کد خبر: 79160

چرا نتانیاهو فتیله را پایین کشید؟

نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی نگران فعال شدن جبهه‌های مختلف است

هنوز معلوم نیست شلیک موشک از جنوب‌لبنان به سرزمین‌های اشغالی کار چه‌کسی بوده است؟ رژیم‌صهیونیستی از بیم تقابل جدید با حزب‌الله لبنان، حماس را مسئول این عملیات خواند و به غزه حمله کرد. حالا حماس می‌گوید که ما اصلا نمی‌‌دانیم چه‌کسی از لبنان موشک شلیک کرده ولی از این اتفاق استقبال می‌کنیم.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار:هنوز معلوم نیست شلیک موشک از جنوب‌لبنان به سرزمین‌های اشغالی کار چه‌کسی بوده است؟ رژیم‌صهیونیستی از بیم تقابل جدید با حزب‌الله لبنان، حماس را مسئول این عملیات خواند و به غزه حمله کرد. حالا حماس می‌گوید که ما اصلا نمی‌‌دانیم چه‌کسی از لبنان موشک شلیک کرده ولی از این اتفاق استقبال می‌کنیم. برخی منابع صهیونیستی مدعی هستند کار حزب‌الله لبنان بوده و برخی نیز ایران را متهم به اجرای این عملیات می‌کنند. دلیل آنها تحرکات هفته گذشته رژیم‌صهیونیستی در سوریه و شهادت دو نیروی مستشار ایرانی است. به‌دنبال همان ماجراجویی‌ها، 4روز پیش هرتزل لوی، رئیس‌ ستاد کل ارتش رژیم‌صهیونیستی که تل‌آویو قادر و آماده حمله پیشگیرانه به ایران بدون کمک آمریکا است. تنها یک‌روز پس از این لفاظی، شلیک چند کاتیوشا و 3 خمپاره و چند عملیات در سرزمین‌های اشغالی، صحنه را به‌هم ریخت تا سخنگوی ارتش رژیم‌صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار سایت «news24i» با عقب‌نشینی معنادار از این لفاظی‌ها، اعلام کند: «اسرائیل درصدد تشدید تنش نیست و به‌دنبال حفظ وضعیت ثبات امنیتی در تمامی جبهه‌ها است.» در چند روز گذشته صهیونیست‌ها با این جمع‌بندی که حملات‌شان بدون پاسخ خواهد ماند، دست به تحرکاتی در داخل و خارج فلسطین اشغالی زدند، اما این تحرکات منجر به شعله‌ور شدن چندین و چند جبهه علیه آنان هم در داخل فلسطین و هم در خارج از آن شد. دو سال پیش در پی حمله نظامیان صهیونیست به مسجدالاقصی، مقاومت غزه دست به موشکباران صهیونیست‌ها زد و حالا این اتفاق از خارج فلسطین تکرار شده است. نگرانی اصلی صهیونیست‌ها، جنگ در چند جبهه است. این موضوعی است که روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» به نقل از بنیامین نتانیاهو نوشته است. به نوشته این روزنامه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی به‌دنبال فرار از تشدید تنش‌ها در چندجبهه است و اعلام کرده است که تل‌آویو را نمی‌توان در میانه افزایش درگیری‌های داخلی به رویارویی با حماس و حزب‌الله کشاند. براساس این