کد خبر: 77180

کاپیتان سابق تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: شکست با سه اختلاف مقابل مونته‌نگرو دستاورد قابل قبولی بود

رجبی: اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتد، صعود می‌کنیم

تجربه وویوویج خیلی به ما کمک می‌کند کسب مدال در آسیا سخت است

بیست‌وهشتمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی جهان با حضور 32 تیم به میزبانی کشورهای سوئد و لهستان در حال برگزاری ا‌ست و تیم ملی کشورمان نیز برای دومین بار در طول تاریخ موفق به حضور در این مسابقات شده است.

مهدی منصرف، خبرنگار:بیست‌وهشتمین دوره مسابقات هندبال قهرمانی جهان با حضور 32 تیم به میزبانی کشورهای سوئد و لهستان در حال برگزاری ا‌ست و تیم ملی کشورمان نیز برای دومین بار در طول تاریخ موفق به حضور در این مسابقات شده است. ملی‌پوشان کشورمان در این رقابت‌ها ابتدا در نخستین دیدار خود با ارائه نمایشی درخشان با نتیجه 25-24 از سد شیلی گذشتند و در ادامه با نتیجه 31-34 مغلوب مونته‌نگرو شدند. پیروزی مقابل شیلی قطعا دستاورد بزرگی برای هندبال ایران بود تا شانس تیم کشورمان برای صعود به عنوان تیم سوم را به مرحله بعد افزایش دهد. 
محمد رضا رجبی، کاپیتان سابق تیم ملی کشورمان که سابقه همراهی تیم ملی در مسابقات جهانی 2015 و کسب یک مدال نقره و برنز با تیم ملی در بازی‌های آسیایی را دارد، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ضمن تاکید بر اهمیت حضور تیم ملی هندبال در این مسابقات، درخصوص عملکرد ملی‌پوشان صحبت کرده است که در ادامه می‌خوانید.  

عملکرد ملی‌پوشان کشورمان را در دو دیدار ابتدایی مسابقات قهرمانی جهانی چگونه دیدید؟
بازی با شیلی نخستین مسابقه ما در این رقابت‌ها بود. همیشه بازی اول سخت‌ترین بازی است، اما بچه‌ها خیلی خوب جنگیدند. هر دو تیم در این بازی اشتباهاتی داشتند و ما نیز در دقایقی فراز و نشیب داشتیم، ولی در خیلی مواقع نبض بازی را در دست گرفتیم. عملکرد ما در نیمه دوم باعث شد تا بازی عقب‌ افتاده را جبران کنیم و درنهایت نتیجه را به‌نفع خودمان رقم بزنیم. فارغ از هر چیزی ما به هدف‌مان که کسب نتیجه و پیروزی در این دیدار بود، رسیدیم تا امکان صعود از گروه خود را داشته باشیم. 

بازی دوم تیم در مقابل مونته‌نگرو را چطور ارزیابی می‌کنید؟
در این دیدار نسبت به عملکردمان درمقابل شیلی عملکرد بهتری داشتیم. خیلی پخته‌تر و با سیستم بهتری بازی کردیم و بچه‌ها نیز عملکرد خوبی داشتند. در بحث حملات منظم‌تر بودیم و در دفاع نیز خیلی جاها خوب کار کردیم و در مواردی نیز اشتباهاتی داشتیم. 

در 15 دقیقه پایانی حتی با مونته‌نگرو برای لحظاتی به تساوی رسیدیم. فکر می‌کنید امکان کسب امتیاز از این دیدار را داشتیم یا این موضوع توقع زیادی بود؟
نتیجه ما مقابل مونته‌نگرو قابل قبول بود و در حالت عادی و روی کاغذ باید اختلاف نتیجه بیشتر می‌شد. بازیکنان این تیم در لیگ‌های معتبر بازی می‌کنند و در سایر فاکتورها نیز همه‌جوره از ما بالاتر هستند. شکست با 3 اختلاف مقابل مونته‌نگرو برای ما دستاورد قابل قبولی بود. 

فکر می‌کنید در آخرین دیدار مقابل اسپانیا چه اتفاقاتی رقم بخورد؟
اسپانیا تیم فوق‌العاده خوب و عنوان‌داری است. این تیم کلکسیونی از افتخارات و دستاوردها را دارد و موفق به کسب 17 مدال در مسابقات المپیک، قهرمانی جهان و قهرمانی اروپا شده است. این تیم 2 عنوان قهرمانی جهان و 4 مدال برنز المپیک را کسب کرده است. اسپانیا در هندبال دنیا صاحب سبک است و بازی سختی خواهیم داشت. این تیم با وجودی که با ترکیب دوم مقابل شیلی بازی کرد، اما موفق به برتری 34-26 شد. اسپانیا در این دیدار هر وقت اراده کرد، بازی را در اختیار گرفت. نفرات این تیم از میانگین قدی بسیار خوبی برخوردار هستند و بازیکنان این تیم سابقه حضور در میادین بزرگی را دارند و یکی از مدعیان این مسابقات هستند. در حال حاضر بیشتر مربیان حاضر در مسابقات جهانی، اسپانیایی هستند و همیشه این تیم در مسابقات جهانی روند خوبی داشته است. قاعدتا با این شرایط کار ما مقابل اسپانیا خیلی سخت‌تر از دیدار با شیلی و مونته‌نگرو خواهد بود. 

