کد خبر: 77661

پس چرا این زنش نمیاد؟

استاد فیلم خوبی است. طبیعتا در حد‌واندازه خودش هم مورد توجه قرار می‌گیرد اگر بهروز افخمی لطف کند و خرابش نکند. یک مقدار شاید زمان فیلم زیاد باشد. شاید هم نه. من که در تمام مدت فیلم سوالم این بود که این زن کی قرار است پیدایش شود؟ به‌هرحال تهران آنقدرها هم بزرگ نیست که دو‌سوم فیلم طول بکشد که یکی برود و بیاید و برگردد!

هومن جعفری خبرنگار؛ افتتاحیه جشنواره با خوشامدگویی دبیر جشنواره آغاز شد که آن بالا روی سن، خیلی تلاش می‌کرد کول باشد و خونسرد باشد و صحبت‌های خوب انجام بدهد و حلالیت هم بطلبد و اخلاق ایرانی اسلامی آریایی همدلی همزبانی از خودش نشان بدهد. به دل من که ننشست. یک‌ مقدار تابلو بود که موقع صحبت کردن مقابل جمع معذب شده. این‌طور مواقع یخ آدم با چند شوخی و کمی تلف کردن وقت بهتر می‌شکند. برای دفعات بعد یا مراسم بعد به استاد توصیه می‌کنم یک مقدار برای صحبت کردن ابتدایی عجله نکند و اجازه بدهد که زمان گرمش کند.
بگذریم. افتتاحیه جشنواره با «استاد» شروع شد که فیلم اول سیدعماد حسینی است. فیلم برداشت آزادی از نمایشنامه اولئانا از دیوید ممت است که پیش از این نیز اقتباس سینمایی‌اش انجام شده بود. من فیلم را دوست داشتم. فیلم کم‌کاراکتر، درگیرانه و جذابی بود. کارگردان در نمایش اولش توانست اثری یکدست و کم‌ایراد را تحویل بدهد. ادعایی روی سواد سینمایی ندارم و صرفا به‌عنوان یک مخاطب می‌نویسم. حرکت دوربین را دوست داشتم. دکور را دوست داشتم. بازی‌ها را دوست داشتم و چرخش نهایی کار یا رو شدن ضربه سنگین آخر را هم دوست داشتم.
سیلی سنگین فیلم روی صورت مخاطب و نامزد جوان و عصبانی گلنوش می‌خورد و به‌شدت هم اثر می‌گذارد. تا پیش از رو کردن برگ آخر، ادعای دختر خیلی جدی گرفته نمی‌شد اما برگ آخر بازی را تمام کرد. فیلم قبل از شروع به‌شدت مورد حمله آنهایی قرار گرفت که از بهروز افخمی خوش‌شان نمی‌آید. با این همه این فیلم افخمی نیست، اگرچه امکان دارد پختگی و تجربه سینمایی او به کارگردان تازه‌کار کمک شایان توجهی کرده باشد. هرچه فریاد دارید سر افخمی بکشید اما کارگردان جوان را تشویق کنید. این‌طور نیست که کارش را بلد نباشد.
برای شروع جشنواره‌ای که همه‌چیزی به همه‌چیزش می‌آید، «استاد» آنقدر هم گزینه بدی نبود. بازی‌ها خوب است و حال‌تان را خوب می‌کند. داستان قوی است و شما را با خودش می‌کشد، اگرچه نمی‌دانم و مطمئن نیستم که این قدرت از متن آقای ممت می‌آید یا تیم کارگردانی بلد بوده قصه‌اش را درست تعریف کند.
به‌هرحال، استاد فیلم خوبی است. طبیعتا در حد‌واندازه خودش هم مورد توجه قرار می‌گیرد اگر بهروز افخمی لطف کند و خرابش نکند. یک مقدار شاید زمان فیلم زیاد باشد. شاید هم نه. من که در تمام مدت فیلم سوالم این بود که این زن کی قرار است پیدایش شود؟ به‌هرحال تهران آنقدرها هم بزرگ نیست که دو‌سوم فیلم طول بکشد که یکی برود و بیاید و برگردد!

مرتبط ها