گزارش، نتانیاهو به اعضای کابینه اعلام کرده که (رژیم) اسرائیل باید از بالا گرفتن درگیری در جبهه‌های مختلف خودداری کند. او افزود در شرایط افزایش خشونت در بیت‌المقدس، کرانه باختری، غزه و لبنان، نمی‌توان با حماس و حزب‌الله رویارویی کرد. او در نشست با مقامات ارشد امنیتی رژیم‌صهیونیستی گفت که اسرائیل تلاش می‌کند از درگیری در جبهه‌های مختلف لبنان، غزه، بیت‌المقدس شرقی و کرانه باختری خودداری کند.
اصلی‌ترین جبهه‌ای که صهیونیست‌ها از تقابل با آن هراس دارند، جبهه شمال و به‌ویژه حزب‌الله لبنان است. 
حزب‌الله نیز این موضوع را به‌خوبی می‌داند و بر همین اساس نیز روز جمعه سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در توییتی در‌خصوص استفاده مقاومت از موشک‌های دوربرد به رژیم‌صهیونیستی هشدار داد. در این صفحه توییتری آمده است: «مقاومت تعداد زیادی موشک دوربرد در اختیار دارد، اما در‌حال‌حاضر از آنها استفاده نمی‌کند.»
حزب‌الله ارتش مقتدری را در لبنان ایجاد کرده است و صهیونیست‌ها هم به‌خوبی می‌دانند هر‌تقابلی آنها را با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌سازد. بر همین اساس است که تل‌آویو حتی با وجود سرشکستگی بزرگی که دربرابرش قرار داد و روحیه وحشیانه‌اش، می‌داند نباید لبنان را در میدان جنگ بیازماید. 
این وضعیت نویدبخش تغییر معادلات در فلسطین اشغالی است. آنها اکنون با چند محدودیت مواجه هستند. اول اینکه در خارج توانی برای جنگ ندارند و دوم اینکه در داخل نیز باید به‌گونه‌ای عمل کنند که جبهه‌های مختلف علیه صهیونیست‌ها فعال نشود. به این وضعیت باید بحران‌های داخلی را نیز اضافه کرد. اکنون با فعال شدن جبهه‌های متعدد علیه صهیونیست‌ها، مقامات سابق این رژیم لب به اعتراض گشوده‌اند.«یائیر لاپید»، رئیس اپوزیسیون رژیم‌صهیونیستی، نتانیاهو و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت داخلی این رژیم را مسئول وضعیت فاجعه‌بار فعلی این رژیم دانست. روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت به نقل از لاپید نوشت که بنیامین نتانیاهو وقتی بن گویر را منصوب می‌کرد، می‌دانست که چنین کاری فاجعه به بار خواهد آورد. به گفته لاپید، نتانیاهو وقتی مسئولیت مسائل مسجد‌الاقصی را به بن گویر محول کرد، می‌دانست که فاجعه روی خواهد داد.
در این گزارش به بررسی توانمندی‌های نظامی حزب‌الله لبنان پرداخته شده است. به‌طور حتم اگر لبنان فاقد این توانمندی بود، به‌دنبال شلیک موشک از جنوب لبنان، اسرائیل جنگ علیه لبنان را آغاز می‌کرد اما دیگر این امکان برای صهیونیست‌ها فراهم نیست. آنها باید با نتانیاهو طعم شکست‌های پی‌در‌پی را بچشند‌.

