کد خبر: 77774

«فرهیختگان» از جزئیات برنامه‌های مهدویت دانشگاه آزاد گزارش می‌دهد

برگزاری کارگاه‌های ویژه اساتید در حوزه مهدویت

دانشگاه آزاد ظرفیت گسترده‌ای برای پیشبرد فعالیت‌ها در موضوع مهدویت دارد و می‌تواند از ظرفیت دانشجویان و اساتیدش در این راستا استفاده کند. بر همین اساس ورود علمی به موضوع مهدویت را در دستور‌کار خود قرار داده و دبیرخانه مهدویت و موسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد برنامه‌های جامع و متنوعی را برای ایام ۱۳‌رجب تا نیمه‌شعبان امسال -‌تحت عنوان چله مهدوی‌- تدارک دیده است. 

دانشگاه آزاد ظرفیت گسترده‌ای برای پیشبرد فعالیت‌ها در موضوع مهدویت دارد و می‌تواند از ظرفیت دانشجویان و اساتیدش در این راستا استفاده کند. بر همین اساس ورود علمی به موضوع مهدویت را در دستور‌کار خود قرار داده و دبیرخانه مهدویت و موسسه امامت و مهدویت دانشگاه آزاد برنامه‌های جامع و متنوعی را برای ایام ۱۳‌رجب تا نیمه‌شعبان امسال -‌تحت عنوان چله مهدوی‌- تدارک دیده است. 
البته سال گذشته بود که دانشگاه آزاد به‌عنوان یک نهاد علمی و دانشگاهی سلسله برنامه‌هایی را به‌عنوان چله مهدوی تدارک دید و امسال هم با توجه به تجربه موفق سال گذشته قرار است این برنامه در تمام واحدهای دانشگاه برگزار شود و حسن‌ختام برنامه‌های چله مهدویت پویش یوسف‌زهرا و پیاده‌روی از حرم تا حرم است که در این پویش پیاده‌روی از حرم حضرت معصومه‌(س) تا جمکران انجام می‌شود. در این پویش تعداد زیادی از واحدها و استان‌های دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور در پیاده‌روی از حرم تا حرم یعنی از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران شرکت خواهند داشت. در این مسیر، غرفه‌ها و موکب‌های معرفت‌افزایی و فرهنگی و معنوی در بحث انتظار و معارف مهدوی برپا شده و به زائران خدمات فرهنگی ارائه می‌شود. مسئولان دانشگاه آزاد می‌خواهند به‌عنوان یک دانشگاه منتظر و مهدوی و مقدمه‌ساز برای تمدن نوین اسلامی گام‌های موثر و ماندگاری بردارد. دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد معتقد است اگر دانشگاه نتواند در مسیر امامت و مهدویت حرکت کند، نمی‌تواند نظام تعلیم و تربیت اسلامی باشد و به همین دلیل دانشگاه باید در تمدن‌سازی و ایجاد تمدن نوین اسلامی نقش‌آفرینی کند.  او معتقد است ورود دانشگاه آزاد به موضوع امامت و مهدویت صرفا به‌دلیل ثواب و استحباب آن یا برگزاری این جشنواره ترویجی نیست؛ بلکه مسئولان دانشگاه به این نتیجه رسیده‌اند که بدون درک امامت و مهدویت نمی‌توانیم جهت‌گیری تمدنی پیدا کنیم. به همین دلیل جشنواره‌های علمی، فرهنگی و هنری امامت و مهدویت از ۱۳‌رجب تا ۱۵‌شعبان برگزار می‌کنیم؛ چراکه یکی از چهارچوب‌های دانشگاه، باید به امامت و مهدویت اختصاص‌یافته و اهمیت آن را درک کند. در این گزارش برای آگاهی از برنامه‌های دانشگاه آزاد در این ایام با مسیب داوری، مشاور مرکز حوزه ریاست و رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  سال گذشته 820 کارویژه مهدوی در سطح ملی برگزار شد
مسیب داوری، مشاور مرکز حوزه ریاست و رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد با بیان اینکه سال گذشته این توفیق را داشتیم که 820 کارویژه مهدوی را در سطح ملی برگزار کنیم، گفت: «با توجه به اینکه دانشگاه آزاد، یک دانشگاه اجتماعی و حل‌مساله بوده و رسالت آن هم یک رسالت تربیتی، سازندگی و فرهنگی است و رئیس محترم دانشگاه هم همیشه بر این بعد دانشگاه تاکید داشتند، از این رو در دومین سال فعالیت دبیرخانه مهدویت، بحث توسعه کمی و کیفی اقدامات را مدنظر قرار دادیم. یعنی در این دوره، هم غنای بیشتر آثار و هم مشارکت حداکثری را شاهد هستیم و این مهم را باید مهم‌ترین تفاوت رویکردی نسبت به سال گذشته معرفی کرد.»

