کد خبر: 77469

مصطفی کارخانه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: سهمیه المپیک پاریس را کسب خواهیم کرد

عملکرد عطایی از آلکنو بهتر است

برگزاری 18 رویداد بین‌المللی در بخش مردان و زنان باعث شده است که سال 2023 تبدیل به سال سرنوشت‌سازی برای والیبال کشورمان شود. برگزاری رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال، بازی‌های آسیایی هانگژو، مسابقات قهرمانی آسیا و از همه مهم‌تر انتخابی المپیک 2023 پاریس از مهم‌ترین رویدادهایی خواهد بود.

مهدی منصرف، خبرنگار:برگزاری 18 رویداد بین‌المللی در بخش مردان و زنان باعث شده است که سال 2023 تبدیل به سال سرنوشت‌سازی برای والیبال کشورمان شود. برگزاری رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال، بازی‌های آسیایی هانگژو، مسابقات قهرمانی آسیا و از همه مهم‌تر انتخابی المپیک 2023 پاریس از مهم‌ترین رویدادهایی خواهد بود که تیم ملی مردان والیبال ایران در آن حضور خواهد داشت. مصطفی کارخانه سرمربی سابق تیم ملی والیبال و یکی از کارشناسان و پیشکسوتان والیبال کشورمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با وجود تاکید بر سال سخت والیبال ایران اعتقاد دارد با حضور عطایی و بازیکنان جوان آینده والیبال ایران روشن است. این گفت‌وگو را در زیر بخوانید.

سال 2023 را با توجه به برگزاری رقابت‌های لیگ ملت‌ها، بازی‌های آسیایی، قهرمانی آسیا و انتخابی المپیک 2024 پاریس برای والیبال ایران چگونه می‌بینید؟
سال بسیار پرفشار و پرترافیکی برای والیبال کشور، فدراسیون و تیم‌های ملی خواهد بود و مهم این است که ارکان فدراسیون باید خود را برای این سختی آماده کند. فدراسیون والیبال و در راس آن آقای داورزنی نسبت به این سختی‌ها آگاه است و طی جلساتی که داشتیم همواره به‌درستی دغدغه و نگرانی دارد. فکر می‌کنم اشراف و مهارت داورزنی و آگاهی او بر سختی کار باعث می‌شود دغدغه و نگرانی‌ها برطرف شود.

اولین رویداد تیم ملی والیبال مسابقات لیگ ملت‌ها در خردادماه سال آینده خواهد بود؟
با شناختی که از عطایی و همکاران او دارم، می‌دانم آنها نیز به شرایط اشراف و آگاهی دارند. اتفاق خوب در فدراسیون والیبال این است هر کسی براساس شرح وطایف خود کار را جلو می‌برد و این نیز به توانمندی داورزنی بازمی‌گردد. عطایی شرح وظایف خود را می‌داند و مجموعه خود را خوب مدیریت می‌کند. قرار است استارت تمرینات تیم ملی از اواخر سال زده شود. در روزهای گذشته با عطایی بودم و او به‌خوبی لیگ و بازیکنان لژیونر را رصد می‌کند. اینکه سرمربی تیم ملی ما خودش در لیگ تیم دارد و بازیکنان را رصد می‌کند اتفاق خوبی است و خیلی به تیم ملی کمک خواهد کرد.
شما همواره از حضور مربی ایرانی در تیم ملی حمایت کردید و عطایی نیز پس از انتخاب به‌عنوان سرمربی تیم ملی عملکرد قابل‌قبولی داشته است. فکر می‌کنید با توجه به تعدد رویدادهای تیم ملی در سال‌ جاری باز هم عطایی به‌خوبی پرچم مربیان داخلی را بالا نگه خواهد داشت؟
همواره از مربیان ایران حمایت کرده‌ام و صد درصد اعتقاد دارم عطایی پرچم مربیان ایرانی را بالا نگه خواهد داشت. فقط از همه مربیان ایرانی درخواست می‌کنم از او حمایت کنند. زمانی حضور در تیم ملی نوبت من بود و زمانی این نوبت به دیگران رسید و درحال حاضر نوبت عطایی است. عطایی نماینده مربیان ایرانی در تیم ملی است و همه باید با همبستگی و همدلی کمک کنند تا در آینده نوبت آنها شود. فعلا نوبت عطایی است و وظیفه همه نیز کمک به او و تیم ملی است. قبل از عطایی، آلکنو را به‌عنوان یکی از بهترین مربی دنیا استخدام کردیم و تیم هفتم ما را تبدیل به تیم دوازدهم کرد. به‌خدا عطایی نتایج بهتری از الکنو گرفته است و حداقل حضور او برای فدراسیون به‌صرفه‌تر است. البته فدراسیون انتظار و دوست دارد با حضور مربی ایرانی همدلی بیشتر باشد.

