کد خبر: 77066

بررسی ستاره‌هایی که خیلی زود از دنیای فوتبال خداحافظی کردند

چرا با این عجله؟

برای بازیکنان فوتبال عبور از 30 سالگی به معنای ورود به سرازیری و سپری کردن سال‌های آخر فوتبال است اما آویختن کفش‌ها در 33 سالگی یا حتی زودتر اتفاقی نیست که در دنیای فوتبال در سال‌های اخیر چندان مرسوم باشد به‌خصوص که بازیکنان شاخص و شناخته شده به‌نوعی تلاش می‌کنند.

مسعود خاموشی، خبرنگار:برای بازیکنان فوتبال عبور از 30 سالگی به معنای ورود به سرازیری و سپری کردن سال‌های آخر فوتبال است اما آویختن کفش‌ها در 33 سالگی یا حتی زودتر اتفاقی نیست که در دنیای فوتبال در سال‌های اخیر چندان مرسوم باشد به‌خصوص که بازیکنان شاخص و شناخته شده به‌نوعی تلاش می‌کنند تا بتوانند بیشترین درآمد را به‌عنوان بازیکن پیش از بازنشستگی داشته باشند و به همین دلیل است که گاهی حتی برخی تا آستانه 40 سالگی هم از این رشته جدا نمی‌شوند. گرت بیل آخرین ستاره‌ای است که به تازگی از دنیای فوتبال جدا شده و در‌حالی‌که 33 ساله بود اعلام این خبر برای بسیاری، عجیب بود. با این حال بازیکنان زیادی بوده‌اند که به دلایل مختلف تصمیم گرفتند زودتر از موعد مرسوم از فوتبال کنار بروند که در ادامه به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم. 

رونالدو
ستاره برزیلی که یکی از بهترین‌های چند دهه اخیر دنیای فوتبال محسوب می‌شود روزهای درخشانی را در بارسا، رئال، اینتر و میلان تجربه کرد و با تیم ملی برزیل هم قهرمان جام‌جهانی شد اما مصدومیت شدید زانو باعث شد تا نتواند استعداد و توانایی‌اش را به حد کافی نشان دهد و بدون شک اگر دچار این آسیب‌دیدگی نمی‌شد می‌توانست عملکردی به مراتب بهتر داشته باشد و افتخارات بسیار بیشتری را تجربه کند. او نهایتا در 34 سالگی و پس از 2 سال بازی در کورینتیانس در یک نشست خبری گفت: «دیگر توان لازم را ندارم و بدنم یاری نمی‌کند. خیلی دوست دارم همچنان فوتبال بازی کنم اما شرایط آنطور که دوست دارم پیش نمی‌رود و فکر کنم زمان بازنشستگی فرا رسیده است.» به این ترتیب یکی از ستاره‌های درخشان تاریخ فوتبال کفش‌هایش را آویخت. 
مارکو فان‌باستن
ستاره گلزن هلندی می‌توانست تا سال‌ها به تیم ملی کشورش و همچنین میلان برای کسب افتخارات کمک کند و با وجود اینکه یکی از بهترین مهاجمان تاریخ لاله‌های نارنجی محسوب می‌شد، در 31 سالگی و پس از یک مصدومیت شدید از ناحیه مچ پا تصمیم گرفت از فوتبال کنار برود. البته فان‌باستن حدود دو سال قبل از آن هم تقریبا خانه‌نشین و مشغول مداوای مصدومیتش بود و به ندرت توانست در میادین حاضر شود. به این ترتیب می‌توان گفت او عملا در 29 سالگی فوتبال را کنار گذاشت و هواداران میلان از اینکه یکی از ستاره‌های خود را به این زودی از دست دادند بسیار ناراحت بودند. 

اریک کانتونا
مهاجم فرانسوی در سال 1997 با اعلام خبر بازنشستگی‌اش هواداران منچستریونایتد را شوکه کرد. کانتونا که خیلی زود به ستاره‌ای محبوب و البته پرحاشیه در این تیم انگلیسی بدل شده بود پس از محرومیتی که به‌دلیل حمله به یکی از هواداران کریستال‌پالاس و لگدی کونگ‌فویی که به او زد انگیزه زیادی برای ادامه فوتبال نداشت و درنهایت با وجود محبوبیت زیادی که در بین هواداران تیم داشت تصمیم گرفت در 31 سالگی از فوتبال کنار برود و جالب اینکه مدتی هم وارد دنیای سینما شد. 

