کد خبر: 76985

رئیس دانشگاه آزاد استان کرمان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در کنار صنایع استان تاسیس می‌شود

سیاست‌های کلی دانشگاه آزاد اسلامی تغییر کرده و براساس مزیت‌های هر منطقه مسئولیتی به عهده هر استان و واحد تعریف شده است. بر این اساس، مسئولان دانشگاه این روزها از مدیران و روسای استان‌ها خواسته‌اند تا استان خود را به یک یا دو قطب علمی متناسب با مزیت‌های استان تبدیل کنند.

راضیه فلاح، خبرنگار:سیاست‌های کلی دانشگاه آزاد اسلامی تغییر کرده و براساس مزیت‌های هر منطقه مسئولیتی به عهده هر استان و واحد تعریف شده است. بر این اساس، مسئولان دانشگاه این روزها از مدیران و روسای استان‌ها خواسته‌اند تا استان خود را به یک یا دو قطب علمی متناسب با مزیت‌های استان تبدیل کنند. دانشگاه آزاد استان کرمان نیز با توجه به توانایی کشاورزی و معدنی که در این استان وجود دارد برنامه‌های خود را بر مبنای این مزیت‌ها پیگیری و رشته‌ها و شرایط متناسب با این شرایط را دنبال می‌کند. تأسیس دانشکده تعلیم‌وتربیت از دیگر ماموریت‌هایی است که در این استان با جدیت پیگیری می‌شود. علیرضا منظری‌‌توکلی، رئیس دانشگاه آزاد استان کرمان به «فرهیختگان» گفته که فعالیت این دانشکده‌ها از بهمن‌ماه سال آینده آغاز خواهد شد و دانشجویان رشته‌های علوم تربیتی زیرمجموعه این دانشکده تعریف خواهند شد. این اقدام یکی از قدم‌های بزرگی خواهد بود که دانشگاه آزاد در این سال‌ها برای خود تعریف کرده است. با توجه به هفته مقاومت و سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و حضور دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم‌هایی که به این مناسبت در این استان برگزار شد این بار پیگیر روند عملکرد استان کرمان بودیم. علیرضا منظری‌توکلی، رئیس دانشگاه آزاد استان کرمان درخصوص ماموریت این استان براساس مزیت‌های منطقه‌ای هر واحد عنوان کرد: «مزیت اصلی استان کرمان در 2 بخش مهم معادن و کشاورزی تعریف شده است. به علت آنکه 45 درصد از معادن کل کشور و 25 درصد محصولات باغی کشور از این استان تامین می‌شود این ماموریت برای این استان تعریف شده است. برخی محصولات این استان از قبیل خرما در شهرستان بم، پسته در شهرستان رفسنجان و مرکبات در شهرستان‌های بم و جیرفت به‌عنوان نمونه برتر در کشور شناخته می‌شوند و به بسیاری از کشورهای خارج نیز صادر می‌شوند. از دیگر مزیت‌های این استان می‌توان به مزیت حاصل از کارخانه‌های فرآوری معادن نام برد. بر این اساس، وجود برخی از معادن باعث ایجاد مزیت فرآوری مواد حاصل از معادنی مانند مس و سنگ‌آهن در این استان شده است.» او با بیان اینکه دکتر طهرانچی در همه مراسم‌های یادبود شهید سردار حاج قاسم سلیمانی از قبیل مراسم شب شهادت ساعت 1:20، مراسم روز شهادت در مصلی به‌عنوان سخنران و راه‌پیمایی روز شهادت در این استان حاضر شد و در جلسه شورای استان کرمان حضور داشته، درباره اقداماتی که دانشگاه آزاد در این استان انجام داده؛ توضیح داد: «وجود قابلیت‌های استانی دلیل تاثیرگذاری در معرفی دانشگاه آزاد به‌عنوان دانشگاه حل مساله در این منطقه شده است. برخی از مشکلات مانند مسائل و چالش‌های اجتماعی در سال گذشته در این نهاد دانشگاهی بررسی و راهکار آنها ارائه شد. برای نمونه می‌توان به مشکل کشاورزان در باب عدم وجود آزمایشگاه تشخیص آلاینده‌های مواد غذایی به اذعان اتاق صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی استان اشاره کرد. به علت نبود آزمایشگاه تشخیص آلاینده‌های مواد غذایی مانند سموم و سایر آلاینده‌ها به کشاورزان و تولیدکنندگان جنوب استان کرمان در سال گذشته ضرر وارد شد.»

