کد خبر: 78231

نکونام صدای پای مربی خارجی را شنید و کنار رفت

پول نباشد نکو نمی‌ماند

شروط نکونام برای بازگشت پیش از قبول استعفا: هم بازیکن می‌خواهم هم پول

عملکرد انتقادبرانگیز تیم فولاد با مربیگری جواد نکونام در لیگ برتر از یک سو و رفتارهای چند سال اخیر نیمکت این تیم باز هم با هدایت نکونام از سوی دیگر همه را از او و همکارانش ناامید کرده بود.

نیلوفر مژدهی، خبرنگار:عملکرد انتقادبرانگیز تیم فولاد با مربیگری جواد نکونام در لیگ برتر از یک سو و رفتارهای چند سال اخیر نیمکت این تیم باز هم با هدایت نکونام از سوی دیگر همه را از او و همکارانش ناامید کرده بود. با این حال برتری برابر الفیصلی دسته‌اولی آنها را به بازی برگرداند. برخی بر این باور بودند که نکونام نمی‌تواند با فولادی که ساخته از پس ضعیف‌ترین حریف آسیایی ممکن هم برآید اما اشتباه بازیکنان این تیم سعودی بهانه خوبی بود برای صعود فولاد. هنوز کام هواداران این تیم به‌خاطر این پیروزی و صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شیرین نشده بود که استعفای این مربی همچون پتکی در آستانه بازی سخت با الهلال بر سر این تیم و هوادارانش کوبیده شد. حواشی فولاد در این چند روز بیش از چند سال اخیر بود. درنهایت اما وقتی با بازگشت نکونام به تهران همراه شد این نگرانی را به وجود آورد که حالا فولاد در این بازی چه عملکردی خواهد داشت و آیا شکستی سنگین در راه است؟
موافقت باشگاه فولاد با استعفای جواد نکونام ابعاد تازه‌ای از اختلافات درون باشگاهی را عیان کرد. هر چند پیش‌تر طی گزارشی از اختلافات این مربی با اعضا هیات‌مدیره نوشته بودیم اما گویا اختلافات تا جایی پیش رفت که دیگر هیچ فردی در هیات‌مدیره با این مربی همسو نبود. 

 نکونام تهدید شد
وقتی نکونام استعفا داد در خوزستان و میان مسئولان باشگاه و کارخانه، تماس‌هایی برقرار شد تا هر چه سریع‌تر در آستانه بازی حساس با الهلال مشکل حل شود. از این رو حمیدرضا رادکیا، سرپرست مدیرعاملی این باشگاه به نمایندگی از همه اعضای عالی‌رتبه این باشگاه راهی قطر شد تا با نکونام مذاکره کند و او را به تمرینات برگرداند. حتی رادکیا از جانب مقامات این باشگاه نکونام را تهدید کرد و به او پیغام داد که اگر به تمرینات برنگردد و بیش از این آرامش تیم را بهم بزند با استعفایش موافقت می‌کنند. 
یکی از نزدیکان باشگاه به «فرهیختگان» گفت که باشگاه فولاد به‌خوبی می‌دانست نکونام برای تحقق برخی اهدافش استعفای مصلحتی داده و به‌نوعی خواهان تقویت مالی تیم است. این بار اما با این مربی موافقت نشد. بعد از اینکه رادکیا به اردوی تیم فولاد رفت شبانه جلسه‌ای با نکو برگزار کرد و درخواست‌های این مربی را شنید. در این جلسه گویا نکونام خواهان پاداشی بیش از آنچه در لیگ برایشان در نظر گرفته بودند، شد. او مدعی شد نیازهای او در امر جذب بازیکن به‌خوبی رعایت نشده و اگر قرار است بماند باید در ادامه برای جذب بازیکنان خوب در حد تورس برنامه‌ریزی کنند. او خواهان ارتقای سطح پاداش‌ها شد و در کل پول بیشتری طلب کرد. 
اگر به عقب برگردیم دفعه قبل هم که نکونام فولاد را رها کرده بود جذب بازیکن و مسائل مالی او را از فولاد دور کرد و در ادامه این مربی با تحقق خواسته‌هایش به این باشگاه برگشت. درنتیجه حالا چیز عجیبی نیست که خواسته‌های او فراتر رفته باشد و باز هم به دلیل عملی نشدن آنها بخواهد تیم را ترک کند. به هر حال جلسه رادکیا با نکونام به نتیجه نرسید چراکه هر چه رادکیا تلاش کرد نکو را قانع کند با توجه به بودجه موجود و هزینه‌هایی که برای جذب بازیکن خارجی شده امکان افزایش بودجه نیست این مربی قانع نشد و درنهایت نکونام جلسه را ترک کرد و شبانه به تهران برگشت. در موازات این تصمیم باشگاه فولاد هم که دیگر دلیل به ادامه همکاری با این مربی نمی‌دید و توان برآورده کردن خواسته‌های او را نداشت با استعفای او موافقت کرد تا چالش‌های این تیم وارد فاز تازه‌ای شود. 

