کد خبر: 77817

آقای طالبی؛ آن روی سکه بهره‌کش‌های جنسی؟!

جنبش me too در ایران اگرچه نتوانست مسیر درستی را پیش ببرد و از جایی به بعد دچار انحراف شد، اما مساله مهمی را مطرح کرد که حتی نهادهای حاکمیتی نیز به آن ورود کردند تا بتوانند محلی را برای شکایت زنان آزاردیده در فضای سینمای ایران فراهم کنند.

عطیه همتی، منتقد سینما:جنبش me too در ایران اگرچه نتوانست مسیر درستی را پیش ببرد و از جایی به بعد دچار انحراف شد، اما مساله مهمی را مطرح کرد که حتی نهادهای حاکمیتی نیز به آن ورود کردند تا بتوانند محلی را برای شکایت زنان آزاردیده در فضای سینمای ایران فراهم کنند. با این حال متاسفانه رهبران این جنبش ایرانی ترجیح دادند زیر بار همکاری با نهادهای حاکمیتی برای پیگیری و مطالبه درست حقوق‌شان نروند و ماجرا را در شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی یا از طریق افراد در خارج از ایران هدایت کنند و حتی شکایتی در نهادهای داخلی ثبت نکنند. 
آنها نه‌تنها در جلساتی که نهادهای ذی‌ربط برای پیگیری مطالبات امضا‌کنندگان بیانیه این جنبش برگزار شد شرکت نکردند بلکه با تهدید، ارعاب، عدم همکاری و تهدید سایر امضا‌کنندگان به طرد شدن از بدنه سینما، آنها را از شرکت در این جلسات منع کرده و تنها هر از گاهی یک روایت بدون سند و مدرک از آزاردیدگی در فضای مجازی منتشر می‌کردند. 
اما آنچه که مسلم است برخی از زنان سینماگر به خاطر ترس از دست دادن حرفه خود دهان‌شان را باز نکردند و ترجیح دادند در کنار رنج آزار، دیگر دچار رنج بیکاری نشوند. موضوعی که چالش‌ها و بحث‌های مختلفی را میان سینماگران به‌وجود آورد و حتی اسامی مختلفی را به‌عنوان متعرض و آزاردیده مطرح کرد. 
چند شب پیش ابوالقاسم طالبی، کارگردان سینما در برنامه «هفت» میهمان بهروز افخمی بود که بحث میان این دو کارگردان به این جنبش و اعتراضات زنان سینماگر رسید. این دو کارگردان در نقد انتشار اسامی و عدم اثبات ادعاهای مطرح‌شده درخصوص آزار سینماگران زن جملاتی را مطرح کردند که هر مخاطبی با هر سلیقه فکری و سیاسی را آزار می‌داد. 
طالبی در اظهارنظری عنوان کرد که آزارها به زور نیست و افخمی نیز در تایید وی گفت که هیچ متر ‌و‌ معیاری برای اثبات ادعای این زنان وجود ندارد و معلوم نیست که مدعی برای جلب توجه این کار را انجام می‌دهد یا واقعا برایش اتفاقی افتاده‌ است. طالبی با تاکید روی این نکته که ممکن است جمله‌‌ای که می‌گوید برای آنتن زنده مناسب نباشد گفت: «برخی از زنان می‌خواهند حتی یائسه شدن‌شان را هم تقصیر جمهوری اسلامی بیندازند و تا سن ۵۰ سالگی را رد می‌کنند، روسری‌شان را درمی‌آورند و به جمهوری اسلامی ناسزا می‌گویند(فحش می‌دهند) این موضوع طبیعی‌ است. برای همه هم هست و در همه جهان اتفاق می‌افتد.» جملاتی که با خنده بهروز افخمی در جایگاه مجری و میزبان همراه می‌شود و صحنه زشتی را در یک برنامه فرهنگی رقم می‌زند. 
یائسگی زنان یک امر طبیعی و ناخواسته‌ است که به‌عنوان ابزاری برای تحقیر زنان در یک برنامه فرهنگی استفاده می‌شود. به‌خصوص از زبان کسی که خودش را در گفتمان انقلاب و نظام می‌داند و حتی در رزومه کاری‌اش فیلم‌هایی هم برای جریان انقلاب دارد. اما طالبی باید بداند این ادبیات جایی در گفتمان انقلابی که در رأس آن امام و رهبری که محترمانه‌ترین و مودبانه‌ترین ادبیات را برای مسائل زنان به کار می‌بردند، ندارد. این حد از ادبیات جنسیت‌زده که تاکید دارد زنان در سینمای ایران هم مانند سینمای غرب کارکرد جنسیتی و ابزاری دارند بسیار زشت و زننده‌ است. این نگاه از کارگردانی چون طالبی در آنتن زنده تلویزیون واقعا پذیرفتنی نیست و حرف او به‌جای آنکه نقدی به انحرافات و حاشیه‌های جنبش me too ایرانی باشد بیشتر رفتاری قلدرمآبانه و جنسیت‌زده به ساحت همه زنان ایرانی‌ است. 
با این حال از طالبی و افخمی و حتی عوامل برنامه هفت تلویزیون این انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر از مخاطبان خود به شکل رسمی عذرخواهی کنند و کاش توضیح دهند این دو کارگردان که خودشان را از بدنه اصیل سینما می‌دانند فرق‌شان با آن دسته که بهره‌کشی از زنان برای جذابیت‌های جنسی در فیلم‌ها را به رسمیت می‌شناسند چیست؟
تمسخر زنان به‌خصوص مسائل جسمی و فیزیولوژیک آنان تا‌به‌حال بارها در تریبون‌های مختلف و از سوی افراد مختلف تکرار شده‌ است و به نظر می‌رسد تا زمانی که تاوانی جدی برای گوینده‌اش نداشته باشد، باز هم شاهد این حرف‌ها در تریبون‌های رسمی خواهیم بود. 

مرتبط ها