1- عقبه‌کوب‌های مقاومت/ عقبه صهیونیست‌ها زیر آتش
1-1: موشک‌های بالستیک تاکتیکی نقطه‌زن
نیروهای مقاومت لبنان مسلح به انواع موشک‌های سری فاتح و مشتقات توسعه یافته آن از جمله موشک‌های رعد هستند. سری جدید موشک‌های این خانواده به دلیل استفاده از سوخت باکیفیت‌تر و بدنه سبک، دارای حجم کمتری بوده و به همین دلیل نسبت به موشک‌های قبلی حمل‌ونقل و پرتاب‌شان از سهولت بیشتری برخوردار است. این موشک‌ها به دلیل کوچک بودن به راحتی توسط کامیون‌های متوسط قابل حمل و پرتاب هستند و از سوی دیگر به دلیل اطمینان‌پذیری بالا می‌توانند کشیک‌های نظامی طولانی‌مدتی را در قالب مزرعه‌های موشکی تحمل کنند. در این کشیک‌های نظامی، موشک‌ها آماده به شلیک هستند اما به خوبی مخفی و استتار شده‌اند تا پس از صدور فرمان، بلافاصله به سمت اهداف پرتاب شوند. 

1-2: موشک‌های کروز
سامانه‌های پدافند هوایی برای شناسایی موشک‌های کروز به دلیل دنباله آتش پایین‌تر و اوج‌گیری کمترشان نسبت به موشک‌های بالستیک، کار دشواری را پیش رو دارند. از این رو برای مقابله با موشک‌های کروز، سامانه‌های خط آخر ویژه‌ای مانند فالانکس لازم است زیرا در طول مسیر این تسلیحات به سختی قابل شناسایی‌اند. به همین دلیل برخی از کشورها دست به توسعه رادارهای هواپایه جهت نصب روی دماغه جنگنده‌های خود زده‌اند تا با گشت‌زنی این پرنده‌ها در زمان التهابات، موشک‌های کروز یا پهپادهای انتحاری را شناسایی کنند. با این وجود، به دلیل زمان کوتاه گشت‌زنی و هزینه بالای پرواز جنگنده‌ها این روش دربرابر تهدیدات سطح بالا کارآمد نیست. 
نیروهای مقاومت لبنان با توجه به ارتباطات منطقه‌ای خود به احتمال فراوان به آخرین تولیدات متحدان خود مانند موشک‌های کروز «یا علی» و همچنین موشک‌های کروز کوچک «یا حیدر» مسلحند. موشک‌های کروز «یا حیدر» با توجه به قیمت ارزان، سرعت مناسب (تا 500 کیلومتر بر ساعت) و همچنین برد 200 کیلومتری که تمام سرزمین‌های اشغالی را پوشش می‌دهند، گزینه‌ای مهلک در دستان لبنان است. چنین موشکی به دلیل طراحی ساده به راحتی در لبنان نیز قابل تولید است. 
با توجه به توسعه قابلیت پرتاب موشک‌ها از کانتینرها و همچنین توسعه پناهگاه‌های موشکی، اگر رژیم وارد جنگی فراگیر با مقاومت لبنان شود، در ساعات ابتدایی چنین جنگی با آتش بی‌امان موشک‌های کروز پرسرعت و دقیق مواجه خواهد شد.
 1-3: موشک‌های کوتاه‌برد 
کارشناسان تسلیحاتی سازمان ملل متحد در جریان بازرسی از کشتی‌هایی که ادعا می‌شدند حامل تسلیحات به سمت نیروهای مقاومت یمن هستند، موشکی ناشناخته کشف کردند که به نظرشان ترکیبی از چند موشک بود. در آن برهه این‌گونه تلقی می‌شد که این موشک با بالچه‌های نامتعارف بزرگ خود در نقش پدافند هوایی به کار می‌رود اما کشف یک نمونه عمل نکرده این موشک در اقلیم کردستان، ظن و تردیدها درباره چندکاره بودن این موشک جهت حمله به اهداف هوایی و زمینی را برانگیخت. این موشک در حمله علیه اهداف زمینی، شبیه یک موشک ضدتانک بزرگ است که به جای پوشش تا برد 10 کیلومتر، قادر است به بردی بیش از 20 کیلومتر دست یابد. اگر نیروهای مقاومت لبنان به چنین موشکی دسترسی داشته باشند، از خطوط مقدم خود با دقتی بسیار بالا خطوط پشتیبانی و مراکز فرماندهی ارتش رژیم را در خط مقدم مورد هدف قرار خواهند داد. 