کارلوس پویول
اگر چه 34 سالگی شاید برای بسیاری از بازیکنان سن بالایی باشد اما به‌خصوص برای مدافعین میانی که به لطف تجربه می‌توانند تحلیل رفتن قوای بدنی را جبران کنند این سن چندان زیاد نیست. پویول به‌عنوان یکی از ستاره‌های تاریخ بارسا که به همراه این تیم افتخارات زیادی کسب کرد امیدوار بود همچنان بتواند به بازی در این تیم ادامه دهد. او در سال‌های آخر بازی با مصدومیت زانو مواجه شد و هر‌چه تلاش کرد نتوانست بر این مشکل غلبه کند. به همین دلیل درنهایت در سن 34 سالگی خداحافظی‌اش از مستطیل سبز را اعلام کرد. 

میشل پلاتینی
هافبک درخشان دهه 70 و 80 تیم ملی فرانسه که در ترکیب یوونتوس هم سال‌های خوبی را سپری کرده بود در 32 سالگی ناگهان اعلام کرد که می‌خواهد از دنیای فوتبال کنار برود چراکه دیگر از فوتبال بازی کردن لذت نمی‌برد. پلاتینی که با یووه 2 بار قهرمانی در لیگ، یک قهرمانی و یک نایب قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا، یک جام برندگان جام اروپا و یک سوپرجام اروپا را در کارنامه داشت و با تیم ملی کشورش نیز در یورو 84  قهرمانی را جشن گرفت می‌توانست همچنان به درخشش در خط میانی این دو تیم ادامه داده و شاید اگر با فرانسه در یورو 88 حاضر می‌شد سرنوشت دیگری در این تورنمنت رقم می‌خورد اما او تصمیم گرفت خیلی زود بازی کردن را کنار گذاشته و وارد دنیای مربیگری شود که البته در این بخش چندان موفق نبود. او بعدها وارد بخش مدیریتی این ورزش شد و ریاست یوفا را برعهده گرفت که پس از جنجال‌ها و رسوایی‌های مالی از سمتش برکنار و دادگاهی شد. 
سرجیو آگوئرو
مهاجم آرژانتینی که بهترین روزهای فوتبالش را در منچسترسیتی سپری کرده بود در سال 2021 و درحالی‌که 33 سال داشت به‌دلیل مشکل قلبی مجبور شد فوتبال را کنار بگذارد. این ستاره گلزن در حالی دچار این مشکل شد که پس از سال‌ها از جمع سیتیزن‌ها جدا شده و به این امید که همبازی دوست صمیمی‌اش، لئو مسی شود راهی نیوکمپ شد اما ورود او همزمان با داستان‌های جدایی این شماره 10 کاتالان‌ها شد و به این ترتیب او بدون اینکه فرصت بازی در کنار مسی را داشته باشد وارد این باشگاه شد بااین‌حال خیلی زود پس از مشکلی که در یکی از دیدارهای این تیم پیدا کرد مشخص شد که با یک بیماری قلبی مواجه است و ادامه فوتبال می‌تواند سلامتی‌اش را با خطری جدی مواجه کند. به این ترتیب او در 33 سالگی بازنشسته شد و در حسرت قهرمانی با آرژانتین در جام جهانی 2022 به‌عنوان بازیکن ماند. اگر‌چه در این تورنمنت در کنار این تیم حضور داشت و از نزدیک شاهد سومین قهرمانی این تیم در تاریخ رقابت‌ها بود. 

اولی هوینس
هوینس یکی از ستاره‌های فوتبال آلمان غربی در سال‌های دور بود اما یک مصدومیت کهنه زانو باعث شد تا او در 27 سالگی و در اوج جوانی مجبور شود تا فوتبال را کنار بگذارد. شاید اگر در آن زمان علم پزشکی به اندازه الان پیشرفت کرده بود هوینس می‌توانست تا سال‌ها همچنان در زمین با پیراهن بایرن‌مونیخ و آلمان بدرخشد. او بعدها به‌عنوان رئیس باشگاه آلمانی نیز منصوب شد که البته مدتی هم به‌‌دلیل فرار مالیاتی به زندان هم افتاد. 

فرانک ریکارد
دیگر ستاره سال‌های طلایی فوتبال هلند هم در 32 سالگی تصمیم گرفت فوتبال را کنار بگذارد و با پیراهن آژاکس، تیمی که در آن مطرح شده بود بازنشسته شد. ریکارد در روزهای اوج میلان یکی از ستاره‌های این تیم بود و با روسونری درخشانی که آریگو ساچی ساخته بود افتخارات زیادی را به دست آورد. 

مرتبط ها