  تأسیس آزمایشگاه همکار سازمان غذاودارو در کرمان
منظری‌توکلی در ادامه افزود: «با تلاش و کوششی که دانشگاه آزاد استان کرمان با حمایت دکتر طهرانچی داشت توانست آزمایشگاه تشخیص آلاینده‌های مواد غذایی که همکار سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است را در آبان‌ماه امسال افتتاح کند. درحال حاضر روزانه این آزمایشگاه تعداد زیادی از آزمایش‌ها را انجام می‌دهد و امید است تا بتواند بسیاری از مشکلات کشاورزان را حل و برطرف کند.» رئیس دانشگاه آزاد واحد کرمان درخصوص میزان رضایت مردم و کشاورزان منطقه از تأسیس آزمایشگاه همکار سازمان غذاودارو تشخیص آلاینده‌های مواد غذایی بیان کرد: «در سال گذشته و پیش از تأسیس این آزمایشگاه مردم، برخی از اقلام صادراتی را مانند روال کاری که داشتند، به مرز می‌فرستادند. ولی متاسفانه به علت نبود این آزمایشگاه و عدم انجام بررسی‌ها لازم، برخی آلاینده‌ها در آنها بیش از حد مجاز بود و عامل عودت محصولات به کشاورزان شد حتی اخبار برخی از این برگشت محصول در اخبار شبانگاهی استان نیز اعلام شده بود. همین امر عامل مهمی در تأسیس این آزمایشگاه شد. این آزمایشگاه در جنوب شرق کشور نیز بی‌نظیر است و با انجام آزمایش‌های لازم محصولات کشاورزی، توانسته رضایت مردم را کسب کند.»

  تولید پسته مقاوم به کم‌آبی در واحد سیرجان
رئیس دانشگاه آزاد واحد کرمان درمورد فعالیت و اقدامات سرای نوآوری کشت بافت واحد رفسنجان اظهار کرد: «این سرا توانسته نوع پسته‌ای را تولید کند که در مقابل کم‌آبی و شوری زمین به نسبت دیگر انواع پسته از مقاومت بالاتری برخوردار باشد. این محصول درحال رسیدن به مرحله نهایی تولید است و با ارائه به بازار می‌تواند کمک بسیاری به کشاورزان علاقه‌مند به کاشت باغ‌های پسته منطقه داشته ‌باشد.» او در ادامه اقداماتی که در این استان توسط این نهاد دانشگاهی انجام شده؛ گفت: «دانشگاه آزاد واحد سیرجان توانسته با تأسیس کارگاه مهندسی معکوس بسیاری از قطعات تحریمی ماشین‌آلات معدنی و کارخانه‌های فرآوری محصولات معدنی را تولید و برخی از تحریم‌ها را خنثی کند. در نتیجه این اقدام، کمک بسیاری به صنایع تبدیلی و صنایع مرتبط با فرآوری سنگ‌آهن استان شده است.» منظری‌توکلی با بیان اینکه اولین تجربه جوار صنعت دانشگاه آزاد در استان یزد انجام شده، درمورد نقش تاثیرگذار اساتید و اعضای هیات‌علمی در زمینه جوار صنعت، عنوان کرد: «دانشگاه آزاد واحد میبد در کنار کارخانه‌های کاشی‌سازی، دانشکده مهارت و کارآفرین تأسیس کرد و توانست نیروی کارآمد و ماهر برای کار در این صنعت را آموزش دهد. براساس این تجربه و دستوری که برای تأسیس دانشکده‌های مهارتی صادر شده دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان نیز در نظر دارد در کنار معادن و کارخانه‌های تبدیلی سرتاسر استان دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی جوار صنعت و معدن تأسیس کند. درنتیجه این اقدام نیروهای کارآمد و متخصص در حوزه صنایع مربوط به معدن در استان کرمان آموزش و تربیت خواهند شد.»

  دانشکده تعلیم‌وتربیت؛ گامی بلند برای تربیت معلم
رئیس دانشگاه آزاد استان کرمان درباره تأسیس دانشکده تعلیم‌وتربیت در این استان، اظهار کرد: «یکی از نیازهای اساسی کشور که متاسفانه از آن بسیار غفلت شده توسعه دانشکده‌های تعلیم‌وتربیت است. امروز یکی از مشکلات و مسائلی که کشور با آن روبه‌رو است عدم توانایی برخی از معلمان برای آموزش درست به دانش‌آموزان است. این دانشکده‌ها درواقع می‌توانند همانند دانشگاه پزشکی عمل کنند و دانشجوهای خود را در مدارس سما به دوره‌های کارآموزی بفرستند. به بیان دیگر دانشجویان دانشگاه‌های تعلیم‌وتربیت می‌توانند دوره‌های کارآموزی خود را در مدارس سما بگذرانند. بر این اساس در هر شهرستانی از استان کرمان که مدارس سما وجود دارد دانشجویان این دانشکده مشغول به تحصیل هستند، دوره‌های کارآموزی و مهارت‌آموزی خود را در مدارس سما سپری خواهند کرد. درست مانند یک پزشک که دوره‌های خود را در بیمارستان می‌گذراند تا تبدیل به یک پزشک حاذق شود دانشجویان این دانشگاه نیز دوره آموزشی خود را در مدارس سما خواهند گذراند تا به یک معلم ماهر تبدیل شود و در نقاط مختلف کشور خدمت کنند.»
او درباره زمان افتتاح و آغاز به کار دانشکده‌های تعلیم‌وتربیت، بیان کرد: «تلاش خواهیم کرد تا بهمن‌ماه سال آینده این دانشکده افتتاح شود. پس از تاسیس آن نیز همه مدارس سمای استان کرمان و رشته‌های علوم تربیتی زیرمجموعه این دانشگاه تعریف خواهند شد.»

مرتبط ها