کد خبر: 77008

نهرودی: بعد از المپیک 2012 لندن، سوت و کورنومتر را آویزان کرده بودم

دیگر حوصله بالارفتن از رینگ را ندارم

با حضور حسینی در فدراسیون بوکس لیستی 50 نفره از قهرمانان، مربیان و دانه‌درشت‌های بوکس تهیه شد و قرار شد این نفرات در شورای فنی رده‌های سنی مختلف قرار بگیرند. این برنامه از روی برنامه فدراسیون کشتی تهیه شد و دقیقا قرار است کار درست و به‌روز انجام شود.

ابتدا درخصوص نخستین جلسه شورای فنی فدراسیون بوکس صحبت کنید؟
با حضور حسینی در فدراسیون بوکس لیستی 50 نفره از قهرمانان، مربیان و دانه‌درشت‌های بوکس تهیه شد و قرار شد این نفرات در شورای فنی رده‌های سنی مختلف قرار بگیرند. این برنامه از روی برنامه فدراسیون کشتی تهیه شد و دقیقا قرار است کار درست و به‌روز انجام شود. از این نفرات 18 نفر برای رده سنی بزرگسالان انتخاب شدند و علیرضا استکی و رضا مهدی‌پور سرمربیان تیم‌های ملی نیز جزء این نفرات بودند. در جلسه روز شنبه استکی و مهدی‌پور نیامده بودند و البته از قبل نیز اعلام کرده بودند که نمی‌آیند. به‌محض ورود به جلسه متوجه شدم روی تخته سه اسم نوشته شده است تا اعضای شورای فنی به این نفرات رای بدهند. بعد از گذشت دقایقی مشخص شد استکی نمی‌آید و اسم ایشان پاک شد. 

فکر نمی‌کنید دلیل نیامدن استکی این بود که می‌دانست قرار است از سرمربیگری تیم ملی کنار گذاشته شود؟
بعد از جلسه که با من تماس گرفت و تبریک گفت به او گفتم که‌ ای‌کاش می‌آمد تا شاید این اتفاق نمی‌افتاد. خدا شاهد است از این اتفاق ناراحت هستم و اگر پذیرفتم نیز به این خاطر بود که در آرامش کارها پیش برود. 

قبل از برگزاری جلسه تعدادی از اعضای شورای فنی مصاحبه‌هایی داشتند که بوکس در زمان استکی نابود شد. اظهاراتی که نشان می‌داد همچنان اختلافات شخصی ادامه دارد و تصمیم برای کنار گذاشتن استکی نیز از قبل مشخص بود؟
خدا می‌داند به این صورت نبود. تصمیم حسینی این بود که تا زمانی که انتخابات برگزار می‌شود دست به ترکیب فدراسیون نزند و همچنان نیز مسئولان کمیته‌های مختلف در سمت خود حضور دارند. 

اعتقاد دارید دلیل کنار گذاشتن استکی از سرمربیگری تیم ملی غیبت در جلسه شورای فنی بود؟
بله واقعا همین‌طور بود. 

بعد از انتخاب شما صحبت‌هایی درخصوص دوری چند ساله از این رشته و اینکه احتمال دارد سرمربیگری تیم ملی با توجه به جراحی قلب‌ بازی که داشتید برای سلامتی‌تان خطر داشته باشد مطرح شد. در این خصوص صحبت کنید؟
زمانی که قبل از این جلسه با من صحبت کردند، گفتم بعد از المپیک 2012 لندن سوت و کورنومتر را آویزان کردم و همه‌چیز تمام شد و دیگر به مربیگری علاقه‌ای نداشتم و برایم جذابیت نداشت. استدلال حسینی این بود که غیبت من در جلسه تنش به همراه خواهد داشت و بچه‌ها احترام موی سفیدم را حفظ خواهند کرد. با این استدلال قبول و در ادامه سرمربیگری تیم ملی را پذیرفتم. در حال حاضر هم فقط با این شرایط پذیرفتم که مجری و اجرا‌کننده برنامه‌ها جوانان باشند. دیگر حوصله بالارفتن از رینگ را ندارم و در بحث نگارش برنامه و تمرینات کمک خواهم کرد. موضوعی که مطمئنم در آن از بچه‌های جوان موفق‌تر هستم و می‌تواند برای آنها آموزش و الگو باشد، اما اجرا با خودشان خواهد بود. 

