کد خبر: 78958

دوچرخه‌سواران ایرانی در مسابقات به تجهیزات به روز می‌بازند

احسان جباری، خبرنگار: دوچرخه سواری را باید جزو رشته های سخت ورزشی قلمداد کرد، هر چند حضور در سطح ملی و جهانی در همه رشته ها نیازمند تمرینات سخت است، اما این مسئله در دوچرخه سواری کمی بیشتر خواهد بود. مهدی ناطقی را باید یکی از دوچرخه سوارانی دانست که در طول حضورش در این عرصه، توانسته بود به قهرمانی برسد، اما نزدیک به 8 سالی را بنا به دلایل شخصی از این عرصه دور ماند تا دوباره حضورش را با قهرمانی اثبات برساند. با این حال نمی توان این مسئله را هم نادیده گرفت که دوچرخه سوارانی ایرانی آنطور که باید تا امروز نتوانسته اند در عرصه جهانی خوش بدرخشند.
عدم موفقیت چشمگیر ایران در عرصه رقابت های جهانی دوچرخه سواری، موضوعی است که مهدی ناطقی درباره اش به «فرهیختگان» گفت: مسئله اصلی ما ضعف تجهیزاتی است که در این حوزه داریم، در حقیقت بالا رفتن قیمت ارز باعث شده تا امروز نتوانیم آنطور که باید از تجهیزات به روز دنیا در این حوزه استفاده کنیم. نکته دیگری که باید مدنظر قرار داد، این است که امروز تکنولوژی پیشرفته کرده و در حوزه دوچرخه اتفاقات قابل توجهی رخ داده است، اما ما به دلیل مسائلی که گفتم از استفاده آنها بی بهره هستیم.
به گفته او، تیم های دوچرخه سوار ایرانی در مسابقات معتبر بین المللی، به تجهیزات تیم های دیگر باخته اند؛ هر چند که در این میان عدم دعوت از ایران برای حضور در برخی رقابت ها به دلیل مسائل سیاسی را هم نمی توان نادیده گرفت. 
نکته جالب در صحبت های این دوچرخه سوار، اثرگذاری حضور در مسابقات در راستای ساخته شدن شرکت کنندگان اسـت. اتفاقی که اگر به صورت دائم برای تیم های ایرانی می افتاد، طبیعتا شرایط متفاوت می شد. چرا به گفته ناطقی، رقبای ما در فصل ۲۰۲۳ باید بیش از 3 هزار کیلومتر رکاب می زدند و این مسئله به معنای آن است که یک روز مسابقه با یک ماه تمرین کردن در شرایط عادی برابری می کند و باعث می شود تا آمادگی بدنی فرد بالا برود، در حالی که در سخت ترین شرایط تمرین هم نمی توان چنین موقعیتی را برای دوجرخه سوار ایجاد کرد. 

مرتبط ها