کد خبر: 77629

گواردیولا با فروش کانسلو نشان داد با هیچ‌کدام از بازیکنانش شوخی ندارد

با پپ درگیر شوید کار تمام است!

  جدایی ناگهانی ژوائو کانسلو از منچسترسیتی در فاصله دو روز مانده به پایان نقل و انتقالات زمستانی فوتبال اروپا یکی از عجیب‌ترین اتفاقات روزهای اخیر فوتبال اروپا بود.

  جدایی ناگهانی ژوائو کانسلو از منچسترسیتی در فاصله دو روز مانده به پایان نقل و انتقالات زمستانی فوتبال اروپا یکی از عجیب‌ترین اتفاقات روزهای اخیر فوتبال اروپا بود. در‌حالی‌که مدافع پرتغالی سیتیزن‌ها فصل خوبی را به همراه این تیم سپری می‌کرد و یکی از نفرات اصلی گواردیولا بود اما ناگهان خبر رسید که با انتقالی قرضی و با بند خرید 70 میلیون یورویی راهی بایرن‌مونیخ خواهد شد. اما چه شد که سرمربی اسپانیایی سیتی که تیمش در این فصل کار سختی برای دفاع از عنوان قهرمانی خود دارد مجبور به اتخاذ چنین تصمیمی شد، مهم‌ترین سوال هواداران این تیم است. گفته می‌شود در جریان یکی از تمرینات تیم کانسلو با گواردیولا درگیری شدیدی داشته است و به همین دلیل از سوی این مربی اسپانیایی از تیم کنار گذاشته شد و درنهایت پیش از بسته شدن پنجره ژانویه به بایرن‌مونیخ منتقل شد. البته رسانه‌های انگلیسی روایت‌های مختلفی از حواشی اخیر سیتی بیان می‌کنند اما درنهایت اختلاف طرفین به حدی شدید بود که باعث شد تا این بازیکن موثر نیم‌فصل دوم را در بوندس‌لیگا به فوتبالش ادامه دهد. پیش از اینکه خبر جدایی کانسلو منتشر شود گواردیولا در مصاحبه پس از بازی برابر آرسنال در جام حذفی انگلیس به نوعی به مشکلاتش با این مدافع پرتغالی اشاره کرده و گفت: «در رختکن تیم همه از این برد خوشحال شدند ‌جز یک نفر!» حالا مشخص شده که منظور پپ از آن بازیکن مدافع پرتغالی تیمش بوده است. 

شوک بزرگ ژانویه
برخی نشریات انگلیسی جزئیات جدیدی از مشکلات بین سرمربی سیتی با کانسلو منتشر کرده‌اند و می‌گویند در بازی‌هایی که این بازیکن در ترکیب اصلی قرار نداشته او مثل یک آتش‌فشان آماده انفجار بوده و اصلا واکنش مناسبی به نیمکت‌نشینی‌ نداشته است. به همین دلیل گواردیولا تصور می‌کرده که بهتر است تا پیش از اینکه مشکلات بیشتر و عمیق‌تر نشده است این بازیکن را بفروشد. دستیاران پپ هم از طرفی معتقد بودند در جلسات فنی پیش از مسابقات، این مدافع پرتغالی تمرکز بالایی نداشته و کمتر به نکاتی که به او گفته می‌شود توجه می‌کند. این شرایط می‌توانست آرامش تیم را بر هم زده و اثر منفی روی سایر بازیکنان داشته باشد. به این ترتیب پپ با وجود نیازی که به این بازیکن آماده داشت تصمیم گرفت مهم‌ترین شوک ژانویه 2023 را رقم زده و این بازیکن را راهی تیم سابق خود کند. 
کانسلو که در سال 2019 به این تیم پرستاره پیوست از مدت‌ها قبل از اینکه به عقیده خودش فرصت کافی برای بازی در این تیم را پیدا نمی‌کند به‌دنبال ترک تیم و حضور در باشگاهی دیگر بود و بالاخره توانست با جنجالی که اخیرا ایجاد کرده به هدف خود برسد. گفته می‌شود کانسلو در سال 2021 که سیتی به فینال لیگ قهرمانان رسید به‌دلیل بیرون ماندن از ترکیب اصلی تیم در بازی برگشت نیمه‌نهایی و همچنین فینال مشکل‌ساز شد و برخی حواشی را ایجاد کرد که زمینه‌ساز ماجرای اخیر و جدایی‌اش از این باشگاه شد. یکی از نزدیکان باشگاه در این باره می‌گوید: «وقتی او در فرم خوبی باشد واقعا فوق‌العاده است و به کار تیم می‌آید اما وقتی در شرایط خوبی نباشد به یکی از بدترین‌ها تبدیل شده و برای تیم و کادر فنی دردسرساز می‌شود. او فکر می‌کند بهترین است و هیچ توصیه یا مشاوره‌ای را قبول نمی‌کند.»
پپ در دیدارهای اخیر تیمش از ریکو لویس جوان به‌جای کانسلو استفاده کرد که برای این مدافع پرتغالی بسیار گران تمام شد و به همین دلیل با کلمات بدی به انتقاد از سرمربی تیمش پرداخت. کانسلو پس از معرفی به‌عنوان بازیکن جدید بایرن‌مونیخ در مصاحبه‌ای درباره این حواشی و جنجال‌هایی که ایجاد کرده گفت: «من در چند هفته گذشته فرصت زیادی برای بازی در ترکیب تیم پیدا نکردم و همین موضوع تاثیر زیادی در تصمیمم برای جدایی داشت. دیگر نمی‌توانستم کاری برای روابطم با پپ انجام دهم.» کانسلو که پس از وقفه جام‌جهانی از 10 مسابقه تیمش تنها در سه بازی در ترکیب اصلی قرار گرفته بود در ادامه می‌گوید: «دوست داشتم ماجراجویی تازه‌ای را آغاز کنم و راهی تیمی شوم که تاریخچه‌ای بزرگ و قوی دارد. حضور در بایرن‌مونیخ برایم مثل تعبیر یک رویا بود.» 

