کد خبر: 77431

«فرهیختگان» از اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در رفع آلودگی هوا گزارش می‌دهد

مسئولان در استفاده از تحقیقات دانشگاه جدی نیستند

امروز دیگر آلودگی هوا برای هیچ شهری در ایران یک موضوع دور از تصور نیست و هر شهر بسته به بزرگی و کوچکی با این پدیده چرک گلاویز است.

راضیه فلاح، خبرنگار:امروز دیگر آلودگی هوا برای هیچ شهری در ایران یک موضوع دور از تصور نیست و هر شهر بسته به بزرگی و کوچکی با این پدیده چرک گلاویز است. شاید توقع حل این بحران از سوی دانشگاه امر خطایی نباشد، به‌خصوص که دانشگاه آزاد این روزها در کسوت یک دانشگاه اجتماعی درصدد حل مشکلات کشور از مسیر آمایش سرزمینی و کاربردی کردن پایان‌نامه‌هاست. هرچند با همه کارهای انجام‌شده توسط دانشگاه‌ها و البته دانشگاه آزاد اسلامی، هنوز با مشکلات قبلی دست به گریبان هستیم. این بخشی از سوالی است که امروز ما را بر آن داشت تا به‌دنبال پاسخ باشیم. در گزارش زیر علت‌های مختلف آلودگی‌ها و راهکارهای مقابله با آنها را درکنار چالش‌هایی که مانع از اجرای طرح‌های تحقیقاتی می‌شود، بررسی کرده‌ایم و با دونفر از روسای مراکز تحقیقاتی برتر حوزه محیط‌زیست و دونفر از اعضای هیات‌علمی رشته محیط‌زیست -که به این حوزه ورود کرده‌اند- گفت‌وگو داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

مسئول مرکز تحقیقات علوم آب و محیط‌زیست دانشگاه آزاد واحد شوشتر:
شرایط امروز از پیشگیری گذشته و باید به فکر درمان بود

