کد خبر: 79037

گوهر ناب پخش نوروز و رمضان از دست رفت

سریال‌سازان و برنامه‌سازان اگر متوجه و قدردان گوهر ناب پخش در زمان مناسب باشند به همین سادگی از کنار پخش در ماه رمضان نخواهند گذشت. واضح است که اقتضائات زمانی در پخش تلویزیونی، می‌توانند به بهتر دیده شدن کارشان کمک کنند.

عاطفه جعفری، خبرنگار:سریال‌سازان و برنامه‌سازان اگر متوجه و قدردان گوهر ناب پخش در زمان مناسب باشند به همین سادگی از کنار پخش در ماه رمضان نخواهند گذشت. واضح است که اقتضائات زمانی در پخش تلویزیونی، می‌توانند به بهتر دیده شدن کارشان کمک کنند. مثلا در کشورهای عربی از چند سال قبل برای پخش سریال‌شان در ماه رمضان برنامه‌ریزی می‌کنند. در این ایام برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده می‌شود و سریال‌ها یکی از اصلی‌ترین اجزای این برنامه‌ها هستند. در طول شب‌های ماه رمضان، بعد از صرف سحری یا مراسم افطار، خانواده‌های سراسر جهان عرب این نمایش‌های ویژه را از طریق تلویزیون تماشا می‌کنند. 
تاریخ، روز، ماه، حتی ساعت هم در کنداکتورهای تلویزیون مهم است. در ماه رمضان یکی از زمان‌های بااهمیت، لحظه افطار و ساعات بعد از اذان مغرب است، با توجه به اینکه مردم در حال افطار هستند و از این فرصت برای تماشای تلویزیون استفاده می‌کنند، باید برنامه مناسب برای این زمان داشت. یکی دیگر از زمان‌هایی که باید برایش کنداکتور ویژه داشت و زمان مهمی طراحی شود، برنامه‌های سال تحویل است، این برنامه‌ها همیشه به‌عنوان یکی از حیثیتی‌ترین و مهم‌ترین مقاطع اجرا و طراحی بین مدیران تلویزیونی بوده و هست که امسال هم باز همان رویکرد تکراری ادامه پیدا کرد و تنها خلاقیت دعوت از میهمان تکراری بود که چند دقیقه در قاب تلویزیون قرار بگیرند! 
نوروز یکی از آن زمان‌های ویژه است که به خاطر فراغ خاطر شهروندان ایرانی ناخودآگاه مورد توجه قرار می‌گیرد و با توجه به تعطیلات، برنامه‌های این رسانه نیز دیده می‌شود و مردم از تایم تعطیلات برای دیدن برنامه استفاده می‌کنند. نوروز امسال اما یک ویژگی دیگری هم داشت. تلاقی آن با ماه رمضان نشان از این داشت که باید برنامه‌ها ویژه‌تری برای آن طراحی شود. 
ویژه‌برنامه‌های افطار هم یکی دیگر از آن برنامه‌های مهم است، چون مخاطب دارد، این سال‌ها برنامه «زندگی پس از زندگی» جزء برنامه‌های پرمخاطب بوده است و هنوز هم پخش آن ادامه دارد. اما به جز برنامه «ماه عسل» که سال‌ها در ماه رمضان پخش می‌شد، دیگر تلویزیون به سراغ ساخت برنامه‌هایی مانند این یا اینکه چند گام جلوتر از این باشد، نرفته است. تنها می‌توان از برنامه «محفل» شبکه 3 نام برد که ایده جذابی دارد و مناسب این ماه است. 
برنامه‌ساز و مدیر شبکه و کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، این نکته را می‌دانند که زمان برخی رویدادها مشخص است. از الان می‌دانیم که نوروز 1402 چه زمانی است، با ماه رمضان تلاقی دارد و می‌توان برنامه‌ریزی را از همین الان انجام داد اما در اکثریت موارد شاهد هستیم که ساخت برنامه به دو هفته قبل از رویداد می‌رسد و در انتها هم برنامه‌هایی را شاهد هستیم که برای مخاطب جذابیت ندارد چون برای ساختش برنامه‌ریزی درستی نشده است. 
اهمیت نوروز امسال برای ساخت برنامه تلویزیونی در چند نکته است، نوروز به دلیل تعطیلات و اوقات فراغتی که برای مردم ایجاد می‌کند مهم است، این اوقات فراغت باعث می‌شود تا برنامه‌ساز تلویزیون به سراغ ساخت برنامه‌های سرگرم‌کننده برود، نمونه‌های گذشته‌ای که در تلویزیون چه در عرصه برنامه سرگرمی و چه در عرصه سریال داشتیم، نشان از این دارد که می‌توان برنامه ساخت. سریال‌هایی که در دهه 80 در زمان نوروز ساخته می‌شد یا سریال «پایتخت» که در فصل‌های مختلف توانست مخاطب را با خودش همراه کند و ببینده‌های تلویزیون را به 90 درصد برساند. در برنامه‌های سرگرم‌کننده هم این را داشتیم، مثلا برنامه «عصر جدید» که فصل اول آن در بهمن‌ماه سال 1397 شروع شد، اما وقتی همین برنامه به نوروز 1398 رسید، برنامه ویژه‌ای تدارک دید حتی برای سال‌های بعد هم این کار را تکرار کرد و از فرصت نوروز و اوقات فراغت استفاده کرد تا مخاطب را با خودش همراه کند. 

مرتبط ها