کد خبر: 77953

درباره دفاع بد جناب قربان‌زاده از همه چیز

با طرح مصوبه مولدسازی در شورای هماهنگی سران قوا و آغاز بحث‌ها درباره اینکه این طرح خوب است یا بد، آقای قربان‌زاده رئیس‌ سازمان خصوصی‌سازی به عنوان یکی از مهمترین مجریان  طرح در مدار انتقادها و گفتگو‌ها قرار گرفت. به طور طبیعی طرحی با اهمیت مولدسازی که بناست چند ‌ده هزار میلیارد تومان سرمایه عمومی را تبدیل به پول کند حساسیت زیادی دارد، اصلا نشانه‌ای بالاتر از اینکه همه سران اجرایی کشور پای آن امضا کرده‌اند؟ 

مسعود فروغی، سردبیر:با طرح مصوبه مولدسازی در شورای هماهنگی سران قوا و آغاز بحث‌ها درباره اینکه این طرح خوب است یا بد، آقای قربان‌زاده رئیس‌ سازمان خصوصی‌سازی به عنوان یکی از مهمترین مجریان  طرح در مدار انتقادها و گفتگو‌ها قرار گرفت. به طور طبیعی طرحی با اهمیت مولدسازی که بناست چند ‌ده هزار میلیارد تومان سرمایه عمومی را تبدیل به پول کند حساسیت زیادی دارد، اصلا نشانه‌ای بالاتر از اینکه همه سران اجرایی کشور پای آن امضا کرده‌اند؟ 

اهمیت طرح و ضرورت گفتگوی کارشناسی درباره آن اصل بدیهی عقلانی است، حتی اگر استدلال منتقدان به کل خطا باشد، وظیفه عادی مسئولان اجرایی پاسخ به سوالات است. هرچند نمی‌توان همه انتقادها را هم به راحتی رد کرد و سوالات جدی درباره این طرح وجود دارد. شاید در پشت صحنه کسی بگوید ضرورت اجرای طرح و شرایط اقتصادی کشور و فضای رسانه‌ای فعلی برخی مسئولان مثل آقای قربان‌زاده را به این نتیجه رسانده است که بحث‌ زیادی نکنند. این ایده خطای بزرگی است. پاس دادن منتقدان به امضای رهبری در صورتی که رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید ایشان بر مراقبت اجرایی کار تاکید کرده‌اند، عقلانی نیست و فقط هزینه اجرایی را به گردن شخص اول مملکت می‌اندازد.

شاید جناب قربان‌زاده خواسته از کار عمیق کارشناسی طرح مولد‌سازی بگوید و اینگونه همه چیز را به گردن مسئولان عالی رتبه انداخته، که متاسفانه باید گفت خطای راهبردی است. سوال و گفتگو درباره طرح‌های ملی مثل مولدسازی که عقب‌گرد از آن یا ممکن نیست یا سخت است، جای اشکال گیری و ترساندن منتقدین نیست. این نوع دفاع از طرح خودش آفت تصمیم‌گیری و اجراست.

مرتبط ها