کد خبر: 78857

ناوگان حمل و نقل باز هم غافلگیر می شود؟

نرجس سعیدی، خبرنگار: اگر بگوییم هر سال پایانه های مرزی کشور در استانه اربعین حسینی و آغاز مراسم پیاده روی، با ازدحام جمعیتی غیرقابل تصوری روبه رو می شوند که نیازمند برنامه ریزی و مدیریت ویژه ای است، گزافه نگفته ایم؛ مدیریتی که امسال در روزهای ابتدایی حضور زائران در پایانه های مرزی خبری از آن نبود و باعث شد تا امکانات لازم آنطور که انتظار می رفت، فراهم نشود و زائران با مشکلاتی مواجه شوند، هر چند که به گفته بهادری جهرمی، امسال جمعیت حاضر در همان روزهای اولیه، بیشتر از سال گذشته بود و این مسئله در کنار عدم آمادگی طرف مقابل برای میزبانی از این جمعیت باعث ایجاد مشکلات قابل توجهی در مرزها شد.البته نباید این مهم را هم فراموش کرد که امسال با توجه به اینکه دیگر خبری از محدودیت های کرونایی همانند 2 سال گذشته نیست، طبیعتا جمعیت زائران هم به مراتب بیشتر خواهد بود و همین موضوع می طلبید تا مسئولین از مدت ها قبل، پیش بینی های لازم برای تامین امکانات مورد نیاز در مرزهای مشترک با عراق را می کردند، موضوعی که حداقل در زمان عبور زائران از مرزهای ایران آنطور که باید جدی گرفته نشد.

این روزها که دوباره مرزها میزبان زائرانی هستند که قصد بازگشت به کشور را دارند، بار دیگر چالش کمبود ناوگان حمل و نقل برای جابه جایی زائران به مشکل اصلی تبدیل شده است و زائران مجبورند یا هزینه ای به مراتب گران تری را پرداخت کنند و یا ساعت ها منتظر رسیدن وسیله ای برای استفاده از آن بمانند. جالب اینجاست که نماینده تام‌الاختیار وزیر راه در ستاد اربعین از عدم پایبندی برخی دستگاه ها مانند وزارت صمت برای تامین تعداد اتوبوس هایی که بر اساس تعهد باید آنها را به سفر اربعین اختصاص می دادند، صحبت کرده بود. به گفته این مقام مسئول، وزارت صمت از  1500 دستگاه اتوبوس تنها 11 دستگاه اتوبوس را به این سفرها اختصاص داد. البته این مسئله تنها به این وزارتخانه محدود نمی شود، بلکه وزارت راه و شهرسازی هم از 14 هزار اتوبوس موجود، بیش از 8 هزار دستگاه را برای جابه جا کردن زائران حسینی اختصاص داد. نکته جالب اینجاست که بر اساس گفته های داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر حمل‌ونقل مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای  حتی دستور معاون اول  رئیس جمهور برای حل کمبود اتوبوس در مرزهای ایران با عراق هم نتوانست، وزارتخانه های دخیل را برای انجام تعهدات شان مجاب کند.

با این حال به نظر نمی رسد در زمان برگشت زائران هم این مشکل حل شود و باز هم باید شاهد تکرار همان بی برنامگی هایی باشیم که در زمان حضور زائران درمرزهای کشور برای رفتن به کشور عراق رخ داده بود. کمبودی که نتیجه آن را می توان گران شدن دوباره کرایه ها دانست؛ البته مسئولین بارها از عدم اجازه شرکت های حمل و نقل و رانندگان برای افزایش کرایه ها صحبت کرده بودند، اما نمی توان این مسئله را انکار کرد که این اتفاق بارها در سایه نبود نظارت ها انجام شده است و باید منتظر ماند و دید که ایا این بی برنامگی تا در دوره بازگشت زائران هم وجود خواهد داشت یا خیر.

مرتبط ها