کد خبر: 77322

یادداشت جمیله کدیور در روزنامه اطلاعات:

هدف ایران است بهانه، سپاه !

درخواست برای قرار دادن سپاه در لیست سازمان های تروریستی مسبوق به سابقه است و سال ها پیش از این در اظهارات سرکرده سازمان مجاهدین خلق به کرات بیان شده بود.

یادداشت جمیله کدیور در روزنامه اطلاعات: هرچند پارلمان اروپا نهادی مشورتی است و قطعنامه تصویب شده جنبه نمادین دارد و لازم الاجرا نیست، ولی تصویب آن ازلحاظ روانی و هم سیاسی مهم است. همانگونه که نقش رسانه های جریان اصلی و شبکه های اجتماعی و لابی های اپوزیسیون برانداز در جو سازی و فشار و تصویب قطعنامه اخیر پارلمان اروپا موثر بوده است، تلاشها برای اعمال فشار بر کمیسیون و تک تک اعضای شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا برای تروریستی دانستن سپاه بسیار جدی است؛ هر چند برخی دیپلماتها اعلام کرده اند در جلسه روز دوشنبه اتحادیه اروپا فقط موضوع تحریم های جدید مطرح می شود.

درخواست برای قرار دادن سپاه در لیست سازمان های تروریستی مسبوق به سابقه است و سال ها پیش از این در اظهارات سرکرده سازمان مجاهدین خلق به کرات بیان شده بود. بعنوان نمونه در سوم فروردین ۱۳۸۹ رییس جمهور خود خوانده کمپ اشرف در جلسه‌ای که در کاخ ریاست مجلس آلمان با حضور شماری از نمایندگان پارلمان آلمان ، برگزار شد، دولت‌های غربی به‌ویژه دولت آلمان را فراخواند که « به تحریم‌های همه‌جانبه به‌ویژه در زمینه نفت و بنزین علیه ایران دست بزنند و سپاه پاسداران را در لیست نهادهای تروریستی قرار دهند». او تأکید کرد که «تحریم ضروری است ولی کافی نیست. تحریم باید با تغییر سیاست در قبال مقاومت ایران همراه شود.» 

پس از آن جلسه، او طی سالهای گذشته و در مناسبت های مختلف این خواست را تکرار کرده است. درطی اعتراضات اخیر نیز، او مجدد خواستار تعطیلی سفارت‌های ایران و اخراج عوامل آن از جمله نیروهای قدس و ابطال پاسپورت‌های آنها شد و تاکید کرد «کرسی ایران در ملل متحد همچنان که از چهار دهه پیش گفته ایم از آن مردم و مقاومت ایران است. سپاه پاسداران باید در تمامیت خود لیست‌گذاری و منحل شود.» او همچنین از «ایرانیان درتمام کشورهای جهان» خواست که «مردم و دولت های این کشورها را ترغیب کنند که حق مقاومت مردم و جوانان شورشگر برای سرنگونی را به رسمیت بشناسند و هر گونه رابطه و امداد رسانی این رژیم را قطع کنند».

چند محور اصلی أساس فعالیت سازمان مجاهدین خلق بوده است: تلاش برای سوار شدن بر موج اعتراضات مردمی در مقاطع مختلف و بهره برداری و انحراف آنها؛ کسب حمایت بین المللی، خصوصا جلب حمایت کشورهای غربی در جهت سرنگونی جمهوری اسلامی ؛ قبولاندن سازمان به عنوان آلترناتیو نظام به عنوان سازمانی پیشرو و طرفدار حقوق زنان؛ نفوذ در طیف های مختلف اپوزیسیون و ترویج شعارها و اهداف خود در بین آنها؛ لابی کردن و جذب سیاستمداران در کشورهای مختلف و پیشبرد سیاست های خود از طریق آنها؛ درخواست بستن سفارت های ایران ؛

ترغیب به اعمال تحریم های همه جانبه علیه ایران ؛ و بالاخره قرار دادن سپاه پاسداران، نیروهای اطلاعات، بسیج و سپاه قدس در لیست گروههای تروریستی. با دنبال کردن روال اتفاقات چهار ماه گذشته، شاهد حرکت خزنده سازمان و موفقیت در تحقق اکثر اهداف یاد شده هستیم. سازمانی که خود به دلیل اقدامات متعدد تروریستی در ایران، سالها به عنوان سازمانی تروریستی در جامعه جهانی شناخته شده بود، با نفوذ و هزینه کردن و به کارگیری لابی های قدرتمند در حال پوست انداختن است. 

به این ترتیب، اعضای اتحادیه اروپا در بهمن ۱۳۸۷ در بروکسل به حذف نام سازمان از فهرست گروه‌های تروریستی رای مثبت داد و وزارت امور خارجه آمریکا هم در مهر ۱۳۹۱ طی بیانیه ای نام سازمان و افراد وابسته به آن را از لیست سیاه سازمان های تروریستی این کشور خارج کرد. ملاقات مقام های عالیرتبه آمریکایی و اروپایی با سرکرده مجاهدین و حضور او در نشست های پارلمان های این کشورها در این سالها قابل توجه است.
 

مرتبط ها