 احسان دریکوند، مسئول مرکز تحقیقات علوم آب و محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر درخصوص اقداماتی که امسال در این مرکز برای رفع آلودگی هوا انجام شده، عنوان کرد: «متاسفانه امسال این مرکز در زمینه آلودگی هوا اقدامات اجرایی انجام نداده و سنجش آلاینده‌ها بیشتر فعالیتی بوده که درخصوص آلودگی هوا در سال گذشته انجام شده است. این مرکز آلاینده‌های هوا را در اطراف صنایع و شهرها سنجیده و میزان آلاینده‌های مکان‌های مختلف را با مقدار استاندارد مقایسه کرده است. از سوی دیگر روزهای تعطیلی شهرها و عوامل مهم آن روزها را نیز بررسی کرده ‌و متاسفانه درنتیجه این بررسی‌ها و ارزیابی‌ها برای شرایط هوایی استان خوزستان چشم‌انداز مناسبی رؤیت نشده است.»
او در توضیح بررسی سنجش آلاینده‌ها گفت: «برای به‌دست آوردن کیفیت هوا باید تعدادی از پارامترها مانند ترکیبات معلق، ترکیبات گوگردی و چند عامل دیگر را اندازه گرفت و در یک فرمول قرار داد، در نتیجه با عدد حاصله از این اقدام کیفیت هوا مشخص می‌شود. زمانی که کیفیت هوا مشخص شد، طبقه‌بندی هوا مشخص می‌شود. در این مرحله است که کیفیت هوای مناسب برای افراد خاص، کودکان و دیگران اعلام می‌شود. با توجه به نتایج به‌دست آمده کیفیت هوا در استان خوزستان در یک‌سال گذشته برای بیشتر افراد نامناسب بوده است.»
دریکوند درباره عمده آلودگی یک‌سال گذشته استان خوزستان اظهار کرد: «آلودگی هوا در این استان فصلی است و بسته به زمان و مکان تفاوت دارد. درحال‌حاضر به‌علت تفاوت سوخت‌های کارخانه‌های اطراف شهرها آلودگی ثانویه ایجاد شده است. به بیان دیگر در برخی ایام سال، استان خوزستان تنها آلودگی ذرات معلق و گردوغبار دارد اما در این فصل عمده آلودگی ناشی از مصرف آلاینده‌های سوخت فسیلی است. البته درکنار این آلودگی گردوغبار، میهمان همیشه خوزستان همیشه پای صحنه حاضر است.»
مسئول مرکز تحقیقات علوم آب و محیط‌زیست دانشگاه آزاد واحد شوشتر با بیان اینکه هر آنچه باید و نباید در هوای شهرهای استان خوزستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: «به‌طورکلی هوای استان با مرکزیت شهر اهواز سالم نیست. شاید در برخی شهرهای کوچک که هنوز زیاد صنعتی نشده‌اند، هوای پاکت‌تری وجود داشته باشد اما شهرهای بزرگی مانند اهواز بیشتر روزهای سال به‌طور مداوم آلوده هستند. بدون اغراق و با مشاهدات میدانی، روزی که هوا سالم باشد در این استان وجود ندارد.»
دریکوند درباره راهکارهایی که این مرکز تحقیقات برای کنترل آلودگی هوا ارائه داده، عنوان کرد: «زمانی که پیشگیری انجام نشود باید به فکر درمان بود. محیط‌زیست نیز از این شرایط مستثنی نیست و به‌علت آنکه پیشگیری در این زمینه انجام نشده، امروز مجبور به درمان هستیم. درمان‌ها به نسبت پیشگیری، زمانبر و هزینه‌برتر هستند حتی در برخی مواقع زمان و هزینه از دست می‌رود اما نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. به بیان دیگر نمی‌توان گفت با درمان حتما به نتیجه مورد نظر و بهبودی کامل دست پیدا می‌کنیم.»