  حرکت به‌سمت تربیت مهدوی با مشارکت حداکثری 
او در ادامه افزود: «به عبارت دیگر صرفا به‌دنبال آموزش، توسعه و ترویج فرهنگ مهدویت نیستیم، بلکه می‌خواهیم با غنای بیشتر و مشارکت حداکثری به سمت تربیت مهدوی حرکت کنیم. می‌خواهیم شبکه‌های منسجم مهدوی ایجاد کرده تا با کادرسازی بتوانیم به گفتمان‌سازی مهدوی برسیم. در‌حقیقت به‌دنبال آن هستیم مهدویت به گفتمان غالب واحدهای دانشگاه آزاد در سراسر کشور تبدیل شود.»  داوری با بیان اینکه قطعا تحقق این مساله جزء ضرورت‌های شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی و تمدن مهدوی است، تصریح کرد: «یعنی اگر بخواهیم به ترتیب مولفه‌ها را مطرح کنیم، باید عنوان کرد که آموزش، ترویج، توسعه، غنابخشی، کادرسازی، گفتمان‌سازی و جامعه‌سازی به ترتیب باعث تحقق چنین جامعه تمدنی می‌شود.»

 کارگاه‌های ویژه اساتید در حوزه معرفتی مهدویت برگزار می‌شود 
مشاور مرکز حوزه ریاست و رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه تولیدات برای سال دوم فاخرتر شده است، تصریح کرد: «در این دوره سلسله نشست‌های هم‌اندیشی تخصصی مهدویت را با عناوین مختلف ویژه اساتید داریم. کارگاه‌های ویژه اساتید در حوزه آموزشی و معرفتی مهدویت را در سطح کشور خواهیم داشت، همچنین برگزاری کرسی‌های ترویجی، جلسات نقد و نظر تخصصی را هم خاص اساتید برگزار می‌کنیم. در کنار آنها برخی برنامه‌ها هم ویژه دانشجویان داریم که از‌جمله آن می‌توان به سلسله مباحث بصیرت‌افزایی اشاره کرد.»  داوری با بیان اینکه مراسم ویژه مهدویت از 13‌رجب تا نیمه‌شعبان برگزار می‌شود، عنوان کرد: «این جشن‌ها به چله مهدوی معروف است. دبیرخانه ویژه مهدویت جشن‌های ویژه‌ای را در سطح دانشگاه برگزار می‌کند که جامعه هدف آن هم اساتید، هم دانشجویان و هم کارمندان و خانواده‌هایشان هستند، به‌طور مثال ما مسابقات کتابخوانی را داریم که در آن خانواده‌ها هم امکان مشارکت دارند.»
 
 کانال پاسخ به شبهات مهدویت راه‌اندازی شد
داوری با بیان اینکه امسال برای اولین‌بار کانال پاسخ به شبهات مهدویت را راه‌اندازی کرده‌ایم، اظهار کرد: «مخاطبان می‌توانند پاسخ هر شبهه‌ای که پیرامون این موضوع دارند را با مراجعه به کانال https://eitaa.com/joinchat/1944322361Ccbc5d7da7b، پیدا کنند. این کانال از سوی دانشگاه آزاد استان فارس ایجاد شده و امکان پاسخگویی علمی به سوالات این حوزه را دارد.‌ برگزاری چند همایش ملی مانند نخستین همایش ملی تربیت مهدوی از سوی استان یزد، همایش ملی گفتمان مهدویت در تمدن اسلامی از سوی استان گیلان، همایش ملی مهدویت و انتظار در اندیشه حضرت آیت‌الله العظمی صافی‌گلپایگانی ازجمله آنها است.» 