1-4: راکت‌های نقطه‌زن
نیروهای مقاومت تاکنون از راکت‌های سری فجر ساخت ایران، علیه رژیم استفاده‌ کرده‌اند. نیروهای شاخه نظامی حماس برای نخستین بار از راکت‌های سری فجر در جنگ 2014 استفاده کردند. اگر چنین راکت‌هایی به نوار غزه که در محاصره‌ای کامل است، وارد شده یا در آنجا به تولید رسیده، می‌توان تصور کرد چه میزان از این راکت‌ها در لبنان انبار شده‌اند. 
با توجه به پرتاب آسان‌تر راکت‌ها نسبت به موشک‌های بالستیک، این تسلیحات می‌توانند در تعدادی بسیار بالا روانه اهداف از پیش تعیین شده بشوند. منابع منطقه‌ای طی سال‌های گذشته مدعی شده‌اند نیروهای مقاومت لبنان با کمک متحدان خود موفق شده تعداد بالایی از ذخایر راکتی خود را با تجهیزات جدید، نقطه‌زن کند.
1-5: راکت‌های آتش باری
لبنان دارای ده‌ها هزار راکت گراد و همچنین راکت‌های سنگین توپخانه‌ای زلزال مجهز به کلاهک‌های خوشه‌ای است. این تسلیحات حتی از راکت‌های سری فجر به‌طور گسترده‌تری در دسترس بوده و ارزان‌تر هستند. از این رو صهیونیست‌ها در کنار مقابله با حجم انبوهی از موشک‌های بالستیک تاکتیکی نقطه‌زن، موشک‌های کروز و راکت‌های دقیق، باید آماده مواجهه با ده‌ها هزار راکت توپخانه‌ای باشند که به‌عنوان آتش باری همواره علیه خطوط پشتی و جبهه داخلی رژیم عمل خواهند کرد.
 1-6: پهپادهای انتحاری
نیروهای محور مقاومت دارای متنوع‌ترین زرادخانه پهپادهای انتحاری هستند که از سوی صنعتی قدرتمند و پویا پشتیبانی می‌شود. این صنعت ضمن روانه ساختن حجم بالایی از پهپادهای انتحاری می‌تواند آنها را هر لحظه ارتقا داده و درصورت بروز نیازهای جدید، سلاحی متناسب با آن طراحی کند. پهپادهای انتحاری مقاومت در این حوزه شامل ابابیل تی، شاهد 136 و نمونه کوچک‌تر آن شاهد 131 می‌شود اما این پهپادها تنها نمونه‌های تجاری‌شده و پرکاربرد هستند نه تمام نمونه‌ها.
 1-7: پهپادهای تهاجمی
در جریان یکی از راهپیمایی‌های نیروی حشد‌الشعبی عراق آشکار شد این نیرو از پهپادهای مهاجر-6 بهره می‌گیرد. این پهپادها در خارج از کشورهای محور مقاومت، موفق شدند در کشور اتیوپی با عملکردی خیره‌کننده در برابر قوای زرهی شورشیان تیگرای، دولت مرکزی مستقر در آدیس آبابا را از خطر سقوط نجات دهند. این درحالی بود که شورشیان با تصرف مناطق وسیعی از اتیوپی در آستانه ورود به پایتخت قرار داشتند اما با تارو مار شدن قوای‌شان توسط مهاجر-6، این قوای دولتی بودند که وارد اقلیم تیگرای شدند. اخبار غیررسمی و تایید‌نشده حکایت از استفاده روسیه از این پهپادها در اوکراین دارد. 

2- قوای دریایی
شلیک غافلگیرکننده به ناوچه «ساعر 5» و منهدم کردن آن در جنگ 33 روزه، نشان می‌داد حزب‌الله درپی توانمندی‌های دفاعی در حوزه دریایی است. اکنون مشخص شده که این نیرو دارای یگانی متشکل از نیروهای نخبه است. بااین‌حال از آن زمان تاکنون زرداخانه دریایی لبنان رشد بیشتری داشته و درکنار موشک‌های کروز ضدکشتی احتمالا از نمونه‌های بالستیک آن (موشک خلیج‌فارس) و حتی پهپادهای و قایق‌های انتحاری نیز برخوردار شده است. اگر رژیم با لبنان وارد جنگی بزرگ شود، این تسلیحات می‌توانند تجارت تل‌آویو را که تقریبا به‌طور کامل از دریا انجام می‌شوند مسدود ساخته و مانع از کمک متحدان‌شان به این رژیم شوند.