مسئول مرکز تحقیقات علوم آب و محیط‌زیست دانشگاه آزاد واحد شوشتر درخصوص شیوه‌های پیشگیری آلودگی هوا گفت: «جایگزینی سوخت مناسب و استاندارد، احداث کارخانه‌ها در مکان مناسب که در مسیر بادهای قالب نباشند و استفاده از فناوری‌های روز دنیا و دوستار محیط‌زیست به معنی قرار گرفتن در مسیر پیشگیری است. اما زمانی که به هیچ کدام از این موارد اهمیت داده نشود باید سراغ راه‌های درمانی رفت که بسیار هزینه‌بر هستند. خیلی از کارخانه‌ها می‌توانستند در مکانی بهتر از فضایی که امروز احداث شده‌اند تاسیس شوند و در نتیجه بسیاری از مشکلات امروز را نیز نداشتیم.»
او با بیان اینکه راهکارها به سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند مدت تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: «همه محیط‌زیست و راهکارهای درمانی آن به هم مرتبط هستند. ساخت‌وساز شهرها خودش عامل تاثیرگذار در آلودگی هواست. نظارت بر متراکم‌سازی و استفاده کمتر از وسایل حمل‌ونقل شخصی را می‌توان به‌عنوان راهکار کوتاه‌مدت و میان‌مدت ارائه داد، برای مثال این روزها نفوذ توده هوای سرد به کشور و مشکلاتی که در گاز‌رسانی به بسیاری از بخش‌های کشور رخ داده، باعث شده از سوخت‌های کم‌کیفیت‌تری در صنایع استفاده شود. همین امر از عوامل تاثیرگذار و مهم استمرار آلودگی هوا شده است و نمی‌توان جلوی پیشرفت صنعت را گرفت اما نباید محیط‌زیست را نیز به‌خاطر پیشرفت صنعت قربانی کرد.»
دریکوند در ادامه افزود: «محیط‌زیست میزبان است و ما میهمانیم و هیچ میزبانی از میهمان ناخوانده خوشش نمی‌آید. امروز انسان هر روز یک نوع آلودگی مانند، صوتی، هوا و آب را برای محیط‌زیست ایجاد کرده است. زمانی که میهمان ناخوانده مشکلاتی را برای میزبان ایجاد کند، بالطبع میزبان استقبالی از این میهمان نمی‌کند. بسیاری از مشکلاتی که امروز کشور در حوزه محیط‌زیست دارد، به همین علت است. توسعه پایدار نیز به همین معنی است. توسعه‌ای که با توجه به محیط‌زیست انجام شود و کمترین آسیب را به طبیعت رساند.»
مسئول مرکز تحقیقات علوم آب و محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر درباره اقداماتی که باید برای توسعه درکنار حفظ محیط‌زیست انجام شود، بیان کرد: «بسیاری از کشورهای پیشرفته برای توسعه محیط‌زیست را نابود کرده‌اند و سپس دوباره به بازسازی آن پرداخته‌اند. امروز درجایگاهی ایستاده‌ایم که می‌دانیم این مسیر خرابی‌های بسیاری را به‌همراه دارد و دیگر نباید در همان مسیر طی‌شده آنها حرکت کرد. استفاده از تجربه آن کشورها حتی می‌تواند هزینه‌ها را کاهش و سرعت پیشرفت را افزایش دهد، برای مثال چین همه پساب خود را به بخش شیلات اختصاص داده و توانسته بزرگ‌ترین تولید‌کننده شیلات دنیا شود، پس می‌توان با یک برنامه‌ریزی درست از همان راهی رفت که چین رفته است و توسعه را درکنار حفظ محیط‌زیست ایجاد کرد.»