 موضوعات پژوهش مهدوی در سامانه پژوهشیار بارگذاری شد
او در ادامه اضافه کرد: «درواقع چند همایش استانی و ملی داریم و یک کنفرانس بین‌المللی که در روز هجدهم بهمن‌ماه در اصفهان برگزار می‌شود. صدها عنوان موضوع پژوهش مهدوی در سامانه پژوهشیار بارگذاری شده است که کار بسیار بدیع و جالبی است. اولویت‌دهی به پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه مهدویت نیز در استان‌های مختلف پیگیری می‌شود.»
 
 پویش یوسف زهرا برگزار می‌شود
او با بیان اینکه تولید انیمیشن‌های مهدوی نیز انجام شده است، گفت: «این انیمیشن‌ها با موضوع مهدویت تولید شده که کار جدید و فاخری است. تدوین کتاب‌ها و مقالات نیزانجام شده اما مهم‌ترین بخش اقدامات‌مان که حسن‌ختام برنامه‌های چله مهدویت دانشگاه آزاد است پویش یوسف زهرا -‌پیاده‌روی از حرم تا حرم- است. در این پویش پیاده‌روی از حرم حضرت معصومه(س) تا جمکران انجام می‌شود.» 
مشاور مرکز حوزه ریاست و رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد با بیان اینکه دانشگاه آزاد برای برگزاری این پویش موکب دارد، خاطرنشان کرد: «این موکب یک موکب علمی، معرفتی و فرهنگی است که در آن دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی نیز به نمایش گذاشته شده و تمام واحدهای این دانشگاه در آن مشارکت می‌کنند. پارسال هم این پویش برگزار و از آن استقبال بی‌نظیری شد و افراد مختلفی در این موکب حضور پیدا کردند.» 
داوری با بیان اینکه امسال نیز مردم و مشتاقان در پیاده‌روی حرم تا حرم در موکب حاضر شده و در جریان دستاوردهای دانشگاه آزاد قرار خواهند گرفت و بهره فرهنگی و معرفتی خواهند برد، گفت: «بنابراین پویش یوسف زهرا یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه آزاد خواهد بود.» 
او بیان کرد: «به تمام روسای استان‌ها ابلاغ شده تا در این پویش فعالانه شرکت کنند. امیدوارم امسال برنامه‌های چله مهدوی نسبت به سال‌های گذشته به شکل بهتری برگزار شود.» او درخصوص همایش بین‌المللی مهدویت نیز توضیح داد: «کنفرانس بین‌المللی مهدویت از منظر مذاهب اسلامی با دعوت از اساتید متخصص از لبنان، عراق، سوریه، یمن و... برگزار می‌شود که میزبان آن واحد اصفهان است.» 
مشاور مرکز حوزه ریاست و رئیس دفتر هماهنگی دبیرخانه‌های استانی مهدویت دانشگاه آزاد درباره کتابخانه تخصصی مهدویت نیز صحبت به میان آورد و توضیح داد: «در کنار این کارهای پژوهشی، علمی و تحقیقاتی مهدویت، بحث مستند‌سازی و تدوین اسناد و منابع تحقیقاتی متقن برای دانشگاه‌ها، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها پیگیری می‌شود.» 
 
 واحدهای دانشگاه نیاز خود به کتب تخصصی حوزه مهدویت را اعلام کنند
داوری اظهار کرد: «ما باید منابع و اسناد محکم داشته باشیم که در مقاله‌ها و پایان‌نامه‌ها بتوان به آن استناد کرد. در این راستا به همه استان‌ها و واحدها اعلام کردیم اگر نیاز به کتب تخصصی در حوزه مهدویت در کتابخانه‌های خود دارند، اعلام نیاز کنند. ما نیز طبق تفاهمنامه با موسسات و بنیادهای مهدویت در قم این کتاب‌ها را برای آنها به‌صورت کارشناسی شده و براساس رتبه کتاب‌ها تهیه خواهیم کرد تا مبنای کار تحقیقاتی آنها قرار گیرد. ضمن اینکه در تفاهمنامه‌ای که با بنیاد مهدویت جمکران و قم داریم آموزش مربی، مدرس و دوره‌های تخصصی مهدویت را برای دانشجویان و اساتید و حتی همکاران خواهیم داشت.» 

مرتبط ها