2-1 موشک‌های نور، یاخونت و ابومهدی
براساس گزارشی که اندیشکده صهیونیستی «آلما» نوشته، یگان نیروی دریایی حزب‌الله احتمالا موشک‌های «نور» را در اختیار دارد. «نور» یک موشک کروز دوربرد ضدکشتی است که ۱۲۰ تا ۲۲۰ کیلومتر برد دارد. این موشک نسخه پیشرفته موشک «سی-۸۰۲ » چینی محسوب می‌شود. موشک کروز از لحاظ میزان دقت، تخریب و سرعت، جزء بهترین موشک‌های ضدکشتی جهان محسوب می‌شود. صهیونیست‌ها تا امروز نتوانسته‌اند اطلاعاتی از تعداد موشک‌های حزب‌الله و همچنین مکان دپو یا استقرار آنها را به‌دست بیاورند. 
یاخونت موشک دیگر حزب‌الله است. سال 1395 روزنامه یدیعوت آحارونوت مدعی شد که حزب‌الله موفق شده چند موشک ضدکشتی یاخونت ساخت روسیه را به لبنان انتقال دهد. این روزنامه صهیونیستی نوشت که این موشک‌ها توازن‌ها را در هم می‌شکنند؛ چراکه ناوهای جنگی‌ اسرائیل را که آزادانه در نزدیکی ساحل لبنان حرکت می‌کنند، در معرض تهدید قرار می‌دهند. این موشک قابلیت هدف قرار دادن اهدافی در فاصله 300 کیلومتری را نیز دارد. از قابلیت‌های یاخونت، مخفی شدن از دید رادارها و همچنین شناسایی و دنبال کردن اهداف به شکل خودکار است. 
موشک ابومهدی را سال گذشته حزب‌الله به نمایش گذاشت. اردیبهشت سال پیش این نیرو یک فیلم تبلیغاتی منتشر کرد که بخشی از تسلیحات جدید این گروه را نشان می‌داد. در این ویدئوی کوتاه، آنچه توجه کارشناسان نظامی صهیونیست را به خود جلب کرد، نمایش موشک کروز ضدکشتی ابومهدی بود. موشک ابومهدی که می‌توانند از روی انواع سکوهای دریایی، زمینی و بعضا هوایی به‌سمت هدف مورد نظر در دریا شلیک شوند، دارای برد هزار کیلومتری هستند. ایران از این موشک در ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ رونمایی کرد. 

2-2: قایق‌های تندرو
نیروهای تفنگدار مقاومت درکنار مسیری زمینی در الجلیل در شمال فلسطین، می‌توانند سوار بر قایق‌های تندرو، با سرعت بیشتری جبهه‌های گسترده‌ای را علیه صهیونیست‌ها بگشایند. این قایق‌ها تنها در عرض چند دقیقه می‌توانند به آب انداخته شوند و سپس مسلح به موشک‌های ضدکشتی و پدافند هوایی پس از آنکه ساحل دشمن موشکباران شد، به آن تهاجم کنند. 
2-3: غواصان نفوذگر
مقاومت لبنان دارای تیم قدرتمندی از غواصان است که بنابر گزارش موجود، در چند نوبت به‌طور موفق وارد حریم آبی فلسطین اشغالی شده و به جمع‌آوری اطلاعات پرداخته‌اند. درصورت بروز جنگ، این غواصان می‌توانند ضمن آسیب‌رسانی به بنادر رژیم، حتی دست به تصرف آنها بزنند. 