مسئول مرکز تحقیقات توسعه پایدار دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد:
فرهنگ حمل‌ونقل عمومی باید تغییر کند

امین شرعی، مسئول مرکز تحقیقات توسعه پایدار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد درخصوص آلودگی هوای غالب شهر نجف‌‌آباد عنوان کرد: «استان اصفهان و شهر نجف‌آباد به‌علت شکل جغرافیایی و محصور شدن در بین صنایع مختلف، آلاینده‌های زیادی از انواع سوخت‌های فسیلی را دارد. این امر به‌قدری است که به نسبت آلودگی حاصل از سوخت‌های فسیلی، آلودگی گردوغبار این منطقه کم است.»
او با بیان اینکه این مرکز نوپاست و به‌تازگی در مسند مسئولیت مرکز تحقیقات نشسته، اظهار کرد: «استفاده از خودروهای فرسوده در ناوگان حمل‌ونقل عمومی اولین موضوعی است که در رابطه با آلودگی هوای شهر نجف‌آباد وجود دارد، پس از این امر تولید زغال از چوب درختان اطراف این شهرستان در آلودگی هوا بسیار تاثیرگذار است.»
عضو هیات‌علمی دانشگاه نجف‌آباد در توضیح تولید زغال در این شهرستان و تاثیر آن بر آلودگی هوا بیان کرد: «اطراف نجف‌آباد باغ‌های بسیاری وجود دارد که افراد سودجو شبانه چوب از آنها قاچاق می‌کنند و در کارگاه‌ها مشغول تولید زغال هستند. این اقدام توسط هر فردی که انجام می‌شود، به میزان قابل‌ملاحظه‌ای آلودگی محیط‌زیستی را به‌همراه دارد. از هر چهار باغ منطقه یکی مشغول به قاچاق چوب و تولید زغال است، از سوی دیگر مازوت‌سوزی که در صنایع انجام می‌شود، عامل مهم و تاثیرگذار دیگری در این حوزه است. وجود شهرک‌های اطراف شهر نیز ناخودآگاه این آلودگی را به‌سمت شهر نجف‌آباد می‌فرستد.»
وی با بیان اینکه برای کنترل آلودگی هوای شهر نجف‌آباد در دادگستری شهر جلسه‌ای برگزار شده و از همه افرادی که به‌نوعی با این موضوع سروکار دارند برای ارائه عوامل و راهکار در این خصوص دعوت شده، گفت: «در این زمینه باید مجموعه‌ای از اقدامات بلندمدت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری انجام شود. به بیان دیگر تنها یک کار و فعالیت را نمی‌توان به‌عنوان درمان قطعی این پدیده ارائه داد. با همه این موارد باید دستگاه‌های مربوط خودروهای فرسوده را جمع‌آوری و اسقاط کنند. این اولین اقدامی است که باید در حوزه آلودگی هوا در شهر نجف‌آباد انجام شود. عدم استفاده از فیلترها در بسیاری از صنایع به‌علت هزینه‌بر بودن، یکی دیگر از مشکلاتی است که در این شهر وجود دارد. در این زمینه بهتر است شرکت‌های دانش‌بنیان وارد میدان شوند و فیلترهای صنعتی را بومی‌سازی و با تعداد انبوه در بازار عرضه کنند، حتی اگر در ابتدای مسیر تولید فیلترهای تولیدشده دانش‌بنیانی از کیفیت کمتری در مقایسه با نمونه خارجی برخورد باشند باز هم به نسبت آنها ارزش بیشتری خواهند داشت. اولین مزیت این فیلترها خدماتی است که شرکت‌ها پس از فروش ارائه می‌دهند که شرکت‌های خارجی آنها را اجرا نمی‌کنند.»