قبول دارید توقعات از عطایی نسبت به ابتدای حضور در تیم ملی بالاتر رفته است و کار او نسبت به سال گذشته سخت شده است؟ 
قطعا کار او سخت‌تر است، اما عطایی مربی سرد و گرم چشیده‌ای است که کارش را بلد است. از نظر من با حضور عطایی می‌توان روزهای خوبی را برای والیبال متصور شد.

در والیبال حضور مربی تیم‌های ملی در تیم‌های باشگاهی مرسوم است، اما ممکن است این موضوع حواشی و اتفاقاتی نیز به دنبال داشته باشد. اتفاقات دیدار هراز آمل و مس رفسنجان در هفته‌های گذشته لیگ والیبال و واکنش عطایی به‌عنوان سرمربی هراز آمل از این دست حواشی است. با توجه به این شرایط با حضور مربی تیم ملی در تیم‌های باشگاهی موافق هستید؟
هم موافق هستم و هم مخالف. موافق از این جهت که سرمربی تیم ملی در جریان لیگ برتر والیبال تیمداری و مدام بر تجربیاتش اضافه می‌‌شود. تجربیات در زمان کوچینگ به دست می‌آید. از طرفی اگر روزی بخواهیم به عطایی، مومنی‌مقدم و وکیلی بگویم که در مسابقات باشگاهی تیمداری نکنند، باید آنها را تامین مالی کنیم. با توجه به اینکه فدراسیون ما آماتوری است، برای مربیان داخلی بودجه آنچنانی نمی‌تواند بگذارد. مگر فدراسیون اساسنامه‌ای را مصوب کند و به اندازه باشگاه‌ها به مربیان تیم ملی بدهد و از آنها بخواهد دیگر در تیم‌های باشگاهی مربیگری نکنند.

با توجه به تعدد رویدادهای تیم‌های ملی والیبال به نظر می‌رسد که فدراسیون نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولان وزارت ورزش از لحاظ بودجه است؟
والیبال تنها رشته تیمی و توپی است که در سطح دنیا می‌درخشد. جایگاه والیبال ایران در سالیان اخیر به قدری بالا رفته است که دنیا ما را قبول کرده است. به نظر من در این شرایط باید رئیس فدراسیون والیبال همواره مورد تشویق قرار بگیرد و فدراسیون نیز در ردیف بودجه در ردیف اول قرار داشته باشد. البته با مدیریت داورزنی خلأیی در بحث مالی نمی‌بینم و آنچه نیاز والیبال ایران است، اتحاد و همدلی است.

سیاستگذاری فدراسیون با توجه به تعدد رویدادها در سال میلادی جاری باید چگونه باشد و نیاز به تشکیل تیم‌های دیگر احساس نمی‌شود؟
عطایی بالاخره سرمربی تیم ملی است و با توجه به پاسخگویی ایشان باید همه کارها از کانال او انجام شود. خوشبختانه در نفرات عطایی بازیکنان باتجربه و جوان حضور دارند و نفرات رده سنی جوانان را در لیست او دیدم. پشتوانه‌سازی برای آینده والیبال اتفاق خیلی مهمی است. ما اگر همیشه 20، 30 بازیکن آماده داشته باشیم، می‌توانیم آنها را به رویدادهای مختلف اعزام کنیم. در لیگ ملت‌ها ما می‌توانیم بازیکن بیشتری را استفاده کنیم و این موضوع باعث خواهد شد به بازیکنان برای رویدادهای مختلف فشاری نیاید. اعتقاد دارم اگر قرار است تیمی دیگر را به مسابقات مانند قهرمانی آسیا اعزام کنیم باید این موضوع با هماهنگی سرمربی تیم ملی باشد تا دغدغه و نگرانی نداشته باشد.

