کد خبر: 77476

دانشگاه آزاد با ارائه راهکار علمی سلامت جامعه را ارتقا می‌بخشد

نخستین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی، نوآوری و فناوری گیاهان دارویی معطر با رویکرد برنامه علمی صنعت و تجارت با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در شهرقدس برگزار شد.

نخستین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی، نوآوری و فناوری گیاهان دارویی معطر با رویکرد برنامه علمی صنعت و تجارت با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در شهرقدس برگزار شد. دکتر طهرانچی در این همایش گفت: «اگرچه تا رسیدن به نقطه مطلوب در صنعت غذا و داروهای گیاهی فاصله زیادی داریم، ولی بدون‌شک سعی داریم این پژوهش‌ها را به زندگی مردم برسانیم و فقر و بیماری را از جامعه برطرف کنیم.» رئیس دانشگاه آزاد مباحث مربوط به گیاهان دارویی را با توجه به شرایط و موقعیت خاص کشور ایران مهم عنوان کرد و افزود: «در این زمینه باید بتوانیم شبکه بسیار قوی ایجاد و سعی کنیم به دانشجویان بیاموزیم که چگونه بتوانند مبتنی‌بر این صنایع با کسب مهارت، تجربه و تحقیق شغل ایجاد کرده و به درآمد از محل تولیدات علمی و تحقیقات دست پیدا کنند.»
وی حل مشکلات جامعه در بخش صنعت غذا و داروهای گیاهی، مهارت‌افزایی، کارآفرینی و ایجاد کسب‌وکار‌های جدید را با توجه به ظرفیت های بالای دانشگاه آزاد اسلامی امکان‌پذیر دانست و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی به‌سمت علم و پژوهش‌های کاربردی گام برداشته و در زمینه غذا و داروهای گیاهی برنامه‌های بسیار جدی دارد و سعی می‌کند با دریافت راهکارهای علمی و عملی محققان دانشگاهی سطح سلامت افراد جامعه را ارتقا بخشد.»

واحدهای دانشگاهی تلاش خود را در توان‌افزایی اساتید به‌کار ببرند
نشست هم‌اندیشی معاونان فرهنگی و دانشجویی واحدهای ویژه و سطح یک دانشگاه آزاد اسلامی با حضور فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی و داریوش جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
جهان‌بین در این نشست با تاکید بر اهمیت اقطاب اثرگذار در فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه، گفت: «نقش اقطاب اثرگذار مانند معلم، استاد، مدیریت، خانواده و محیط‌های رفاقتی جامعه بسیار برجسته است و باید به آن توجه ویژه داشت.»
وی با بیان اینکه لازم است ارتباط مستقیم و رودررو با دانشجویان در محیط دانشگاه افزایش یابد، اظهار داشت: «اگر این ارتباط صورت نگیرد و مدیریت نشود، ممکن است باعث به وجود آمدن یک فضای دوقطبی شود که البته مطلوب نخواهد بود. در این زمینه اساتید بیشترین ارتباط را با دانشجویان دارند و قطعا تاثیری دوچندان در برقراری این ارتباط خواهند داشت.» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «لازم است با اتخاذ سیاست‌های درست، از دانشجویان هوادارانی واقعی برای انقلاب اسلامی و دین بسازیم. دانشگاه آزاد اسلامی دارای یک‌میلیون و 250 هزار دانشجو است که همین امر مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی را مضاعف می‌کند. در این زمینه بیشترین نقش را اساتید دانشگاه برعهده دارند و لازم است واحدهای دانشگاهی تمام تلاش خود را در توان‌افزایی اساتید و اعضای هیات علمی به کار ببرند.» وی با بیان اینکه پس از هوادارسازی، دو موضوع «عنصر» و «عضو» از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: «در این زمینه نیز اساتید، تشکل‌های دانشجویی و شبکه‌سازی نقش پررنگی دارند.»
جهان‌بین همچنین بر لزوم کاهش تصدی‌گری در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری جشنواره‌های امامت و مهدویت، برگزاری جلسات تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی، برگزاری شوراهای تعامل خانواده و دانشگاه، برگزاری جلسات فکری و... تاکید کرد.

  معاونان فرهنگی بازوهای توانمند دانشگاه در جهاد تبیین هستند
در ادامه این نشست جاوید معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد با تاکید بر اهمیت جهاد تبیین در دانشگاه، گفت: «معاونان فرهنگی بازوهای توانمند دانشگاه در جهاد تبیین هستند و باید در این زمینه تلاش حداکثری داشته باشند.»
وی با اشاره به چالش‌های دانشگاه آزاد اسلامی در چند سال گذشته گفت: «شیوع کرونا کاهش هرم جمعیت جوان، افزایش مراکز آموزش عالی، پرداخت 1200 میلیارد تومان به بازنشستگان و بازخریدشدگان دانشگاه و... ازجمله چالش‌های دانشگاه آزاد اسلامی بود که دکتر طهرانچی با اتخاذ سیاست‌ها و تدابیر لازم توانست دانشگاه را در مسیر اعتلا و موفقیت نگه دارد. امروز با گذار از چالش‌های یادشده، در دانشگاه شرایط مناسبی برقرار است.»
جاوید ادامه داد: «حقوق کارکنان و اعضای هیات‌علمی در چندسال اخیر با شیب قابل‌قبولی افزایش داشته است. در تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سامانه‌های یکپارچه‌ای ازجمله آموزشیار و پژوهشیار راه‌اندازی شده که در یکپارچه شدن امور دانشگاه تاثیر بسزایی داشته است. درحال‌حاضر هیچ توسعه کمّی در دانشگاه نداریم و تمام تمرکز بر توسعه کیفیت و افزایش امور رفاهی کارکنان است.»
معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با تاکید بر اهمیت درآمدزایی غیرشهریه‌ای در دانشگاه، گفت: «حوزه فرهنگی اگر درآمدزایی برای خود ایجاد کند، می‌تواند تمام آن را در حوزه مربوط به خود هزینه کند.»
در ادامه این نشست جلسه پرسش و پاسخ با حضور معاونان فرهنگی و دانشجویی برگزار شد. همچنین قرار است در این نشست سه‌روزه جلسات پرسش و پاسخ با حضور رئیس مرکز حراست دانشگاه، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی، مدیرکل دانشجویی، مدیرکل تشکل‌های اسلامی، رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی، رئیس مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی و رئیس باشگاه رشد استعدادهای هنری و ادبی جوان برگزار شوند.
همچنین در روز دوم برگزاری این نشست کمیسیون‌های فرهنگی اجتماعی، امور دانشجویی، تشکل‌های اسلامی، ورزش و تربیت‌بدنی، نظارت و ارزشیابی برگزار خواهند شد.

مرتبط ها