کد خبر: 77435

جوابیه سازمان سنجش به گزارش «فرهیختگان»

آزمون سراسری از رویدادهای مهم و حساس در کشور است که سرنوشت تعداد زیادی از داوطلبان و خانواده‌های آنها به نتیجه آن گره خورده است.

جناب آقای محمدامین ایمانجانی، مدیرمسئول محترم روزنامه فرهیختگان
 با سلام، احتراما با توجه به درج مطلبی در صفحات نخست شماره 4528 مورخ 1401/11/01 آن روزنامه با عنوان «سطح مدیریت لو رفت»، مقتضی است توضیحات زیر براساس قانون مطبوعات و به منظور روشن شدن اذهان عمومی در همان صفحه منتشر گردد‌.
1- آزمون سراسری از رویدادهای مهم و حساس در کشور است که سرنوشت تعداد زیادی از داوطلبان و خانواده‌های آنها به نتیجه آن گره خورده است. در سال‌های اخیر رشد فناوری‌های ارتباطی امکان سو استفاده برخی گروه‌های سازمان یافته کلاهبرداری را فراهم کرده و تلاش می‌کنند سؤالات آزمون سراسری را پس از شروع آزمون به وسیله ابزارهای الکترونیکی شبه جاسوسی در زمان کوتاهی به خارج ا‌ز حوزه‌های امتحانی ارسال نموده و پاسخ سؤالات را برای برخی داوطلبان ارسال نمایند که البته با تمهیدات اتخاذ شده و با کمک شرکت‌های دانش‌‌بنیان و دیگر راهکارهای قانونی این اقدامات در نهایت برای متخلفان موفقیت‌‌آمیز نبوده و ا‌ز ورود غیرعلمی داوطلبان جلوگیری شده است. در سال جاری نیز اقدامات فراوا‌نی در راستای مبارزه با این شبکه‌های شیادی از سوی سازمان سنجش آموزش کشور و دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و قضایی انجام شده است و در آخرین اقدام نیز با موافقت شورای امنیت کشور و با اطلاع‌رسانی گسترده قبلی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدام به محدودیت اینترنت موبایل در محل حوزه‌های آزمون در ساعت محدودی از برگزاری آزمون کرد که باعث ارتقای امنیت آزمون شد و از وقوع ده‌ها تقلب و تخلف برنامه ‌ریزی شده جلوگیری کرد‌.
2- در بخشی از گز‌ا‌رش آن روزنامه بدون ارائه سندی ادعا شده است که «شبهاتی که پیرامون لو رفتن سؤالات کنکور قبل از برگزاری آزمون هست، به‌مراتب بیشتر، قابل پیگیری‌تر و جدی‌تر از لو رفتن سؤالات و دفترچه آزمون حین برگزاری آن است. چه تدبیری برای این موضوع شده؟ چه اقداماتی صورت گرفته و چه توفیقاتی حاصل شده؟» که لازم به توضیح است تاکنون هیچ سؤا‌لی پیش از آزمون منتشر نشده است و این شبهه افکنی بدون سند صحیح نیست. همانگونه که بارها تشریح شده است سؤالات با فرایندی پیچیده و در قرنطینه سختگیرانه به محل آزمون منتقل می‌شود و تمهیدات پیش‌بینی شده برای انتشار سؤالات حین آزمون و جلوگیری از انتقال پاسخ‌ها به داوطلبان بوده است که بررسی‌ها نشان دهنده موفقیت کامل آن است. در آزمون سراسری تیر ماه سال گذشته از حدود 850 نفر از داوطلبان ابزار الکترونیکی کشف شد و نتیجه آزمون بیش از 1000 داوطلب نیز با شبهه مواجه شد که خوشبختانه این میزان در آزمون دی‌ ماه کاهش چشمگیری داشته که نشان دهنده موفقیت اقدامات بوده است‌.
3- کارشناسان مختلف در طول ساعات گذشته اذعان دارند که در این آزمون تقلب تأثیرگذاری که منجر به ورود غیرعلمی داوطلبی به دانشگاه شود رخ نداده و تخلفات صورت گرفته در این آزمون نیز بسیار کمتر از آزمون‌های گذشته است و از همه توان برای جلوگیری از خدشه به آزمون استفاده شده است، لذا از رسانه‌ها انتظار می‌رود حقایق برگزاری آزمون سراسری را منصفانه به آگا‌هی مخاطبان خود برسانند‌. 
علیرضا کریمیان
مشاور رئیس سازمان و مدیر کل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین‌الملل

مرتبط ها