مدال طلای بازی‌های آسیایی والیبال قطعا برای ورزش کشور مهم است و فکر می‌کنید این مدال، این دوره نیز کسب خواهد شد؟ 
مدال طلای بازی‌های آسیایی خیلی مهم است و برای این مهم برنامه‌ریزی نیز شده است و باید برای آن انرژی و وقت گذاشت.

فکر می‌کنید والیبال ایران سهمیه المپیک را این بار نیز کسب خواهد کرد؟
به نظر من سهمیه را کسب خواهیم کرد. چرخه والیبال خوب می‌چرخد. جوانان خوبی را در لیگ برتر می‌بینم و لژیونرهای بسیار خوبی داریم و اگر از ظرفیت، پتانسیل‌ و قابلیت‌ها خوب استفاده کنیم و در کنار آن اتحاد، همبستگی و همدلی داشته باشیم توانایی انجام کارهای بزرگ را خواهیم داشت و می‌توانیم یقه همه تیم‌ها را بگیریم. این توانایی را در وجود عطایی، کادر فنی و بازیکنان می‌بینم و از همه مهم‌تر فدراسیون کاربلدی داریم. این شرایط باعث می‌شود جای نگرانی باشد و خروجی این اتفاقات نتایج خوبی باشد.

با توجه به مسئولیت شما در تیم والیبال مس رفسنجان، لیگ امسال را چطور دیدید؟
لیگ امسال غیرقابل پیش‌بینی شده است و این نشان‌دهنده رشد والیبال و فراگیری بیشتر این رشته است. جوانان خیلی رشد کردند و امسال سال جوانان بود که در لیگ کارهای بزرگی انجام دادند.

پس با این شرایط می‌توانیم در لیگ ملت‌ها شاهد ظهور ستاره‌های جوانی دیگر باشیم؟
صددرصد این اتفاق خواهد افتاد. با این جوانان آینده والیبال را بسیار روشن می‌بینم.

سرنوشت قهرمانی لیگ امسال را چطور می‌بینید؟
پیش‌بینی بسیار سخت است و حتی پیش‌بینی قهرمانی هراز آمل تیم صدرنشین جدول خیلی سخت است. هراز آمل، پیکان، شهداب یزد و اردکان تیم‌های صاحب‌نام هستند و پاس گرگان و هورسان رامسر نیز تیم‌های خوبی هستند و همین باعث سختی پیش‌بینی قهرمان شده است.

در روزهای گذشته از عدم سرمایه‌گذاری در تیم والیبال مس رفسنجان اظهار گلایه کرده بودید؟
به‌عنوان مشاور مدیرعامل مس رفسنجان آمدم. اعتقاد دارم پورمحمدی مدیر توانمند و کاربلدی است و با مدیریت ایشان آینده را خیلی خوب می‌بینم.

تغییرات کادرفنی مس رفسنجان باعث جدایی این تیم از قعر جدول خواهد شد؟
اسماعیل بادرنگین و اکبر خداوردی انصافا برای این زحمت کشیدند و نمی‌شود این زحمات را نادیده گرفت. روز اول که می‌خواستند بودجه برای تیم در نظر بگیرند خیلی کم بوده است و شاید این نفرات نیز تقصیری نداشتند، اما در هر صورت تیم درحال سقوط بود و باید شوکی وارد می‌شد. قرعه به نام سرمربی تیم افتاد و سیاست باشگاه این بود، اما از بادرنگین صمیمانه تشکر می‌کنم.

مس رفسنجان در لیگ ماندنی خواهد شد؟
سال گذشته با حضور ما اتفاقات خوبی در تیم افتاد و امیدوارم امسال نیز این اتفاقات تکرار شود. مجموعه مس بزرگ است و با مدیریت پورمحمدی امیدوارم اتفاقات خوب برای این مجموعه بیفتد. دلخوشی مردم رفسنجان تیم‌های این شهر است. 
 

مرتبط ها