببیند و سرش را بزند به دیوار که چرا برای ما نشد و برای این جماعت شد!
خیلی‌ها فروش سوپرماریو را فروش خوب یک بازی به فیلم تبدیل شده تلقی می‌کنند. شاید حتی با کمی اغماض، به درخشش سریال آخرین بازمانده هم ربطش بدهند. با این همه، به نظرم بخش بزرگی از موفقیت این انیمیشن، به این برمی‌گردد که انیمیشن‌ها در سال‌های اخیر، عجیب پرفروش هستند. 
در چند سال اخیر، شیر شاه(2019) یک میلیارد و ششصد میلیون دلار، فروزن 2(2019) نزدیک به یک و نیم میلیارد دلار، فروزن(2013) نزدیک به یک میلیارد و سیصد میلیون دلار، شگفت‌انگیزان2(2018) یک میلیارد و دویست و پنجاه میلیون دلار و مینیون‌ها(2015) یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون دلار فروش کرده‌اند. حقیقتش من این فهرست را می‌توانستم ادامه بدهم اما شاید نیازی نباشد. فقط بدانید که «داستان اسباب بازی3و4»، «من نفرت‌انگیز3»، در جست‌وجوی دوری و زوتوپیا بالای یک میلیارد دلار فروش کرده‌اند و انیمیشن «من نفرت‌انگیز 2»تنها سی میلیون دلار تا رسیدن به یک میلیارد دلار فروش کم آورد! خودتان حساب کنید بازار انیمیشن‌های درست و حسابی و احترام‌برانگیز در آمریکا، چقدر بازار به‌روز و داغ و پررونقی است و در چنین فضایی، یک انیمیشن خوب با مختصات سوپرماریو، دلیلی ندارد که مرز یک میلیارد را رد نکند. یادمان هم باشد چند سالی بود که انیمیشنی با این اندازه پتانسیل برای فروش، اکران نشده بود. بازار تشنه چنین محصولی بود. بستر فروش بالا برای ‌انیمیشنها در آمریکا تضمین شده و سوپرماریو هم بر مبنای همین بستر، خوب تازانده!
3. آیا تنها دلیل فروش بالای این انیمیشن همین است؟ خیر! سوپرماریو برای همه ما نوستالژی بالایی دارد. همین الان اگر در ایران اکران شود، رکورد فروش سینمای ایران را خواهد زد. نه‌فقط از بابت کیفیت بالای انیمیشنش که از بابت حکم همان نوستالوژی‌بازی که خوراک همه ماست. فیلم تا امروز در تمام دنیا یک فروش فوق‌العاده را تجربه کرده و امکان بیشتر فروختن را هم دارد ضمن اینکه از همین حالا می‌توان مطمئن بود که ادامه و دنباله‌های بعدی برای این مجموعه درست خواهد شد. هیچ برندی بعد از چنین فروشی، تولید را متوقف نخواهد کرد، خاصه در این دوران که همه مشغول ساختن نسخه‌های شماره دو و سه و حتی چهار فیلم‌ها یا انیمیشن‌های پرفروشند. خودتان حساب کنید. سریع و خشمگین به شماره 10 رسیده. جان ویک نسخه چهار را روی اکران دارد. انیمیشن‌هایی مثل من نفرت‌انگیز و شیرشاه و داستان اسباب بازی و فروزن یا حتی آواز بخوان هم روی فروش نسخه‌های زنجیره‌ای حساب باز کرده‌اند. در چنین شرایطی بعید است نسخه‌های بعدی ماریوی قارچ‌خور را نبینیم خاصه اینکه نینتندو برای لانچ کردن این مجموعه سنگ‌تمام گذاشته. 
4. یک محصول موفق باید چقدر تجربه و دانش را پشت خود داشته باشد تا موفق شود؟ پاسخ این است که هرچه بیشتر بهتر! نینتندو با سابقه نزدیک به چهار دهه حضور موفق در صنعت بازی، انیمیشن را سفارش داد. یونیورسال پخش و تبلیغ را دست گرفت و شرکت «ایلومینیشن» تولید کار را. ایلومینیشن همان شرکتی است که دو فرانچایز پرفروش و غول آسای «من نفرت‌انگیز» و «آواز بخوان» را پیش از این تولید کرده و به فروش خیره‌کننده رسانده بود و این بار هم ماموریتش را انجام داد. ماموریت آنها تولید پرفروش‌ترین انیمیشن بعد از سال 2019 بود که تا الان انجام شده شاید رکوردشکنی‌های بعدی هم در انتظارش باشد. دو سه سالی بود که هیچ انیمیشنی اینقدر نفروخته بود و حالا یک محصول خوب با حضور صداپیشگانی چون کریس پرات، انا تیلورجوی، چارلی دی، جک بلک، سث روگان و کیگان مایکل کی، طبیعتا توانسته بازار را به تسخیر خود در بیاورد. حضور این همه ستاره پرطرفدار و محبوب هم قطعا تبلیغات مناسبی برای این فیلم داشته و روی فروش اثر‌گذاری خود را نمایان کرده. 
به هر حال، به‌زودی نسخه‌های قابل دانلود کار به دست من و شما هم می‌رسد و همه می‌توانیم در خاطرات دوران کودکی قدم بزنیم حتی ما که این بازی را بازی نکرده‌ایم!
 

مرتبط ها