درگیری با ستاره‌های بارسا
البته کانسلو نخستین بازیکنی نیست که با پپ به مشکل می‌خورد و پس از درگیری با این مربی مجبور به جدایی از تیم‌های تحت هدایت او می‌شود چراکه او پیش از این با بازیکنان بزرگ دیگری هم دچار چالش شده بود. یکی از نخستین نفراتی که این اتفاق برایش افتاد ساموئل اتوئو بود که در بارسلونا نتوانست به همکاری با پپ ادامه دهد ومجبور به ترک نوکمپ شد. اتوئو تا پیش از اینکه این مربی هدایت کاتالان‌ها را برعهده بگیرد یکی از ستاره‌های تیمش بود و آمار بسیار خوبی در گلزنی داشت اما انتظارات گواردیولا از او کاملا فرق می‌کرد و به همین دلیل ادامه همکاری طرفین امکان‌پذیر نبود. با اینکه بسیاری از هواداران بارسا از این تصمیم ناراحت بودند اما اتوئو بالاخره مرد اسپانیایی را متقاعد کرد تا فرصتی برای درخشش در اختیارش قرار دهد. او در فصل 2009-2008 در تمامی رقابت‌ها 46 گل زد و عملکردی عالی داشت اما حتی این هم نتوانست باعث ادامه همکاری طرفین شود و او در ازای بخشی از قرارداد زلاتان ابراهیموویچ راهی اینتر‌میلان شد. اتوئو درباره روابطش با پپ گفته بود: «من او را به‌عنوان یک مربی دوست دارم اما نه به‌عنوان یک انسان. او در فوتبال نکات زیادی به من یاد داد و مسائل را بهتر از هر کسی توضیح می‌داد اما در خارج از فوتبال نتوانستم با او رابطه خوبی داشته باشم.»
جالب اینکه جانشین اتوئو هم نتوانست روابط خوبی با سرمربی آبی‌‌واناری‌ها داشته باشد. در حالی که زلاتان به‌عنوان یکی از خریدهای بزرگ بارسا خیلی زود وارد ترکیب اصلی تیم شد و انتظار می‌رفت مثلثی رویایی با مسی و آنری تشکیل دهد اما تنها 6 ماه بعد گورادیولا او را به‌دلایل فنی نیمکت‌نشین کرد که برای ستاره سوئدی بسیار گران تمام شد و با توجه به روحیاتی که او داشت تصمیم گرفت در پایان همان فصل از این تیم جدا شود. بعدها او در توصیف روابطش با گورادیولا گفته بود: «او بدترین مربی‌ای که زیر نظرش کار کرده‌ام نیست اما مسلما نابالغ‌ترین آنهاست چراکه یک مرد باید قدرت حل مشکلاتش را داشته باشد.»
پپ در بایرن‌مونیخ هم با دانته، مدافع برزیلی به مشکل خورد و در‌حالی‌که دو سال خوب را با او در مونیخ سپری کرده بود ناگهان به وولفسبورگ فروخته شد و بعدها مشخص شد که این دو با هم به مشکلات زیادی برخورده بودند که درنهایت باعث جدایی مرد برزیلی از جمع باواریایی‌ها شد. یکی از مشهورترین درگیری‌های پپ با بازیکنان مربوط به روابطش با یحیی توره است که در دوران بازی این مدافع ساحل‌عاجی در بارسا شروع شد. او یکی از نفرات اصلی تیم بود اما با آمدن گورادیولا شرایط برایش تغییر کرد. در‌حالی‌که توره بیش از 50 بازی با لباس بارسا و تحت هدایت پپ انجام داده بود اما در سال 2010 ناگهان فروخته شد و دلیل آن هم درگیری‌های او با پپ عنوان شد. توره حتی به این موضوع اشاره کرد که پپ با بازیکنان آفریقایی کلا مشکل دارد و نمی‌تواند با آنها رابطه خوبی برقرار کند. در سیتی هم نخستین بار این مربی باتجربه و موفق با جو هارت به مشکل خورد و شرایط تا جایی بد شد که گلر اصلی تیم ملی انگلیس مجبور شد سیتی را قرضی و به مقصد تیم ترانمر روورز ترک کرد و به تدریج از سطح اول فوتبال انگلیس دور شد. او سپس کلودیو براوو و ادرسون را به‌عنوان گلر اصلی خرید تا نشان دهد جایی برای بازگشت هارت به دروازه سیتی نیست و مشکلاتش به این دروازه‌بان باتجربه جدی‌تر از چیزی است که تصور می‌شد. 

مرتبط ها