با این شرایط قرار است شما نقش نظارتی داشته باشید و دستیاران‌تان کار اجرایی را انجام بدهند؟
دقیقا این‌طور خواهد بود. قرار است بچه‌هایی که در شورای فنی حضور دارند به تناوب در تیم ملی حضور داشته باشند و این کار را انجام بدهند. اصل نیت من این است کسانی در تمرینات حضور داشته باشند که بوکسور دارند و این کاری است که کشورهای صاحب بوکس انجام می‌دهند. 

مدیرفنی تیم ملی بوکس اعلام کرده است که تا پایان سال یک سرمربی از کشورهای کوبا، روسیه، قزاقستان و ازبکستان انتخاب خواهد شد. با این اتفاق یعنی شما دو ماه سرمربی تیم ملی خواهید بود؟
اینکه زمان تعیین کنیم شاید درست نباشد و بدقولی ایجاد کند. در طی این سال‌ها شاید حدود 10 مربی خارجی آوردیم که بدون اغراق در 8 مورد پول را هدر دادیم و فقط دیمیتری و آسبال مربیانی بودند که به درد ما خوردند. دیمیتری بعد از چند سال تعطیلی بوکس تحول در این رشته ایجاد کرد و فهمیدیم بوکس روز چه هست. بعد از آن آسبال بود که در نگارش برنامه و جوان‌گرایی خیلی موثر بود و ما خیلی استفاده کردیم. در حال حاضر نیز اگر قرار است مربی خارجی بیاوریم باید کسی باشد که از مربیان داخلی بهتر باشد. 

پس حضور مربی خارجی جدی است و ارتباطی به کنار گذاشتن استکی ندارد؟
قطعا جدی است و اگر بحث این بود که این کار را می‌کردند، اما خود استکی به جلسه شورای فنی نیامد. البته استکی با وجودی که نهایت محبت را به من داشت و زنگ زد و تبریک گفت اما از او خیلی گلایه کردم. 

استکی در تماس با شما به‌خوبی این جابه‌جایی را پذیرفت؟
ابتدا مهدی‌پور تماس و در ادامه نیز استکی هم زنگ زد و نه‌تنها با او بلکه با همسر و پسرش هم صحبت کردم. اینها بچه‌های من هستند و خدا می‌داند وقتی روز جلسه شورای فنی پایین نشسته بودم و بچه‌ها را ‌دیدم لذت ‌بردم. عمری من با این بچه‌ها خاطره دارم. 

احتمال می‌دهید همکاری شما به‌عنوان سرمربی تا مسابقات جهانی در اردیبهشت ماه سال آینده و بازی‌های آسیایی مهرماه آینده ادامه داشته باشد؟
امیدوارم به آنجا نرسد و هرچه زودتر مربی خارجی بیاید. البته برنامه‌ای که من تهیه کردم، فکر نکنم مورد تایید مربی بعدی نباشد. در برنامه ما 12 مرحله اردو و 11 مسابقه درنظر گرفته شده است و مو لای دراز آن نمی‌رود. 

در پایان به نظر شما کارنامه استکی پس از 4 سال موفقیت آمیز بود یا نه؟
زحمات او قابل ستایش است. نه می‌توانم بگویم بد بود و نه می‌گویم ضعیف بوده است. نتایج متوسط بود. مدال برنز جهانی شه‌بخش بی‌نظیر بود. 

برخی از اعضای شورای فنی اعتقاد داشتند در مدال شه‌بخش استکی نقشی نداشت؟
مگر چنین چیزی می‌شود. سالیان سال با همه این بچه‌ها کار کردم و همیشه گفتم مربی تو کسی است که تو را ساخته است، اما نمی‌شود نقش استکی را کتمان کرد. این بچه‌ها در اردو با استکی و تیمش شکل گرفتند. کار مهم سرمربی مدیریت است و حتما این کارها انجام شده است که این نتایج به دست آمد. قطعا با یک نمره متوسط از زحمات استکی تشکر می‌کنم و صورتش را می‌بوسم و امیدوارم همان‌طور که به من قول داد همراه ما باشد. 

مرتبط ها