کد خبر: 78390

واکنش کنایه آمیز علی کفاشیان به موج انصراف گزینه‌های ایرانی تیم‌ملی در گفت و گو با «فرهیختگان»:

بعید می‌دانم انصرافی در کار باشد

دوران ما هم با هزار مشکل پول‌های بلوکه شده را آزاد می‌کردیم پیدا کردن سرمربی تیم ملی سخت‌ترین کار است

در‌حالی‌که وضعیت نیمکت تیم‌ملی فوتبال ایران بعد از جام‌جهانی هنوز مشخص نیست، اما علی کفاشیان معتقد است صرف‌نظر از انصراف‌های صورت گرفته، این گزینه‌ها تمایل خود را برای سرمربیگری اعلام کرده اند.

محمدرضا حاجی عبدالرزاق، خبرنگار:در‌حالی‌که وضعیت نیمکت تیم‌ملی فوتبال ایران بعد از جام‌جهانی هنوز مشخص نیست، اما علی کفاشیان معتقد است که اگر فدراسیون فوتبال با یکی از همین گزینه‌های ایرانی به‌صورت جدی مذاکراتش را پیش ببرد، صرف‌نظر از انصراف‌های صورت گرفته، این گزینه‌ها تمایل خود را برای سرمربیگری اعلام کرده و درنهایت این سمت مهم را قبول خواهند کرد. نکته قابل توجه اینکه با این صحبت‌های رئیس سابق فدراسیون فوتبال به‌نظر می‌رسد که نباید این انصراف‌ها را خیلی هم جدی گرفت به‌خصوص از گزینه‌هایی که شانس بیشتری برای احراز این سمت دارند. درخصوص اتفاقات اخیر فوتبال ایران و وضعیت نامشخص نیمکت تیم ملی دقایقی با علی کفاشیان به گفت‌وگو پرداختیم که متن آن را در زیر می‌خوانید. 

وضعیت تیم ملی و شرایط فوتبال بعد از جام‌جهانی هنوز رو به راه نشده است. 
چرا این‌طور می‌گویید؟ 

در‌هر‌صورت مقرر شد از 7 مربی برنامه بگیرند که یکی یکی این مربیان از قبول هدایت تیم ملی انصراف دادند. به‌نظر می‌رسد با توجه به وضعیت قیمت ارز، پیدا کردن مربی خارجی یک مقدار سخت شده باشد. 
من به دلار و مربی ایرانی و خارجی کاری ندارم. به‌هر‌حال انتخاب سرمربی تیم ملی و روشن کردن وضعیت این تیم یکی از سخت‌ترین و حساس‌ترین کارهایی است که باید انجام شود. بالاخره باید یک سرمربی هرچه سریع‌تر تعیین شود که مشخص هم خواهد شد. ظاهرا قرار است امروز هیات‌رئیسه فدراسیون به همین منظور جلسه‌ای را برگزار کرده تا در این خصوص بررسی‌های لازم انجام شده و تصمیم‌گیری شود. 

درباره موج این انصراف‌ها صحبتی ندارید؟
من بعید می‌دانم انصرافی در کار باشد. وقتی فدراسیون فوتبال در این خصوص با گزینه‌ای صحبت کند، کار یک کار ملی به‌شمار می‌رود و مرتبط با مملکت است و یک کار باشگاهی نیست که فقط منافع شخصی در میان باشد و پای منافع ملی وسط است. بنابراین اگر این گزینه‌ها جدی باشند و پیشنهادی هم که شده جدی باشد، آنها هم این پیشنهاد را به هر صورت قبول می‌کنند. بنابراین فکر نمی‌کنم انصرافی در کار باشد و اگر مربی باشد که فدراسیون او را انتخاب کند، ان‌شاءالله آنها هم قبول می‌کنند. 

در هر صورت از آنها برنامه خواسته‌اند و در این بین 5 نفر انصراف خود را به‌صورت رسانه‌ای اعلام کرده‌اند. 
اینها می‌گویند انصراف می‌دهیم اما باید ببینیم آیا در واقعیت هم همین‌طور است؟ ضمن اینکه اصلا مشخص نیست با اینها مذاکره‌ای به‌صورت رسمی صورت گرفته باشد یا خیر. 

به هر حال فدراسیون تایید کرد که از این نفرات برنامه خواسته است. 
بالاخره به‌نظر من اگر فدراسیون فوتبال تصمیم بگیرد یکی از این نفرات را انتخاب کرده و جدی با آنها صحبت کند؛ این نفرات هم حتما قبول می‌کنند و ان‌شاءالله مشکلی وجود ندارد. 

حضور نفراتی مانند تارتار، فرکی، الهامی و مطهری تا حد زیادی در این لیست عجیب بود. آیا این لیست اصلا کارشناسی شده بود؟
در این خصوص نمی‌توانم اظهارنظر کنم، چون داخل گود نیستم که بخواهم براساس صحبت‌های شما یا دیگران قضاوت کنم. این کار درست نیست و به اندازه کافی سخت است. 

