کد خبر: 78673

امضای تفاهمنامه همکاری‌های دو جانبه  دانشگاه آزاد و دولت گینه

پای دانشگاه آزاد به آفریقا باز شد

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی 17 اسفندماه با اعضای هیاتی از گینه شامل ابراهیم سوری بانگورا وزیر شهرسازی، مسکن و عمران، علی سیدوبا سوما وزیر انرژی، هیدرولیک و هیدروکربن، فلیکس لاما وزیر حمل‌ونقل، لانسین لاسو کروما مشاور عالی فرستاده ویژه نخست‌وزیر، ابراهیم کوبله سوما قائم‌مقام وزیرخارجه، مامادو توره قائم‌مقام وزیر همکاری‌ها و آلفا سالیو کوروما مدیرکل وزارت آموزش فنی‌وحرفه‌ای دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی 17 اسفندماه با اعضای هیاتی از گینه شامل ابراهیم سوری بانگورا وزیر شهرسازی، مسکن و عمران، علی سیدوبا سوما وزیر انرژی، هیدرولیک و هیدروکربن، فلیکس لاما وزیر حمل‌ونقل، لانسین لاسو کروما مشاور عالی فرستاده ویژه نخست‌وزیر، ابراهیم کوبله سوما قائم‌مقام وزیرخارجه، مامادو توره قائم‌مقام وزیر همکاری‌ها و آلفا سالیو کوروما مدیرکل وزارت آموزش فنی‌وحرفه‌ای دیدار و گفت‌وگو کرد. 
دکتر طهرانچی در این دیدار گفت: «جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب اسلامی اهمیت زیادی برای توسعه قائل شده و توسعه کشور را از مسیر توسعه علم و فناوری قرار داده است. امروزه علی‌رغم تحریم‌ها و مسائل پیرامونی آن شاهد موفقیت‌های بسیاری در دانشگاه و صنعت هستیم. ما مدل‌های زیادی از دانشگاه را در کشور تجربه کرده‌ایم و یکی از دستاوردهای مردم ایران پس از انقلاب اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی است.» 
رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به امکان تحصیل در مقاطع گوناگون این دانشگاه بیان کرد: «هرسال 90 هزار دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد، 10 هزار دانشجوی در مقطع دکتری و 300 هزار جوان در مقطع کارشناسی و رشته‌های مهارتی جذب دانشگاه آزاد می‌شوند. علاوه‌بر نظام کارشناسی، ارشد و دکتری در حوزه‌های مهارتی نیز تجارب موفقیت‌آمیزی کسب و علاوه‌بر آموزش به حوزه فناوری نیز ورود کرده‌ایم. پارک‌های علم‌وفناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد حاصل فعالیت‌های فناورانه ماست. عمده این شرکت‌ها و فعالان فناوری در حوزه‌های انرژی، غذا، کشاورزی، دارو و فناوری اطلاعات مشغول هستند، همچنین درحال تاسیس نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و تجدیدناپذیر هستیم.» وی به تشریح نحوه همکاری‌های علمی و آموزشی دانشگاه آزاد با دولت گینه پرداخت و ادامه داد: «تاسیس واحد دانشگاه آزاد در غرب آفریقا و مستقر در گینه با محوریت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در حوزه‌های گوناگون مسکن، انرژی، حمل‌ونقل و کشاورزی و حتی پزشکی و مهارت‌های مربوط به آن که مورد نیاز طرف گینه‌ای است، می‌تواند به ارتقای علمی این کشور کمک کند.»
دکتر طهرانچی تصریح کرد: «اگر آموزش همراه با تولید شود، هزینه‌های خود را کاهش خواهد داد، زیرا آموزش خود به‌تنهایی هزینه‌های بالایی به مردم تحمیل می‌کند، لذا مایل هستیم متناسب با حوزه‌های مختلف علمی و آموزشی بستری نیز برای فعالیت‌های اقتصادی دانشجویان ایجاد کنیم. همان‌طور که در ایران این تجربه موفقیت‌آمیز را داشته‌ایم، برای مثال دانشگاه آزاد اسلامی اخیرا پروژه ساخت 100 هزار مسکن و ایجاد کارگاه‌های مربوط به آن را طراحی کرده و در دست اقدام دارد که می‌تواند منجر به فعال‌سازی محققان و دانشجویان حوزه عمران، معماری و شهرسازی شود. اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به این حلقه سبب می‌شود ما یک نظام آموزشی ارزان و مبتنی‌بر فعالیت اقتصادی داشته باشیم.» 