مسئول مرکز تحقیقات توسعه پایدار دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد افزود: «باید فرهنگ حمل‌ونقل عمومی تغییر کند. بسیاری از شهروندان شهر نجف‌آباد زیاد از خودرو شخصی و موتورسیکلت استفاده می‌کنند و نیاز است این روند تغییر کند. مسئولان نیز باید حمل‌ونقل عمومی را توسعه دهند تا افراد وسایل نقلیه عمومی را جایگزین وسایل شخصی کنند، همچنین نیاز است یک‌سری از قوانین بالادستی در زمینه صنایع برای رفتن به‌سمت صنعت سبز یا پاک اجرایی شود. این مواردی است که باید خیلی سریع اجرا شوند اما همه اجرای آنها نیازمند یک‌سری پیش‌نیاز است که باید قبل از اقدامات عملی کرد.»
او با بیان اینکه مسئولان نیز برای تامین اجرای طرح‌های محیط‌زیستی نیاز به بودجه زیادی دارند، توضیح داد: «شرایط اقتصادی کشور مسئولان را در موقعیت سختی قرار داده و آنها با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو کرده است. توسعه و رهایی از مشکلات اقتصاد به‌خودی‌خود اهمیت زیادی دارند اما نباید این هدف توجیهی برای عدم رعایت اصول محیط‌زیست شود. بسیاری از کودکان نجف‌آباد امروز با بسیاری از بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا مانند بیماری‌های ژنتیک خونی درگیرند و این یک هشدار جدی به مسئولان است. در همین ایام که اوج آلودگی‌های هوا در کشور رخ داده، بسیاری از مراجعان بیمارستانی را کودکانی تشکیل داده‌اند که با علائم مربوط به مشکلات ناشی از آلودگی هوا مانند تنگی تنفس به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.»
شرعی با بیان اینکه متاسفانه رشته محیط‌زیست در واحد نجف‌آباد به علت برخی مشکلات از قبیل اشتغال پس از تحصیل از رونق افتاده و افراد کمی در این رشته تحصیل می‌کنند، عنوان کرد: «این واحد توانسته طرح‌های مختلف پژوهشی را برای بخش‌های مختلف یک کارخانه انجام و با توجه به مشکلاتی که صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه، سپاهان اصفهان، ذوب‌آهن اصفهان و سیمان سپاهان داشتند؛ تحقیقات را در قالب پایان‌نامه ارائه دهد. در این تحقیقات مدلسازی پخش و پراکندگی آلودگی‌ها بررسی شده است. روی عوامل دیگر ایجاد آلودگی استان مانند کارگاه‌های طلاسازی نیز پژوهش‌هایی انجام شده است. در نتیجه این پژوهش‌ها میزان آلاینده‌های این کارگاه‌ها و نقاطی که آنها بیشتر پخش می‌شوند؛ مشخص و مدلسازی شده است.»
مسئول مرکز تحقیقات توسعه پایدار دانشگاه آزاد واحد نجف‌آباد در ادامه افزود: «در یک سال گذشته برای حوزه آلودگی هوا، واحد نجف‌آباد 5 مقاله و ISI ارائه داده است.»