شنیده می‌شود از تبعات انتخاب ویلموتس ترسیده‌اند و به همین دلیل حالا می‌خواهند با تدبیر بیشتری سرمربی بعدی تیم ملی را انتخاب کنند. 
الان وضعیت سرمربیان خارجی شرایط خاصی است. هم پول دادن به آنها و هم اینکه آوردن آنها به ایران یک مقدار سخت است. 

سال‌های زیادی از آخرین قهرمانی ایران در آسیا سپری می‌شود. فکر نمی‌کنید با این دست فرمان و آزمون و خطایی که از آن صحبت می‌کنید، قهرمانی بعدی هم از دست برود؟
بالاخره همین است اما ان‌شاءالله با مربی ایرانی قهرمان آسیا خواهیم شد. 

کی‌روش را شما انتخاب کردید یا کمیته فنی‌تان؟
کمیته فنی در آن زمان یک تعریفی برای سرمربی تیم ملی کرد مبنی‌بر اینکه یک مربی خارجی خوب که در ادوار قبلی جام‌جهانی تجربه هدایت تیم‌های ملی را داشته باشد بیاوریم. در‌واقع چنین مساله‌ای را کمیته فنی تعریف کرد و همه هم قبول کردند و رفتیم و کی‌روش را آوردیم. 

با توجه به تداوم حضور کی‌روش در تیم ملی که حتی کار با او به مقطع دوم نیز رسید، این انتخاب یکی از خوش‌شانسی‌های دوران مدیریتی شما بود؟
بله، همین‌طور است در‌هر‌صورت همان‌طور‌که ما به‌عنوان مسئول فدراسیون در فوتبال ثبات داشتیم، سرمربی تیم ملی هم ثبات داشت و همین ثبات خیلی به ما کمک کرد و این یک اتفاق خیلی مهمی به شمار می‌رود. 

حتما خبر دارید که کی‌روش هم با تیم ملی قطر قراردادش را امضا کرد. جدیدا با او صحبتی نداشته‌اید؟ به وی برای قرارداد جدید تبریکی نگفتید؟
خیر، تبریکی نگفتم چون دیگر وارد این وادی‌ها نمی‌شوم. در هر صورت تولدی شود یا عیدی باشد به او تبریک می‌گویم اما برای این مسائل خیر. 

شما شخصا از رفتن کی‌روش از فوتبال ملی ایران خوشحال شدید یا ناراحت؟
هیچ حسی نداشتم؛ هیچ!

اگر دقایق ابتدایی دیدار ایران و انگلیس آن اتفاقات نمی‌افتاد، باز هم مقابل این تیم آن شکست سنگین را تجربه می‌کردیم؟
در فوتبال اگر و اما خیلی معنایی ندارد و من این مسائل را نمی‌دانم که اگر فلان اتفاق نیفتاده بود چه می‌شد یا بالعکس، اما معتقدم که بچه‌ها آن روحیه‌ای که در ادامه رقابت‌های جام‌جهانی داشتند را در بازی با انگلیس نداشتند و از آن ‌انگیزه لازم برخوردار نبودند. این اتفاقات همیشه در فوتبال پیش می‌آید. مگر جام ملت‌های استرالیا یادتان نیست؟ در بازی با عراق روی یک خطای الکی که پولادی کرد و اخراج شد باعث شد تا از دور رقابت‌ها بی‌خود و بی‌جهت حذف شویم. در آن بازی واقعا سر‌تر از حریف بودیم اما با یک خطای بچگانه این جام را از دست دادیم. یا بازی با آرژانتین در جام‌جهانی 2014 و گلی که مسی در دقیقه پایانی بازی زد. این اتفاقات در فوتبال پیش می‌آید دیگر. 

الان اگر کمیته فنی در فدراسیون فوتبال وجود داشت مهدی تاج برای انتخاب سرمربی تیم ملی کار راحت‌تری در پیش داشت؟
الان مگر کمیته فنی ندارند؟ فکر کنم باید داشته باشند. شاید هم باشد و مخفیانه از آنها کمک می‌گیرد با این حال می‌دانم که همه تلاش فدراسیون فوتبال این است تا یک نفر را انتخاب کنند. 

درباره پول‌های بلوکه شده فدراسیون فوتبال و باشگاه‌های ایرانی در فیفا و ‌ای‌اف‌سی تدبیری ندارید؟
در جریان این موضوع نیستم. ما همان زمان هم مشکل داشتیم یا با هزار مشکل این پول‌ها را می‌گرفتیم یا اصلا نمی‌توانستیم بگیریم و بلوکه می‌شد. 

از شما که در این چند وقت مشورتی برای امور مختلف نخواسته‌اند؟
خیر. اما اگر مشورتی بخواهند می‌توانم به آنها برخی نکات را بگویم. 
 

مرتبط ها