 گینه نیازمند همکاری‌های مختلف با دانشگاه آزاد است
ابراهیم سوری بانگورا وزیر شهرسازی، مسکن و عمران گینه گفت: «جمهوری اسلامی ایران دارای فرصت‌های بی‌نظیری در آموزش است و در زمینه‌های مختلف از تکنولوژی، تحقیقات و فناوری بسیار فعال است.» بانگورا با بیان اینکه گینه آماده هرگونه همکاری علمی و آموزشی با دانشگاه آزاد است، اظهار کرد: «ما علاقه‌مند به تحصیل دانشجویان‌مان در ایران و بهره‌مندی از اساتید دانشگاه آزاد در کشور گینه هستیم.» وی تاکید کرد: «کشور گینه به‌شدت نیازمند همکاری‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، علمی و به‌ویژه مهارتی و فناوری با دانشگاه آزاد است.»  ابراهیم کوبله سوما، قائم‌مقام وزیر خارجه گفت: «سیاست دولت گینه توسعه و گسترش فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای است و ما از این‌گونه فعالیت‌ها به‌شدت استقبال خواهیم کرد.» 
در پایان این نشست تفاهمنامه همکاری‌های دو جانبه میان دانشگاه آزاد اسلامی و دولت گینه به امضای طرفین رسید که از مفاد آن می‌توان به تاسیس دانشگاه آزاد واحد غرب آفریقا با مرکزیت گینه‌کوناکری، راه‌اندازی انستیتوی عالی مهارتی در کوناکری، همکاری‌های مشترک در طراحی و راه‌اندازی مرکز خدمات آموزشی برای اعضای هیات‌علمی و اساتید کشور گینه و همکاری مشترک جهت تاسیس موسسات دانش‌بنیان در غرب آفریقا اشاره کرد.
 
  مسجد محور رسیدن به دانشگاه اسلامی است
دکتر طهرانچی در مراسم افتتاحیه نشست سراسری ائمه جماعات و دبیران هیات مذهبی این دانشگاه که 18 اسفندماه با حضور محمد شریفانی رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد برگزار شد، با بیان اینکه دانشگاه دو مبحث «فرد و جامعه» و «حال و آینده» را در درون خود قرار داده است، گفت: «اساسا دانشگاه برای امروز نیست، بلکه دانشگاه سرمایه‌ای برای فردای جامعه است، دانشگاه هم به فرد و هم به جامعه توجه دارد. نکته مهمی که در اینجا وجود دارد، این است که خداوند در حلقه اول انسان را آفرید، در حلقه دوم خانواده و در حلقه سوم جامعه را ایجاد کرد و برای تبیین هر سه موضوع نکات زیادی در قرآن وجود دارد. بر این اساس باید انسان و جامعه به کمال و عقل کامل برسند.»  دکتر طهرانچی تاکید کرد: «انتظار می‌رود در سومین دوره جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد هیات‌های مذهبی در دانشگاه وارد کار شود و از این ظرفیت بزرگ برای رسیدن به اهداف جشنواره استفاده شود.» 
رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه مسجد به اندازه یک دانشکده برای ما اهمیت دارد، چون بخشی از زندگی است، ادامه داد: «اگر دانشگاه می‌خواهد یک دانشگاه اسلامی باشد، باید مسجد به‌عنوان یک ساختار رکین جدی در آن مطرح باشد.» وی در ادامه با بیان اینکه نگاه ما در دانشگاه آزاد به مسجد و هیات مذهبی به‌صورت یک شبکه اجتماعی است، گفت: «هیات‌های مذهبی در کشور حدود 200 سال پیش تاسیس شده و در اهمیت این هیات‌ها لازم است بدانید که رضاخان ملعون وقتی می‌خواست دین را تعطیل کند، مسجدها را تعطیل نکرد، بلکه هیات‌های مذهبی و سقاخانه را تعطیل کرد. این امر به خوبی اهمیت هیات‌ها را نشان می‌دهد. این امر یعنی مسجد می‌تواند فعالیت کند، اما اگر می‌خواهید دین را حذف کنید، باید هیات‌های مذهبی را به‌عنوان یک شبکه اجتماعی و شبکه انسانی حذف کنید.» 

مرتبط ها