رئیس دانشکده محیط‌زیست دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات:
 بسیاری از موانع پژوهشی در ساختار دانشگاهی است

هادی کیادلیری، رئیس دانشکده محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وتحقیقات درخصوص پروژه‌هایی که از سوی مسئولان به این دانشکده ارائه شده؛ گفت: «پروژه‌ای از جانب هیچ نهاد و سازمانی به واحد ارائه نشده است. همه فعالیت‌های تحقیقاتی حوزه محیط‌زیست و منابع انسانی دانشکده مشکلات و چالش‌های مختلف را رصد کرده و در نتیجه راه‌حل چالش‌ها و تحقیقات مشخص هر چالش در همه حوزه‌های محیط‌زیستی شناسایی شده است. این اطلاعات در یک مجموعه 400 صفحه‌ای مکتوب شده و هدف‌گذاری برای انجام هر پژوهش مشخص شده است. در سال 1401 در مقاطع دکتری و کارشناسی‌ارشد 12 دانشجو، هر مقطع 6 نفر از پایان‌نامه‌های خود با موضوع آلودگی هوا دفاع کرده‌اند. 6 مقاله ISI، 8 مقاله علمی پژوهش احصا شده است. یکی از تحقیقاتی که در حوزه گردوغبار در سال گذشته در این دانشکده انجام شد مربوط به تاثیر درختان در جذب این آلودگی هوا بوده است.»
او با بیان اینکه بسیاری از مشکلات و موانع اجرای پژوهش‌ها داخلی است، بیان کرد: «درست است که برای بسیاری از چالش‌ها راهکار ارائه شده؛ اما به علت برخی موانع ساختاری و علمی دانشجویان و هیات‌علمی تمایلی به انجام آنها ندارند. به‌عنوان مثال افرادی که برای ارائه راهکار زیست‌محیطی تلاش تحقیقاتی می‌کنند با آنکه این پژوهش‌ها کاربردی است اما فرد محقق دیگر نمی‌تواند مقالات ISI ارائه دهد. برخی موضوعات محیط‌زیستی قابلیت ارائه بین‌المللی دارد. اما بیشتر پژوهش‌ها به علت آنکه به‌طور اختصاصی برای چالش‌های کشور انجام شده؛ توانایی ارائه در سطح بین‌الملل را ندارد. درحالی که الزام ساختاری دانشگاه افراد را به ارائه مقالات ISI سوق می‌دهد؛ محقق مجبور است در این مسیر حرکت کند. اگر ریل‌های دانشگاهی درست نشود؛ بسیاری از چالش‌ها بر جای خود پا برجا خواهد ماند.»
کیادلیری در ادامه افزود: «بسیاری از مشکلات محیط‌زیست کشور امروز ریشه‌های فرهنگی و مدیریتی دارد و صرفا به حوزه تکنولوژی و پژوهشی خلاصه نمی‌شود. برای تغییر این موارد نیز باید اصلاحات ساختاری ایجاد شود. باید براساس مشکلات و چالش‌های ملی ساختارهای تحقیقاتی برطرف و پژهش‌ها انجام شود. هر توسعه بر بستر فرهنگی جامعه تعریف می‌شود و در این امر شکی نیست؛ اما برخی از کشورهای توسعه‌یافته نیز استفاده از تکنولوژی را در کنار فرهنگ‌سازی استفاده کرده‌اند. برای مثال در حوزه آلودگی هوا باید در جای احداث کارخانه‌ها دقت بیشتری انجام شود. بیشتر آلودگی هوای شهرهای بزرگ بیشتر از ناوگان حمل‌ونقل عمومی فرسوده است. همچنین کمبود ناوگان حمل‌ونقل اندازه بسته به نیاز امروز جامعه نیز خود عامل دیگری است که مردم را به استفاده از خودرو شخصی ترغیب می‌کند. اصلاح این ساختارها باید در نهادهای بالا دستی انجام شود.»
رئیس دانشکده محیط‌زیست دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات با بیان اینکه امروز در کشور بسیاری از مشکلات رخ داده و باید به فکر چاره بود، عنوان کرد: «پیش‌آگاهی، پیش‌بینی و پیشگیری در هیچکدام از طرح‌های پژوهشی در نظر گرفته نمی‌شود و تنها درنهایت به کنترل مشکلات فکر می‌شود. درحالی‌که برای پیش‌آگاهی باید اطلاعات داشت تا بتوان پیشگیری کرد. برای مثال امروز برای بسیاری از صنایع از سوخت مازوت استفاده می‌شود. زمانی که این اقدام انجام می‌شود مردم با چه اقدامی جلوی آلودگی بیشتر را بگیرند؟ همین امر نیز در نتیجه تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی است.»
او با بیان اینکه دانشگاه آزاد در ترویج علم با آمایش سرزمینی درست عمل کرده، توضیح داد: «این نهاد دانشگاهی توانسته مانند بسیاری از دانشگاه‌ها در زمینه اقدامات علمی، بسیاری از مشکلات کشور را شناسایی و برای آنها راهکار نیز ارائه دهد. تا قبل از سال 1970 کشورهای توسعه‌یافته تصور می‌کردند برای رسیدن به توسعه باید از هر راهی استفاده کرد. پس از این دهه ملت‌ها متوجه شدند که توسعه داشتن بدون در نظر گرفتن فردا اتفاق نخواهد افتاد. در نتیجه راه‌های بینابین را برای توسعه استفاده کردند و راهکارهای علمی برای هر مسیر توسعه را نیز پیدا کرده‌اند. ایران نیز باید از همین مسیر برود و هر اقدام توسعه‌ای را با توجه به علم و پژوهش پیش ببرد.»
کیادلیری درباره اقداماتی که با توجه به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد در حوزه محیط‌زیست انجام شده، اظهار کرد: «نمی‌توان بدون در نظر گرفتن مشکلات و روند رشد آنها از درصد رشد علمی در بخش محیط‌زیست سخن گفت. اما با توجه به تاکیدی که بر کاربردی بودن تحقیقات در سند تحول انجام شده، هدف‌گیری به سمت مشکلات رفته و در نتیجه می‌توان با سازمان‌های متولی دولتی به گفت‌وگو نشست. این امر یک چشم‌انداز بسیار خوبی ایجاد کرده و امید است از همین مسیر همه ریل‌گذاری‌های کلان علمی نیز به‌سمت درستی برود.»