 نکونام متوجه مذاکره با مربی خارجی شد
اعضای تیم فولاد تا صبح نخوابیدند و تماس ما با آنها اغلب بی‌نتیجه ماند. با این حال از باشگاه خبر گرفتیم که آنها از دستیاران نکونام خواستند تیم را در بازی فردا هدایت کنند. دستیاران این مربی اما که همگی از کادر خودش بودند نپذیرفتند. از این رو قرار شد محمد علوی، سرپرست تیم به‌عنوان گزینه نهایی و خوزستانی در بازی فردا تیم را هدایت کند. در ادامه سیگنال‌هایی از تهران برای دستیاران نکو رسید که تیم را رها نکرده و در این بازی به کمک فولاد بیایند. درنتیجه هرچند تمایل چندانی از سوی دیگر اعضا دیده نمی‌شد اما درنهایت حمیدرضا رجبی مسئولیت فنی تیم را برای یک بازی پذیرفت. 
طبیعی هم بود که او بدون اجازه جواد چنین تصمیمی نمی‌گیرد. چراکه به هر حال او نزدیک‌ترین مربی به نکونام بود و می‌خواهد در فصول آینده در کنار این مربی کار کند. درنتیجه پل‌های پشت سرخود را خراب نمی‌کند. به این ترتیب فعلا رجبی در این بازی فولاد را همراهی می‌کند و در ادامه مربی دیگری که احتمالا داخلی نیست، جانشین او خواهد شد. بد نیست بدانید گزینه مورد نظر تیم فولاد این بار ویسی نیست بلکه گزینه‌ای خارجی است. 
همین چندی پیش خبرهایی از خوزستان در مورد مربی خارجی برای تیم فولاد شنیدیم. گویا مدیران این باشگاه که نمی‌خواستند آرامش تیم بهم بخورد در خفا مذاکراتی را با یکی دو مربی خارجی آغاز کرده بودند اما چون نکونام متوجه شد خود به‌نوعی با این استعفا آبرومندانه جدا شد و اجازه نداد کار به اخراج بکشد. 

 فرار رو به جلو
فولاد زخمی است و مدت‌ها طول می‌کشد که این زخم‌ها التیام پیدا کند از این رو این تیم در ادامه با هر مربی روزهای سختی پیش‌رو دارد. یکی دیگر از مشکلات فولاد که اتفاقا چالش بین گرشاسبی و هیات‌مدیره هم بود اتمام قرارداد اغلب بازیکنان است. با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شوید اغلب بازیکنان فولاد قراردادشان تمام شده و با توجه به مشکلات مالی که این باشگاه پیدا کرده راضی به تمدید قرارداد نیستند. تمرین و بازی در اهواز کار چندان راحتی نیست چه برسد به اینکه تنگناهای مالی هم داشته باشد. از این رو بعید است نصف این بازیکنان هم حاضر به تمدید شوند چراکه خبرها از باشگاه فولاد اوضاع مالی این باشگاه را بدتر از بد نشان می‌دهد. در نتیجه روزهای سختی در انتظار فولاد است. فولاد اگر خوش‌شانس باشد به سرنوشت تیم‌های نفتی خوزستان گرفتار نشود. 
در چنین شرایطی هرچند این مربی در فضای مجازی با خداحافظی احساسی و غرورآفرین سعی کرد این جدایی را خوب جلوه دهد اما نکونام فرار رو به جلو کرد. او خبر داشت که باشگاه از عملکردش راضی نیست و در خفا با مربی خارجی مذاکره می‌کند. از طرفی صدای نارضایتی مردم را هم می‌شنید. نتایج عیان تیمش نیز گواه ناتوانی او با فولاد بود. در نتیجه بهترین تصمیم را در بهترین زمان گرفت. نکونام می‌دانست پیروزی مقابل الهلال تا حد زیادی غیرممکن است از این رو با به راه انداختن این بازی، وقتی کنار رفت که برنده شده بود و اجازه نداد جدایی‌اش پس از شکست مقابل الهلال رقم بخورد. ضمن اینکه این مربی توان کار در تیم‌های بدون بودجه و پول را ندارد. او زمانی پاداش‌های آنچنانی دریافت می‌کرد، قرارداد خوب بسته بود و تیمش در بهترین حالت سفر می‌کرد اما حالا باید طبق جلسه شبانه‌ای که با رادکیا داشته یا جذب بازیکنان آنچنانی را در نظر داشته باشد یا به دنبال پاداش و قرارداد زیاد باشد. در نتیجه او در قالب یک مربی برنده کنار رفت تا این جدایی کمترین هزینه را برایش داشته باشد. به این شکل او دیگر باخت مقابل الهلال را هم به گردن نمی‌گیرد اما شکی نیست که بیشترین سهم را در ناکامی احتمالی تیمش در بازی امروز خواهد داشت هر چند فوتبال قابل‌پیش‌بینی نیست و ممکن است هر نتیجه‌ای در این بازی حاصل شود. 
 

مرتبط ها