کد خبر: 78949

بیشترین پژوهشگران پراستناد در حیطه پزشکی بالینی فعالیت می کنند

حسن نعمتی، خبرنگار: محققان پراستناد را باید جز اصلی ترین ریل گذاران جریان علمی دنیا دانست. پژوهشگرانی که نه تنها مسیر پیشرفت دنیا را در حوزه های مختلف علمی مشخص می کنند، بلکه به دیگر پژوهشگران هم کمک می کنند تا بتوانند از دستاوردهای آنها استفاده کرده و به راهکارهای جدیدتری برسند. پژوهشگران پراستناد برتری علمی کشورها را هم تا حدی به نمایش می گذارند و بر اساسه مین موسسه اطلاعات علمی «کلاریویت» مانند دیگر نظام های رتبه بندی دنیا که شاخص های مختلفی را برای بررسی وضعیت علمی دنیا مورد ارزیابی قرار می دهند، به بررسی سهم کشورها از پژوهشگران پراستناد می پردازد. این موسسه در تازه ترین گزارش خود، به معرفی کشورهایی پرداخته که پراستنادترین پژوهشگران را دارند. 
این رتبه بندی در وهله اول به معرفی حوزه های علمی که بیشترین محقق پراستناد را داشته، پردخته است که در رده اول نیز پزشکی بالینی قرار دارد، حوزه ای که در آن 466 محقق پراستناد دارد و بعد از آن نیز بیشترین تعداد این پژوهشگران را دارد به حوزه ززیست شناسی و زیست شیمی اختصاص پیدا کرده که 303 پژوهشگر در آن جزو پراستنادهای دنیا هستند. شیمی و علوم اجتماعی هم با 270 محقق حوزه علمی سوم قرار دارد.  
مقیاس بعدی این نظام رتبه بندی هم تقسیم بندی کشورها بر اساس بالاترین تعداد پژوهشگر پراستناد است که بر اساس گزارش منتشر شده، پراستنادترین محققان 2022 از 70 کشورو منطقه بوده اند؛ در حالی که بخش عمده آنها که شامل 82.9 درصد می شود تنها به 10 کشور تعلق دارد که در این میان آمریکا با 2764 پژوهشگر پراستناد در رده اول و بعد از آن چین با 1169، انگلیس با 579 و آلمان با 369 و استرالیا با 337 پژوهشگر پراستناد قرار دارد.