کد خبر: 78264

اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه جلال آل احمد برگزار شد

داستان جایزه جلال بدون برگزیده تمام شد

حسین نقی‌پور، خبرنگار: اختتامیه پانزدهمین دوره جایزه ادبی جلال شب گذشته با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، میثم نیلی، مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، غلامعلی حدادعادل و علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در تالار وحدت برگزار و طی آن برگزیدگان این دوره از جایزه مشخص شدند.

در ابتدای این مراسم، وزیر ارشاد با اشاره به رشد تعداد نویسندگان بعد از انقلاب اسلامی گفت: در اولین سال از پیروزی انقلاب تنها 11 نویسنده در کشور داشتیم که امروز به خاطر معجزه انقلاب این میزان به 28 هزار نویسنده است.

اسماعیلی با اشاره به جایگاه جلال آل احمد در ادبیات کشور بیان داشت: این نویسنده را باید از شگفتی های دهه 40 دانست و امروز که در شصتمین سالگرد انتشار کتاب «غرب زدگی» جلال هستیم، باید عنوان کرد که این اثر، نشانه ای از رویارویی بزرگ تاریخی ملت ایران است که این نویسنده توانسته چنین مسئله مهمی را به درستی و خوبی روایت کند.

او با تاکید بر اینکه جلال آل احمد در حقیقت نمادی از تمدن ایرانی اسلامی در برابر تهاجم تمدن غرب به شمار می رود، افزود: اینکه از بین همه نویسندگان بزرگ انقلاب اسلامی، این نویسنده را به عنوان نماد در نظر می گیریم، به معنی پاسداشت مبارزه طولانی با جریان فکری مهاجم است. جلال از پاسداران صیانت از مرزهای هویت اسلامی ایرانی در روزگار غربت این تفکر بود که با شجاعت وارد صحنه شد.

در ادامه مراسم نیز علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با بیان اینکه  2 هزار و 700 اثر به دبیرخانه این دوره از جایزه رسید، گفت: امسال غیر از 4 بخش اصلی شامل نقد ادبی، داستان کوتاه، رمان و مستندنگاری، برای دو بخش دیگر یعنی سردار شهید سلیمانی و مدافعان سلامت و کرونا نیز اثاری را داشتیم که مورد بررسی قرار گرفتند.

مدیرعامل خانه کتاب بیان داشت: از میان آثار رسیده به این دوره از جایزه  چهار نویسنده خانم به بخش نهایی داوری رسیده و از میان ناشران غیر‌تهرانی هم 4 ناشر از سه استان قم، خراسان‌رضوی و کرمان به مرحله نهایی داوری راه یافتند.

گفتنی است، در پایان این مراسم برگزیدگان این دوره از جایزه معرفی شدند. کتاب «صور» حسینعلی جعفری و کتاب «عزرائیل» نوشته نیما اکبرخانی در بخش داستان بلند و رمان شایسته تقدیر شدند.
در بخش داستان کوتاه کتاب «ویروس عاشق» نوشته مجید رحمانی هم به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد.  در بخش مستندنگاری کتاب «سازمان سیاسی بهائیت» نوشته حمیدرضا اسماعیلی و کتاب «عقیله» الهام امین به ترتیب برگزیده و شایسته تقدیر شدند. همچنین هیات داوران این دوره از جایزه از کتاب «نبرد تنگه ها» به نویسندگی مصطفی رحیمی تجلیل کردند. 
کتاب «تماشای روایت؛ بررسی تحلیلی روش انتقال عناصر داستان از روایت به درام» اثر مجید آقایی و«خودانتقادی ادبی؛ رساله‌ای در نقد هنر خویشتن در عرصه ادبیات» اثر مهرداد نصرتی هم در بخش نقد ادبی شایسته تقدیر معرفی شدند. در بخش سردار قاسم سلیمانی به عنوان یکی از بخش های جنبی این جایزه هم از کتاب «حاج‌قاسمی که من می‌شناسم» اثر سعید علامیان و «شاید پیش از اذان صبح» اثر احمد یوسف‌زاده به عنوان برگزیده معرفی شدند. کتاب «جهاد در قرنطینه» اثر فروغ زال هم در بخش کرونا برگزیده اعلام شد.