کد خبر: 78629

اختلاف قابل توجه بودجه دانشگاه تهران با دیگر دانشگاه های دولتی

کاظم رمضانی، خبرنگار: هر ساله در این ایام، دستگاه های مختلف تلاش می کنند تا بتوانند سهم خود را از لایحه بودجه کشور بیشتر کنند. لایحه ای که این روزها در بهارستان به سر می برد تا نمایندگان مجلس بالاخره تصمیم نهایی را درباره سهم هر کدام از بخش های کشور نسبت به آن بگیرند. در این بین دانشگاه های وابسته به وزارت علوم که همیشه به بودجه دولتی متکی بوده و طی سال های اخیر با افزایش تورم با چالش جدی روبه رو شده و بخش اعظمی از بودجه شان نیز صرف حقوق و دستمزد می شود، در انتظار نشسته اند تا بتوانند سالی را با دغدغه کمتر پشت سر بگذارنند، اتفاقی که هر چند بعید است در مرحله اجرا آنطور که انتظار روسای دانشگاه ها است، محقق شود.

بودجه بیش از 3 هزار میلیارد تومانی دانشگاه تهران

در میان همه دانشگاه های دولتی، دانشگاه تهران همیشه دست برتر را در کسب بودجه داشته است، به طوری که این دانشگاه برای سال آینده هم بودجه 33109412 میلیون ریال دارد؛ رقمی که نسبت به دیگر دانشگاه های پایتخت نشین به مراتب بیشتر است.  به عبارت دیگر بودجه 3 هزار و 310 میلیارد و 941 میلیون تومانی این دانشگاه نشان از افزایش 60 درصدی نسبت به سال گذشته دارد. بعد از آن، دانشگاه تربیت مدرس است که توانسته سهم قابل توجهی از بودجه را به خود اختصاص دهد، به طوری که در لایحه بودجه سال 1402 برای این دانشگاه، یک هزار و 302 میلیارد و 768 میلیون تومان برآورده شده است، البته این بدان معنی نیست که حتما این ارقام از سوی مجلسی ها تصویب می شود و یا حتی در صورت تصویب نیز قطعا همین میزان اختصاص پیدا می کند، اما در صورت تصویب می تواند بخش قابل توجهی از نیازهای دانشگاهی را در صورتی که سال آینده تورم عجیبی در کشور ایجاد نشود، شاهد باشیم.

رقم های قابل توجه بودجه دانشگاهی تنها به تهرانی ها نرسید، بلکه در این میان دانشگاه فردوسی مشهد هم توانسته سهم هزار و 275 میلیارد و 134 میلیون تومانی از لایحه بودجه را به خود اختصاص دهد.  دانشگاه تبریز هم قرار است در صورت تصویب نمایندگان ملت، برای سال آینده بودجه هزار و 34 میلیارد و 169 میلیون تومان اعتبار دریافت کند. بعد از آن دانشگاه شیراز است که بیشترین رقم اعتبار را در میان دانشگاه های مرکز استانی به خود اختصاص داده، به طوری که سازمان برنامه و بودجه برای این دانشگاه اعتبار هزار و 27 میلیارد و 470 میلیون تومانی تعیین کرده است.

بیش از 2 هزار میلیارد تومان بودجه برای دو دانشگاه پایتخت نشین

از دانشگاه های مرکز استانی که بگذریم، باید عنوان کرد در میان پایتخت نشین ها دانشگاه های شهید بهشتی و صنعتی شریف هم توانسته اند، سهم قابل توجهی از بودجه را به خود اختصاص دهند. به عبارت دیگر اعتبار این دانشگاه ها به ترتیب هزار و 235 میلیارد و 777 میلیون تومان و هزار و 26 میلیارد و 946 میلیون تومان تعیین شده است. هر چند که از حالا نمی توان انتظار داشت که این ارقام به تصویب نهایی برسد، در این میان دانشگاه های صنعتی امیرکبیر و علم و صنعت اعتباری به مراتب کمتر از دانشگاه های نام برده شده، دارند. به طوری که سهم دانشگاه امیرکبیر از لایحه بودجه 970 میلیارد تومان و علم و صنعت نیز 934 میلیارد تومان بوده است.

از میزان بودجه های لحاظ شده برای این دانشگاه ها که بگذریم، واقعیت اصلی این است که با توجه به افزایش میزان حقوق و دستمزد برای سال آینده، طبیعتا باز هم بخش قابل توجهی از این بودجه به این حوزه اختصاص پیدا می کند و باز هم دانشگاهها نمی توانند انطور که انتظار میرود در حوزه پژوهش هزینه کنند.