با توجه به نتایج گروه A تا پایان دور دوم، برد مقابل شیلی می‌تواند صعود ما به عنوان تیم سوم را قطعی کند؟
اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای در روز سوم نیفتد، ما با برد مقابل شیلی به مرحله بعد صعود خواهیم کرد. برد شیلی مقابل مونته‌نگرو در روز سوم خیلی دور از ذهن است و فکر می‌کنم بالای 90 درصد به مرحله بعد صعود خواهیم کرد. البته هیچ‌وقت در ورزش قانونی وجود ندارد ولی خیلی دور از ذهن است که در روز سوم شیلی موفق به شکست مونته‌نگرو شود. 

 صعود از گروه خود در مسابقات جهانی را دستاورد بزرگی برای هندبال ایران می‌دانید؟
با توجه به پیشینه هندبال ایران باید گفت تنها حضور ما در مسابقات جهانی تا قبل از این دوره که در سال 2015 بود، خیلی روی هندبال ما تاثیر مثبت گذاشت. بعد از مسابقات جهانی 2015 حدود 13 بازیکن ما لژیونر شدند و هندبال ایران دیده شد. خیلی از بازیکنان ما جذب تیم‌ها و لیگ‌های قوی شدند. حضور در مسابقات جهانی در شرایط عادی نیز برای ما یک اتفاق مثبت است و ما برد خود را تا به حال به دست آورده‌ایم. جو مسابقات جهانی را لمس کردم و حتی تماشای مسابقات جهانی از نزدیک نیز کلی تاثیرگذار است، چه برسد به اینکه در زمین با بهترین‌های دنیا تنه به تنه شوید. کلاس هندبال ما با حضور در مسابقات جهانی بالاتر می‌رود و بچه‌ها با تجربیات بزرگی به لیگ باز می‌گردند. تجربیات هرکدام از این بازیکنان به بازیکنان لیگ تزریق شود، قاعدتا موجب بالا رفتن سطح هندبال ما خواهد شد. 

درصورت صعود از گروه احتمالا علاوه بر اسپانیا و مونته‌نگرو با تیم‌های اسلوونی، فرانسه و لهستان همگروه خواهیم شد. بازی مقابل این تیم‌های قدرتمند را چطور می‌بینید؟
همگروهی با 5 تیم اروپایی که هرکدام حرفی برای گفتن در هندبال دنیا دارند، واقعا سخت است. باید در آن مرحله فقط به دنبال خوب بازی کردن باشیم و خیلی روی کاغذ نمی‌توانیم به کسب نتیجه و امتیاز فکر کنیم. روبه‌روی این تیم‌ها بازی کردن، مهار ستاره‌های آنها و نفوذ به دفاع‌شان واقعا سخت است. خیلی کار داریم که به سطح این تیم‌ها برسیم تا بتوانیم بازی پایاپایی را به نمایش بگذاریم و حتی از آنها امتیاز بگیریم. به صورت واقع‌بینانه فقط باید بتوانیم هندبال خوبی مقابل این تیم‌ها به نمایش بگذاریم. 

تاثیر وسلین وویوویچ، سرمربی مونته‌نگرویی در عملکرد ملی‌پوشان کشورمان چقدر بوده است؟
خیلی مربیان خارجی خوب به هندبال ایران آمدند که هرکدام در مقاطعی تاثیر خود را روی هندبال کشورمان گذاشتند. مربیانی که در حضور ما در مسابقات جهانی و کسب مدال‌ در بازی‌های آسیایی نیز تاثیر داشتند تا هندبال ما قدم‌هایی به جلو بردارد. وویوویچ نیز مربی خوبی است که بازیکن بزرگی بوده و در تیم‌های خوب دنیا مانند بارسلونا بازی و با تیم‌های خوب دنیا به عنوان مربی کار کرده است. تجربه این مربی خیلی به ما کمک می‌کند و مهم این است که از این مربیان بهترین بهره را ببریم و به قول ورزشی‌ها تا می‌توانیم دانش آنها را تخلیه کنیم. 