3- نیروی زمینی
ناوها، جنگنده‌ها و تانک‌ها اگرچه در جنگ مهم هستند اما به اندازه همه آنها، نیروی نظامی نیز دارای اهمیت است. داشتن ارتش منظم، جنگجو و فداکار، عنصری حیاتی در هر جنگی است. جنگ سوریه، نیروهای حزب‌الله لبنان را به جدیدترین شیوه‌های جنگی مسلط کرد. آنها تجربه ذی‌قیمتی را در نبرد کسب کردند و در هر نبردی با دشمن صهیونیستی، می‌توانند آن را پیاده‌سازی کنند.
 
3-1: 100 تا 300 هزار نظامی
دبیرکل نیروهای مقاومت لبنان در یکی از سخنرانی‌های خود برای برملا ساختن تلاش‌های آمریکا برای ایجاد جنگ داخلی در این کشور توسط عوامل مزدور خود، در هشداری قاطع از وجود 100 هزار نیروی نظامی در این گروه خبر داد. بااین‌حال ابعاد این قضیه فراتر از این عدد است. مقاومت لبنان در خط اول 20 هزار نیرو در اختیار دارد که به‌طور دائم در میدان حضور دارند. در خط دوم این گروه احتمالا از 20 هزار نیروی ذخیره بهره می‌گیرد که در شرایط حساس سریعا به‌خدمت در می‌آیند. در خط سوم نیز براساس اظهارات دبیرکل مقاومت لبنان، این گروه 60 هزار نیروی رزمنده در اختیار دارد که درصورت فراخوانده شدن درکنار 40 هزار نیروی خط یک و دو، تعداد کل نیروها را به 100 هزار نفر می‌رساند. با این وجود به‌نظر می‌رسد درصورت وقوع جنگ فراگیر و لزوم تسلیح حداکثری، با توجه به قاعده جمعیتی شیعیان لبنان و متحدان‌شان، مقاومت می‌تواند ارتشی 300 هزار نفری علیه رژیم به خط کند. 

3-2: موشک‌های ضدزره 
لبنان به‌طور ویژه‌ای مجهز به آخرین دستاوردهای تسلیحاتی متحدان خود در منطقه ازجمله موشک‌های سری طوفان، دهلاویه و همچنین الماس است. مقاومت لبنان پیش از این در جریان جنگ 2006 با موشک‌های ضدتانک کورنت ساخت روسیه که توسط سوریه در اختیار این گروه قرار داده شد موفق شد با سرکوب قوای زرهی رژیم ارتش صهیونیست‌ها را به آستانه فروپاشی بکشاند. 

3-3: سابقه نظامی 
گروه‌های مقاومت لبنان به‌طور بی‌وقفه در جنگ‌های مختلفی حضور داشته‌اند. نبرد آزادسازی لبنان از دستان رژیم تقریبا دو دهه، نبرد در سوریه پس از 2011، مشاوره نظامی به عراق از سال 2014 و کمک به یمنی‌ها در برابر ائتلاف متجاوز عربی از سال 2015، ازجمله تجارب جنگی این گروه به‌شمار می‌روند. درگیری رژیم با چنین گروهی رزمی‌ می‌تواند تا مدتی طولانی به درازا بکشد و تل‌آویو را با فرسایشی تعیین‌کننده مواجه سازد. 

3-4: اتصال به گروه‌های مقاومت در سوریه و عراق
گفته می‌شود تنها در سوریه تعداد نیروهای مقاومت به 100 هزار تن می‌رسد. درکنار سوریه، عراق نیز دارای 400 تا 500 هزار رزمنده حاضر در صفوف مقاومت است. در یک جنگ فراگیر و منطقه‌ای سیل این نیروها روانه مرزهای سرزمین فلسطین می‌شوند. باید در نظر داشت درصورت وقوع جنگ، رژیم از سوی عراق و سوریه نیز آماج حملات موشکی و پهپادی قرار خواهد گرفت. 

مرتبط ها