کد خبر: 78806

«کت چرمی»؛ فیلمی برای امیدوارماندن

مژگان تقی پور، خبرنگار: «کت چرمی» حسین میرزامحمدی که ژانر پلیسی – معمایی دارد را باید یکی از آثار مهم جشنواره امسال دانست که در زمره فیلم اولی ها قرار می گیرد. فیلمی که  جزو تولیدات بنیاد سینمایی فارابی محسوب می شود و در کنار اینکه تهیه کنندگی کار را کامران حجازی برعهده دارد که پیش تر در کارنامه کاری اش فیلم «مرد بازنده» هم جا خودش کرده بود، نام محمدحسین مهدویان هم به عنوان مشاور کارگردان این اثر خودنمایی می کند.  در این فیلم بازیگران مطرحی چون جواد عزتی، صابر ابر و گلاره عباسی، رویا تیموریان و.. حضور دارند و توانسته در اولین نمایش خود نظر مخاطبان را به خود جلب کند. «کت چرمی» البته بیشتر از داستان مهیجی ای که کارگردانش روی آن دست گذاشته، بازی جواد عزتی در آن به چشم آمد و برخی معتقد بودند مامور بهزیستی این فیلم همان کاراکتر احمد خسروی در فیلم «مرد بازنده است» است. شباهتی که کامران حجازی در قامت تهیه کننده این اثر، آن را قبول ندارد و معتقد است: « هیچ شباهتی میان این دو کاراکتر وجود ندارد، هر چند شاید بتوان فضای قضیه این دو اثر را شبیه به یکدیگر دانست، اما جواد عزتی در هر دو فیلم کاملا متفاوت بوده است.» اما نمی توان این مهم را نادیده گرفت که جواد عزتی «کت چرمی» مخاطب را یاد همان «مرد بازنده» می اندازد.
وجه تمایز دیگر این فیلم با «مرد بازنده» را باید سرخود بودن مامور بهزیستی فیلم دانست، همان اتفاقی که در فیلم «مرد بازنده» هم افتاده بود حالا در کسوت یک مامور بهزیستی خودنمایی می کند.  ماموری که در نهایت از جنایت های یکی از باندهای بزرگ اعتیاد که در کنار تجارت مواد مخدر به پولشویی هم اقدام می کردند، پرده برمی دارد. هر چند جواد عزتی تلاش کرده تا عیسی فرهمند این فیلم از احمد خسروی «مرد بازنده» فاصله داشته باشد، اما در کنار آن نمی توان از بازی های درخشان دیگر بازیگران مانند رویا تیموریان نادیده گرفت. 
از حواشی ایجاد شده برای بازی نقش اول این فیلم که بگذریم، باید عنوان کرد قصه فیلم جسورانه انتخاب شده و این کارگردان در اولین ساخته بلند خود به سراغ رمزگشایی از باندهای پرنفوذی رفته که در قالب موسسات خیریه به سوءاستفاده از دختران پرداخته و به وسیله آنها به تجارت پر سودمواد مخدر می پردازند، قصه ای که تا امروز کمتر کسی به سراغ آن رفته است و آنچه در این میان خودنمایی می کند، این است که کارگردانان کار اولی جسارت بیشتری در پرداختن به معضلات اجتماعی دارند.
«کت چرمی» با سکانسی از حضور نیروهای اورژانس اجتماعی در یکی از خانه های فقیرنشین آغاز می شود، نیروهایی که قصد دارند تا مادر و کودکش را از زیر شکنجه های پدر معتاد نجات دهند و جالب اینکه در همان سکانس اول، کارگردان نشان می دهد از اینکه به شعارزدگی در فیلمش متهم شود، واهمه ای ندارد و حتی از گفتن دیالوگ های گل درشتی مثل «ما خودمون رو سریع بهتون می رسونیم» که از زبان جواد عزتی بعد از آموزش شماره گیری 123 به دختر خردسالی که برای نجات او رفته اند، بیان می شود هم نمی ترسد. این فیلم تلاش دارد تا معضلات تلخ جامعه امروز را نشان دهد. فیلمی که هر چند داستانش روایتگر، تلخی های امروز است، اما در نهایت کورسوری امید را برای رسیدن به عدالت در ذهن مخاطب روشن نگه می دارد. همان کورسویی که در فیلم های مانند «مرد بازنده» و یا «لاتاری» وجود داشت و حالا به شکل دیگری در این فیلم خودنمایی می کند. 

مرتبط ها