آیا باید این مربی را بعد از این مسابقات نیز حفظ کنیم؟
فکر می‌کنم قرارداد او تا پایان مسابقات جهانی است و فدراسیون باید برای بعد از این مسابقات با او به توافق برسد تا بتواند این مربی را حفظ کند. ثبات مربی در ساختار تیم‌های دنیا بسیار تاثیرگذار است و برای ما هم خوب خواهد بود که با این مربی چند سال بتوانیم همکاری داشته باشیم. 

درصورت حفظ وویوویچ این شانس را خواهیم داشت که بعد از عدم حضور روی سکوی بازی‌های آسیایی در دو دوره گذشته مجددا به مدال این مسابقات دست پیدا کنیم؟
 خیلی کار سخت است. ما در مقطعی بازیکنان خوبی را پرورش دادیم که نتیجه آن ورود یک نسل طلایی به هندبال ایران بود. نسلی که عملکرد و دستاوردهای خوبی داشت، اما بعد از آن حدود 10 سال خلأ بزرگی در این زمینه اتفاق افتاد و در این مدت در هیچ رده‌ای مدال نگرفتیم. این موضوع باعث شد تا با رقبای خود اختلاف پیدا کنیم و خروج هر بازیکن از تیم ملی نیز باعث شد که ما جایگزین خوبی نداشته باشیم. در حال حاضر در تلاش هستیم تا بازیکن، جایگزین ستارگان گذشته کنیم و این موضوع زمان‌بر است. رقبای آسیایی ما به‌سرعت در حال پیشرفت هستند و نایب قهرمانی قطر در مسابقات جهانی باعث شد تا رقبای ما تلاش کنند خود را به این تیم نزدیک کنند. بحرین با شکست قطر به المپیک صعود کرد و تیم‌های دیگر نیز در حال رقابت نزدیک با این تیم هستند. 

عملکرد رقبای آسیایی ما در مسابقات جهانی را چطور دیدید؟
قطر در روز نخست مقابل آلمان عملکرد خوبی داشت و آلمان با سختی این تیم را شکست داد. بحرین هم در اولین بازی مقابل تیم مدعی و خوب تونس مساوی کرد. ژاپن نیز تیم فوق‌العاده‌ای است و کار ما در آسیا راحت نیست. عربستان، کویت و کره‌جنوبی نیز تیم‌های دست‌وپا بسته نیستند و در حال تلاش و کار هستند. ما برای رسیدن به اهداف و چشم‌انداز خود باید بیشتر تلاش کنیم. مربی بزرگ با بزرگسالان کار می‌کند، اما نیاز به ابزار دارد. باید آنقدر بازیکن بسازیم و در اختیار او قرار بدهیم تا بتواند بهترین‌ها را انتخاب کند. وقفه طولانی‌مدت ما در سطوح پایه خیلی به هندبال ایران آسیب رساند. بهترین بازیکنان سطوح نوجوانان و جوانان ما هنوز به آن پختگی نرسیده‌اند که در لیگ کمک کنند. باید چند سال در سطوح پایه کار کنیم و به بچه‌های جوان میدان بدهیم. تیم نوجوانان ما که در آسیا مدال گرفت با حضور در مسابقات جهانی قطعا تجربه خوبی کسب خواهد کرد. تجربه‌ای که ما در ادوار گذشته کسب کرده بودیم و با کسب مدال آسیایی، در مسابقات جهانی بازی کردیم و با تجربه میدان جهانی به تیم ملی بزرگسالان رسیدیم. همه بچه‌های آن تیم با وجود سن کم به پختگی رسیده بودند، درحالی‌که بازیکنان فعلی ما تجربه میادین بزرگ را نداشتند و اشتباهات آنها مقابل مونته‌نگرو نیز به همین دلیل بود. 

به نظر شما کدام بازیکنان در این دو دیدار فراتر از انتظار ظاهر شدند؟
هنوز با برگزاری دو دیدار 60 دقیقه‌ای خیلی زود است در این مورد صحبت کنیم. برخی بازیکنان در این دیدارها بیشتر بازی کردند و برخی کمتر، اما در کل بچه‌ها با تمام وجود جنگیدند. در روز نخست محمد سیاوشی، دروازه‌بان تیم ما فوق‌العاده بود و 50 درصد برد خود را مدیون او بودیم. او در این مسابقه 17 سیو داشت که بیشتر آنها تک‌به‌تک بود و نقش پررنگی در برد ما داشت. در بازی با مونته‌نگرو نیز علی رحیمی دیگر دروازه‌بان ما در لحظاتی که درون زمین بود خوب درخشید. افشین صادقی و پویا نوروزی‌نژاد و حتی میلاد قلندری نیز مقابل مونته‌نگرو عملکرد خوبی داشتند. قطعا با آشنایی بیشتر بچه‌ها با جو مسابقات شاهد عملکرد بهتری نیز از آنها خواهیم بود. 

مرتبط ها