مدیرگروه محیط‌زیست دانشگاه آزاد واحد اهواز:
تنها 40 درصد بنزین تولیدی کشور استاندارد است

محبوبه چراغی، مدیرگروه محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز درخصوص تعداد تحقیقاتی که در سال گذشته با محوریت آلودگی هوا در این واحد انجام شده، اظهار کرد: «در مدت یک سال گذشته حدود 5 پایان‌نامه در مقطع دکتری و حدود 30 پایان‌نامه در مقطع کارشناسی‌ارشد با موضوع آلودگی هوا ارائه شده است. پایان‌نامه‌های واحد همگی به‌صورت آزمایشگاهی انجام و به‌عنوان مکمل نیز از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی آلودگی هوا نیز در نگارش آنها استفاده شده است.»
او در ادامه افزود: «با توجه به نوع آلاینده‌های ناشی از پالایشگاه‌های نفتی که در استان خوزستان وجود دارد؛ بیشتر روی آلاینده‌های هیدروکربن‌های نفتی، آلاینده‌های سنگین و ترکیبات حلقوی و آروماتیک متمرکز بوده است. به عبارت دیگر تحقیقاتی که در واحد انجام می‌شود خیلی بر موضوعاتی از قبیل خودروها تمرکز ندارد و تحقیقات از منابع ثابت آلاینده‌های‌ها مانند پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و سطح چاه‌های نفت و گاز انجام می‌شود. تنها 2 پایان‌نامه مقطع دکتری روی آلاینده‌های متحرک یا خودروها کار کردند.»
چراغی با بیان اینکه ترکیبات حلقوی و آروماتیک علت بسیاری از بیماری‌های سرطانی هستند، بیان کرد: «بزرگ‌ترین مجتمع‌های پتروشیمی کشور در شهرستان ماهشهر استان خوزستان مستقر است و این شهرستان تولید‌کننده حلقوی یا آروماتیک است. برای مثال در اخبار شنیده‌اید که بنزین تولیدی کشور استاندارد نیست و تنها 40 درصد بنزین تولیدی کشور استاندارد است. ماده بنزین یکی از تولیدات پتروشیمی است که ترکیبات آروماتیک یا حلقوی را دارد. یکی از این مواد ترکیبی «ماده بَنزِن» است. این مانده در حالت استاندارد باید زیر 5 درصد در هوا باشد. بررسی‌های تحقیقاتی که روی آلاینده‌های هوای ماهشهر انجام‌شده مشخص می‌کند که این ماده با خلوص صددرصد در هوای این شهرستان وجود دارد. به بیان دیگر امروز استان خوزستان و شهرستان ماهشهر تولید‌کننده این نوع ترکیبات هستند.»
مدیرگروه محیط‌زیست دانشگاه آزاد واحد اهواز با بیان اینکه تاکنون اقدام جدی برای جلوگیری از تولید آلاینده‌ها در این استان انجام نشده، عنوان کرد: «دانشگاه مسئولیت پژوهشی خود را انجام می‌دهد اما متاسفانه از سوی سازمان‌ها و نهادها برای ارائه راهکار تحقیقاتی، درخواستی انجام نشده است. همه اقداماتی که در این حوزه انجام‌شده در حد انجام تحقیقات دانشگاهی خلاصه می‌شوند. تنها امسال سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای انجام برخی اولویت‌ها پژوهشی ارائه داد که چند سرفصل این پژوهش با موضوع آلودگی هواست؛ دانشگاه واحد، پروپوزال آن را نوشت و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارسال کرد، همچنین طرح پژوهشی دیگری برای اداره کل هواشناسی استان خوزستان با موضوع ریزگردها ارائه شده است.»
او با بیان اینکه این اقدامات قدم‌های مثبتی در حوزه کاهش آلودگی هوا خواهد بود، اظهار کرد: «در سال‌های گذشته نیز اقدامات دیگر پژوهشی در واحد اهواز انجام شده بود. مرکز تحقیقات واحد با عنوان گردوغبار خلیج‌فارس در زمینه کنترل ریزگردها با محوریت کنترل کاشت نهال کار می‌کند. همچنین یک هسته پژوهشی محیط‌زیست انسانی در واحد مستقر است که روی پژوهش‌های آلودگی محیط‌زیست و ارزیابی اثرات زیست‌محیطی فعالیت دارد. حتی پژوهشی که از سوی اداره کل هواشناسی استان اهواز به دانشگاه پیشنهاد شده از طرف این هسته پژوهشی پیشنهاد شده است.»
چراغی با بیان اینکه انجام این پروژه‌های پژوهشی می‌تواند عامل تاثیرگذاری در روند فعالیت دانشگاهی برای 5 سال آینده دانشگاه باشد، خاطرنشان کرد: «مرکز تحقیقات گردوغبار خلیج‌فارس و هسته پژوهشی محیط‌زیست انسانی اقدامات تحقیقاتی انجام داده‌اند که امید است تا 5 سال آینده به علت تمرکز روی ارائه پایان‌نامه با موضوعیت آلودگی هوا اقدامات عملی بسیاری در این حوزه انجام شود.»

مرتبط ها