کد خبر: 78494

علی رغم رسیدن به ماه پایانی سال

وضعیت غذای دانشجویی بلاتکلیف ماند

رحمت لطفی پور، خبرنگار: بحث غذای دانشجویی را باید یکی از دغدغه های همیشگی روسای دانشگاه ها دانست. موضوعی که هر چند در ایام کرونا به دلیل آموزش های غیرحضوری، خیالت مسئولین از بابت آن راحت بود اما دوباره با بازگشت دانشجویان، تامین بودجه مربوط به سلف دانشگاه را ان هم در شرایط تورمی امروز را باید یکی از چالش های پیش روی آنها در سال آینده دانست. این چالش زمانی پررنگ تر می شود که بخواهیم با زاویه نگاه آماری به این حوزه بنگریم. با توجه به اینکه طبق آمار خود سازمان امور دانشجویان برای تامین 124 میلیون پرس غذای مورد نیاز دانشجویی، به 5 هزار و 641 میلیارد تومان اعتبار لازم است، می توان نتیجه گرفت که بودجه این بخش می تواند سهم تاثیرگذاری هم در کیفیت غذای دانشگاه ها و هم در قیمت آن داشته باشد. اتفاقی که با اختصاص 3 هزار میلیارد و 94 میلیون تومان امکان تحقق آن وجود ندارد و عملا  طبق گفته علی خطیبی، معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم بخش تغذیه دانشجویی با کسری بودجه 2 هزار و 452 میلیون تومانی مواجه است.

16 دی ماه بود که مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری از ۲ الگوی پیشنهادی در خصوص تغذیه دانشجویی خبر داد. دو الگویی که قرار است روال فعلی در سازوکار غذای دانشجویی را تحت تاثیر دهد. به گفته این مقام مسئول بر اساس الگوی اول دانشجوی غیرخوابگاهی باید 50 درصد از کل هزینه غذا را به صورت یارانه و مابقی را به صورت وام پرداخت کنند و در مقابل نیز دانشجویان شبانه باید تمام هزینه را به صورت وام بپردازند، اما بر اساس الگوی دوم سهم دانشجویان در پرداخت هزینه غذا بر اساس سنوات تعیین می شود، یعنی دانشجو در اولین سال تحصیل اش باید،  ۲۰ درصد هر وعده غذایی متحمل شود که 10 درصد آن به صورت نقد و 10 درصد به صورت وام خواهد بود و 80 درصد دیگر هم سهم پرداختی دولت است. آنطور که این مقام مسئول گفته، این روند به صورت سالانه افزایش می یابد، به  طوری که سهم دانشجو در سال دوم به 27.5 درصد،  سال سوم به 35 درصد،  سال چهارم به 42.5 و در سال پنجم به 50 درصد می شود. اما آنچه واضح است اینکه اجرای هر کدام از این الگوها منوط به تایید و تصویب آن در لایحه بودجه خواهد داشت.

علی رغم اینکه این روزها لایحه بودجه در مجلس در حال بررسی است اما سوال اصلی اینکه با توجه به وجود طرح های مختلف مسئولین می توانند در زمان اندک باقی مانده تکلیف این بخش از مسائل رفاهی و صنفی دانشجویی را که در طول سال های گذشته یکی از دلایل اصلی اعتراض دانشجویی به مسائل صنفی بوده را مشخص کنند یا باز هم شاهد چالش دانشگاه ها در این زمینه خواهیم بود؟ اتفاقی که تحقق آن دور از انتظار خواهد بود؛ چر اکه  رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری خود که 8 اسفند ماه برگزار شده،  از عدم جمع بندی نهایی درباره طرح های مربوط به تغذیه دانشجویی سخن و عنوان کرده بود: «ما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم و به سناریوها و گزینه‌های مختلفی فکر می‌کنیم که اولین گزینه ادامه روند موجود با اصلاحات است. » در چنین وضعیتی به نظر می رسد باید برای سال آینده هم شاهد تداوم چالش دانشگاهیان در این حوزه باشیم.

مرتبط ها