کد خبر: 77577

پناهندگی عاطفه احمدی؛ اقدام عجولانه ورزشکار یا بی‌تدبیری فدراسیون؟

خبر پناهندگی عاطفه احمدی اسکی‌باز به آلمان حالا به سرخط اخبار رسانه‌های ضدایرانی تبدیل شده؛ از او به عنوان نفر اول اسکی ایران یاد می‌کنند و خبر پناهندگی‌اش را به آب و تاب شرح می‌دهند. حالا پای علی کریمی هم به این ماجرا باز شده و از او حمایت کرده است.

محمد رضایتی:عاطفه احمدی در میان ورزشکاران ایرانی تا جائی پیش رفت که پرچمدار ایران در المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن هم شد و حالا خبر پناهندگی‌اش، این رسانه‌ها را سر ذوق آورده.مدتی پیش بود که احمدی راهی فرانسه میزبان رقابت‌های جام جهانی اسکی شد. مسئولان فدراسیون اسکی در اینباره گفتند که این سفر «بدون اطلاع صورت گرفته» و همین باعث شد تا گمانه‌های مهاجرت وی تقویت شود با این حال عاطفه احمدی در اینستاگرام خود مهاجرت را شایعه دانست و نوشت: «من مثل سال‌های پیش با هزینه شخصی به تمرین آمدم تا در مسابقات جهانی با آمادگی بیشتری حضور داشته باشم.»

او ادعا کرده «این موضوع را قبلاً به صورت مکتوب به فدراسیون اسکی و کمیته فنی اعلام کردم.»

با این حال روز گذشته پایگاه اینترنشنال در خبری از پناهندگی احمدی به آلمان خبر داد و گفت که در ساعات بعدی «جزئیات بیشتری از دلایل پناهندگی عاطفه احمدی، پدیده اسکی ایران» منتشر خواهد کرد.
انتشار چنین خبری از یک رسانه بدنام علیه ایران کافی بود تا جنبه‌های سیاسی این پناهندگی تقویت شود اما احمدی در گفت‌وگوهای بعدی خود از دلایلی غیرسیاسی برای این تصمیمش گفت هرچند که اینترنشنال بی‌میل نبود این پناهندگی را به شرایط اخیر ایران ارتباط دهد.

او با چشمانی اشک‌آلود گفت: «بخدا فقط برای اینکه موفق بشیم از زندگی‌مون از کشورمون از خانواده‌مون دور شدیم.»این ورزشکار ایرانی ادعایی درباره دلایل تصمیمش مطرح کرده که بنظر می‌رسد متوجه مسئولان فدراسیون باشد.
احمدی می‌گوید من به فدراسیون و کمیته فنی اعلام کردم برای آمادگی به اروپا می‌روم. حتی گفتم در انتخابی‌ها شرکت می‌کنم تا نفر اول بمانم و عضو ثابت تیم ملی باشم. اما خبردار شدم اسم من از تیم اعزامی به بازی‌های جهانی خط می‌خورد و حتی ممکن است برای همیشه از تیم‌ملی حذف شوم، این خیلی سخت بود.

من در سن ۲۲ سالگی، ۵ سال است نفر اول ایران هستم، بهترین رکورد زنان ایران در مسابقات جهانی، دست من است.

او ادعا دارد: من شخصا درخواست ویزا دادم، چون فدراسیون از ما وثیقه سنگین و سند خانه در رهن فدراسیون درخواست کرد.حالا که رسانه‌های ضدایرانی دور و بر عاطفه احمدی را گرفته‌اند عجیب نیست فکر کنیم که فشار روانی عامل اثرگذار بر این تصمیم عجولانه او بوده که صرف شنیدن «گمانه‌هایی» که از صحت آن هم خبر نداشته درخواست پناهندگی بدهد اما مسئله مهم‌تر بی‌تدبیری روشن مسئولان فدراسیون اسکی و ورزش‌های زمستانی است که در آستانه جام جهانی بدون درنظر گرفتن شرایط ورزشکاران صرفا اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند تا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.

ادعای گرفتن وثیقه سنگین و سند خانه برای ویزا، بی‌خبری از وضعیت ورزشکار تا جائیکه رئیس فدراسیون اسکی بگوید «فکر می‌کردند احمدی خواب مانده یا تصادف کرده»، رها کردن ورزشکار در میان انبوه فشار روانی خارج از کشور تا جائیکه احمدی فکر کرده از لیست نهایی خط خورده، همه و همه نشان می‌دهد با یک بی‌کفایتی در فدراسیون طرفیم. کاش مسئولان مرد شرایط پیچیده ورزش ایران بودند.

مرتبط ها